24 Січня 2022, Понеділок


Погода
Якщо снігопад 25 січня — влітку дощик частий

Відео Фоторепортаж
Коляда у Настасові об’єднала Україну (фоторепортаж, відео)

Фотофакт
Тернопільська «Красуня дня»

У Польщі помер 28-річний тернополянин. Збирають кошти на перевезення тіла

Газове питання: Бучацька окружна прокуратура вимагає стягнути до бюджету чималу суму

Жителі Тернопільщини можуть отримати ліцензовані ліки від COVID-19

Відео Фоторепортаж
«В єдності наша сила»: жителі трьох областей зустрілись в День Соборності на Збручі (фото, відео)

До «Омікрону» додався грип: у Тернополі посилять карантин, закриють ігрові кімнати і масові зібрання (фото, відео)

Відео
Володимир Труш: «Тернопільщина посідає 2-ге місце в Україні за ремонтом доріг» (фото, відео)

Це цікаво
Фізкультура у ТікТок та кіберзмагання: найкраща вчителька з Тернопільщини має особливий підхід до дітей

У Тернополі розробили інтерактивну карту сховищ та укриттів

Понад 100 хворих учнів і 93 педпрацівників: як працюватимуть тернопільські школи цього тижня

Стало відомо, чому нинішньої зими в Україні можуть загинути до 40% бджіл (Агроновини)

Третій місяць у пошуках: на Тернопільщині зникла молода дівчина

Чому не варто планувати Марафон у перший рік занять з бігу, пояснює уродженка Тернополя Наталія Стребкова

Обкрадав магазини, проникав в будинки та квартири: поліцейські Тернопільщини викрили злодія-рецидивіста

Тернопільські школярі та студенти можуть позмагатися за 1 мільйон доларів

На Тернопільщині двоє осіб отримали серйозне переохолодження

В одній з міськрад Тернопільщини оголошено юридичну вакансію

Тернополянам на замітку: яких змін та нововведень чекає українська школа у 2022 році

Екологічний проєкт Тернопільщини «Зеровейстік» отримає фінансування Британської Ради

На Тернопільщині викрили незаконне зберігання тютюну (фото)

Голова Тернопільської обласної ради має нового радника

Кожен житель Тернопільщини, який отримує офіційну зарплату, може стверджувати, що підтримує армію

Тернополянам на замітку: долар і євро втратили позиції

Коронавірус на Тернопільщині: жодної смерті, зате майже 700 нових хворих

Відео
«Хотів здійснити дитячу мрію»: кіборг з Тернопільщини заспівав на «Голосі країни» (фото, відео)

На Тернопільщині помер відомий хірург

Це цікаво
24 січня в історії Тернопільщини

23 Січня 2022, Неділя


Погода
Погода у Тернополі 24 січня

Відео
Підсумковий випуск відеоновин у Тернополі за тиждень

Експодатківця Струня, якого судять за ДТП 15-річної давності, відпустили під домашній арешт

Фоторепортаж
Діти тернопільських військових отримали подарунки від ровесників з діаспори (фоторепортаж)

Інформація про особисті дані тернополян та правила кібербезпеки: у додатку «Дія» має з’явитись нова послуга

Фотофакт
У Тернополі новенький бювет з питною водою уже вийшов з ладу (фотофакт)

В Україні очікується нове зростання цін на продукти (Агроновнин)

Це цікаво
Я тут живу. Кіношний Тернопіль (фото)

Як тернополянам відшкодувати збитки наречених у разі відмови від шлюбу?

Все для рідного краю: ланівчанин конструює вуличні інсталяції (фото)

Фоторепортаж
Як було на фестивалі у Настасові? (фоторепортаж)

П’ятьом жителям Тернопільщини присвоєно почесні звання «Заслужений»

Назвали 20 руїн Тернопільщини, які ще можна врятувати (фото)

Відео
Аварія на Тернопільщині: автомобіль врізався у паркан (відео)

Відео
Заповідник Тернопілля зафіксував сарну європейську (відео)

На Тернопільщині наповнюють краєзнавчий музей

Проректорові тернопільського вузу присвоїли звання «Заслужений працівник освіти»

На Тернопільщині невпинно зростає кількість смертей від COVID-19

Стало відомо, хто наповнює грошима понад 80% обсягу скарбниці Тернопільщини

Це цікаво
23 січня в історії Тернопільщини

22 Січня 2022, Субота


Погода
Погода у Тернополі 23 січня

Дві спортсменки з Тернопільщини показали в Італії, на що вони здатні

Тернопільщина побила рекорд за останнє десятиріччя

У Тернополі вирішують, що робити зі старим символом

Міська влада не знає, в якому стані літак, яка вартість демонтажу чи ремонту. І взагалі на утримання пам'ятника грошей не виділяли. Час від часу довкола літака відбувається публічна колотнеча, тож питання вже варто вирішити, але не владі, а громаді.

Про це пишуть 20 хвилин.

Рішення про демонтаж літака біля парку Нацвідродження ухвалили ще в 90-х. Так, вочевидь, пришвидшували відхід від радянського минулого. Однак зняти споруду так і не змогли.

Зараз пам'ятник у поганому технічному стані – ще три роки тому це встановила спеціальна комісія.

Літак  не символ СРСР

Тож питання "що робити з МІГом: демонтувати чи відремонтувати?" — відкрите.

На початку місяця чимало тернополян обурило повідомлення у місцевій пресі про демонтаж літака. Така інформація вийшла з міської ради, де обговорювали реалізацію Закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", який набрав чинність.

