Віра Олександрович

«Школа має позбутися радянщини», - Анна Зварич

2-shkolnaya-forma-sovetskogo-soyuza-na-vyipusknoj

Якщо приміщення шкіл Тернопільщини до занять підготували на 100%, то із підручниками – проблематичніше.

Утім, впевнені кроки освітянської реформи – уже незворотні, вважає заступник начальника управління освіти і науки Тернопільської обласної держадміністрації Анна Зварич. «Терен» поспілкувався із чиновницею про особливості 2016/2017 навчального року і не тільки.

unnamed (33)
unnamed (33)

В області цього року - 11,5 тисячі першокласників

- Із якими успіхами освіта краю підійшла до цієї дати?

- Насправді, новий навчальний рік і педагоги, і учні та їхні батьки чекали із нетерпінням і певною пересторогою. На те є причини, адже нині чимало розмов точиться про реформування освіти…

Звісно ж, в усіх школах до 1 вересня провели косметичні ремонти. До того ж, за кошти Мінрегіонбуду вдалося трішки покращити матеріальну базу шкіл, що діють у 26-ти об’єднаних територіальних громадах. Там і дахи перекривали, і котельні ремонтували, і спортивні зали лагодили. Вклали дійсно великі кошти. Подбали і про ремонт доріг до опорних шкіл, заради підвезення учнів до цих навчальних закладів. Це тішить…

- Скільки ж «першачків» цього року в області?

- За оперативними даними, вперше за парти мали сісти 11,5 тисячі першокласників. Це – трохи більше, ніж минулого року. Випускників цього року – близько 4,5 тисячі.

- Але ж кажуть, що 4 школи цього року взагалі двері не відчинять, а кілька – призупинять роботу. Чому?

-  Такі рішення прийняли органи місцевого самоврядування. Отже, напередодні нового навчального року стало відомо про закриття шкіл у Бережанському, Теребовлянському та двох - у Зборівському районі. Причина одна - нестача учнів. Окрім того, тимчасово призупиняють роботу два навчальні заклади: у Харитонівці Заліщицького і Осниківцях Лановецького району. У двох школах відбулося пониження ступеня: із І-ІІІ ступеня до І-ІІ. Тобто ці школи стали дев’ятирічками. Таку ситуацію зумовила лише складна демографічна ситуація. Причому дані – не остаточні ми знатимемо повну картину, коли отримаємо звітність із районів. Так, у нас є інформація, що держава не фінансуватиме малокомплектні школи, але їх може взяти «на себе» місцева громада…

П’ять «шкільних автобусів» доправлять протягом вересня

- Програма «Шкільний автобус». Чи вдається її виконувати? Адже без нових машин освітянська реформа «буксуватиме»…

– Чотири райони краю отримали нові автобуси «Богдан» напередодні навчального року. Ще п’ять «шкільних автобусів» обіцяють доправили в область протягом вересня. Це - машини, які купили цілком за кошти із держбюджету.

Окрім того, 31 автобус придбають на умовах співфінансування: із обласного і місцевих бюджетів - 30% вартості, із державного – 70%. Коли ми цю техніку отримаємо, то довозити дітей до шкіл будуть 147 «шкільних автобусів». Так, цього недостатньо. Але ми сподіваємося, проблема вирішиться упродовж 2016/2017 навчального року.

- Ще одна болюча тема - проблема із підручниками. Як буде цього року?

- Усі діти без винятку повинні отримати підручники. І ми над цим працюємо… Так, посібники для 4-7 класів купували уже не централізовано і на умовах співфінансування: 70% коштів - із держбюджету, 30% - із місцевої казни. Для 8-го класу усі 100% книжок друкували за кошти держави.

Оскільки цього року система замовлення і придбання підручників докорінно змінилася, ми зіткнулися із тим, що не всі розпорядники коштів – директори шкіл у містах чи завідувачі відділами освіти у районах і місцевих громадах – були готовими до новацій. Їм треба було здійснити передоплату, щоб видавництва могли закупити папір і до серпня надрукувати підручники. Хтось впорався, дехто – ні. Отже, приблизно 80% шкіл матимуть підручники, решта отримають книги із незначним запізненням.

Реформа на повну повинна запрацювати із 2018 року

- Позашкільна освіта. Ще торік пророкували закриття музичних і художніх шкіл. Що маємо зараз?

  • Позашкілля – це надзвичайно важлива ділянка праці з учнівською молоддю. Адже саме воно дозволяє розвинутися талантам, здібностям кожної дитини. У нас в області є чотири великих позашкільних заклади, які мають свої підрозділи у районах: Мала Академія Наук, станції юних туристів і техніків, як люди їх звикли називати, і еколого-натуралістичний центр. Грошей на них вистачає. Оскільки ці заклади – обласного підпорядкування, то кошти йдуть із казни краю.

Інша справа – позашкільні заклади на місцях. Як на мене, децентралізація влади має сприяти тому, щоб громада зберегла цю мережу. Все залежатиме від органів місцевого самоврядування, а вони повинні дбати про дітей, майбутнє свого села і міста.

unnamed (34)
unnamed (34)

  • Новації у програмі початкової школи. Як ви їх оцінюєте?
  • Скажу відразу – позитивно! Міністерство розробило і репрезентувало Концепцію нової школи. Вона повинна запрацювати із 2018 року. Мене тішить, що я знайшла у ній те, до чого сама дійшла за час своєї педагогічної діяльності. І деякі елементи почнуть впроваджувати вже тепер, причому - у початковій школі. Це – зрозуміло, адже саме завдяки цим дітям уся українська освіта згодом перейде на нові «рейки».

Зокрема, вчителі отримають більше самостійності. Вони самі визначатимуть кількість годин для вивчення тієї чи іншої теми. Обиратимуть порядок вивчення тем, зважаючи на те, які знання мають діти у тому чи іншому класі. Усі вже чули про простий олівець, яким діти починатимуть писати. Про заборону «червоних» ручок. У дітей уже не має бути почуття страху перед помилкою. Ми маємо розвивати особистість.

Я неодноразово чула від батьків: «Наші діти схожі на фаршировану знаннями рибу, яка не вміє плавати». Концепція нової школи має навчити дитину жити, а не просто дати якусь кількість знань. Тому і вчителям, і учням та їхнім батькам треба бути готовим до змін.

«Мусить хтось піти на заслужений відпочинок»

  • А чи готові вчителі до таких нововведень?
  • Виявляється, найбільшими противниками реформи є… освітяни. Але вони повинні зрозуміти - процес незворотний. Минуло 25 років, а ми так і не сформували українця, патріота. Насправді, школа досі залишилася радянською. Тому і маємо зараз стільки проблем.
  • Звільнення частини вчителів. Цього дійсно не уникнути?
  • Я за те, що мудрість із молодістю мають вживатися. Але Концепція нової школи вимагає нового вчителя. Формувати нову особистість потрібно особистим прикладом і відповідально. Так, на жаль, звільнень не уникнути. Звісно, це дуже болюче питання... Ну, мусить хтось піти на заслужений відпочинок. Дехто, сподіваюся, сам зрозуміє, що не зможе більше працювати у школі. Адже вчителю самому доведеться багато чому вчитися.
  • За нагоди, що ви хотіли б сказати учителям, учням та їхнім батькам саме 1 вересня?
  • Хочу щиро привітати вас усіх із цим радісним святом, змінами, які приходять у кожну родину. Першокласникам бажаю: будьте сміливі, кмітливі, вперті, наполегливі! Батькам хочу побажати, щоб ви любили своїх дітей, не жаліли для них хороших слів, кажіть, як ви сильно любите їх і як ви вірите в них. Педагогам побажаю фізичної сили – не бійтеся вступати у боротьбу з труднощами…

Фото автора і з відкритих джерел

Довідка. Наша співрозмовниця – педагог зі стажем. Прихильниця принципів, яких дотримуються у католицьких школах. Але разом із тим - педагог-новатор, який почав просувати новітні методи освіти, починаючи ще із 2006 року. Анна Зварич стояла біля витоків створення школи-ліцею імені Йосипа Сліпого у Тернополі. Вона ж - багаторічний директор колегіуму для дівчат «Знамення», що діє у Зарваниці. У квітні 2016-го відбувся черговий кар’єрний стрибок.

 

Вибір читачів за тиждень

Відео