– Щодо літака на "Східному", то комісія не вважає його символом СРСР, – повідомив заступник начальника управління містобудування, архітектури та кадастру міської ради Вадим Захарчук. – Але демонтувати його потрібно через технічний стан. Після демонтажу пам'ятник передадуть або в музей старої техніки у Києві, або створимо у Тернополі зону для такої техніки.

Демонтувати, а чи, може, краще літак відремонтувати та залишити, ми запитали у читачів. Питали по-різному – через голосування, опитування на сайті та у соцмережах. Водночас з'ясовували у міської влади, який технічний стан пам'ятника, скільки йде з бюджету на його утримання, в яку суму обійдеться демонтаж чи ремонт. "Каменем спотикання" у дискусіях щодо пам'ятника та його існування є земля під ним та довкола. Чимало читачів пишуть, що літак захищає тернопільську землю від забудови. Справа в тім, що під час затвердження меж парків у 2012 році близько 50 сотих чомусь опинилися за лініями захисту. Офіційно там не парк. Може здатися, що загроза "притягнена за вуха", якби не ситуація у Старому парку. Там, нагадаємо, міська рада рішенням від 2011 року дала дозвіл комунальному підприємству фірмі "Тернопільбудінвестзамовник" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,30 га під будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудинковими приміщеннями громадського призначення. Минулого року влада навіть намагалась звільнити землю, передавши частину старої техніки на ремонт, а потім у зону АТО. Задум щодо техніки, "яка вже купи не тримається" висміяло чимало військових і тернополян. Реалізувати намір не вдалось. Тому загрози землям, які тернополяни вважають парком, – реальні.

"Має несвятковий вигляд"

Створили пам'ятник біля входу у парк "Березовий гай" (нині Національного відродження – прим. авт.) у 1972 році. Його архітектор – Едуард Гронський, той самий, який керував розбудовою повоєнного Тернополя і "сльози якого течуть" у фонтані "Каскад". Після встановлення незалежної України, 12.03.1992 року, виконавчий комітет міської ради прийняв рішення, яким зняв із державного обліку пам'ятників міста "Пам'ятник бойової слави "Літак МІГ-17" та погодив демонтаж. Тим же рішенням, до слова, погодили й зняття танка на площі Перемоги. Та якщо демонтувати танк змогли, а постамент розбили, то до літака руки не дійшли – через технологічну складність та брак коштів намір відклали. Провести демонтаж хотіли у 2010 році силами Державного музею авіації, який просив літак для експозиції. Проте тоді "за" проголосувала меншість депутатів. Можливо, через позицію людей, які готові були боронити пам'ятник. У 2012 році міська влада створила комісію, до якої ввійшли посадовці міської ради та комунальних підприємств. Комісія провела обстеження пам'ятника, висновки записала в акт обстеження.

"Візуальним оглядом встановлено, що постамент архітектурно-монументальної композиції, який виконаний у залізобетонному варіанті, перебуває без оздоблення з частковими виявами корозії бетону, має незавершений естетичний вигляд. Елемент переходу від залізобетонної конструкції до літака, що виконувався як підсвічений аналог вогняного потоку, пошкоджений і потребує заміни. Завершення композиції – радянський літак-винищувач МІГ не пошкоджений, проте враховуючи тривалий час відсутності обслуговування зовнішньої металевої обшивки, літак має несвятковий вигляд", – йдеться в описовій частині акта обстеження. Крім того, там зазначено, що, судячи з технічної документації, об'єкт не є пам'ятником на честь визвольних подій, пов'язаних з "історичним минулим попередньої держави, історією України чи міста Тернополя".

Висновки комісії невтішні: "При умові бажання збереження існуючої композиції необхідно виконати оздоблення постаменту природнім каменем площею до 250 кв. м., провести заміну елементів переходу постаменту до металевої поверхні літака та виконати зачистку обшивки літака до первинного матеріалу. Враховуючи вартість проведення робіт по приведенню архітектурно-монументальної композиції до естетичного вигляду, а також приймаючи до уваги, що об'єкт "Оформлення входу в парк "Березовий гай" не є пам'ятником на честь визначної історичної події, комісія пропонує демонтувати вищевказану композицію".

Не менш цікавою є й та обставина, що з міського бюджету, судячи з відповіді міської ради, кошти на утримання літака та його ремонт взагалі не виділяли. Тобто якщо його стан дійсно жахливий, то заслуга у тому влади. Але конкретно говорити чи то про стан пам'ятника, чи то про вартість його оновлення або демонтажу — неможливо. Проектно-кошторисної документації, яка стосується усунення чи капітального оновлення композиції, у ліцензованих організацій не замовляли взагалі. А тому висновки в акті обстеження, по суті, – філософія.

Судячи з наявної інформації та активності громади, долю літака повинен визначити фаховий підхід і тернополяни. Професійна оцінка вартості капітального ремонту чи реконструкції  дозволить побачити, що вигідніше для бюджету. А потрібен літак чи ні, мають вирішити тернополяни, а не комісії чи посадовці міської ради. Сподіваємось, влада вчинить адекватно.

Результат голосування в соцмережі (880 людей)

Відремонтувати і залишити літак на місці, бо всі сприймають його як частину міста – 77.5% (681 осіб)

Відремонтувати і залишити на місці, бо це не символ тоталітарного режиму – 6.4% (56 осіб)

Мені все одно, що зроблять, те й зроблять – 5.3% (47 осіб)

Демонтувати, бо він небезпечний  – 4.6% (40 осіб)

Демонтувати, бо це символ тоталітарного режиму – 4.3% (38 осіб)

Перенести в іншу частину Тернополя, бо в парку літаку не місце – 1.9% (17 осіб)

 

6

Залишити коментар

прайс-на-рекламу
rek
Схожі матеріали
Інші публікації автора