Галина Синоруб про блогерство та його вплив

7539a1b30386b8951ffea14c91e802dc_L

Стрімкий розвиток інформаційного суспільства породив новий вид діяльності – блогерство. Блогери виділяються тим, що висловлюючи свої власні думки, впливають на суспільну свідомість людей.

Про те, як блогери та інтернет загалом впливає на свідомість говоримо з психологом, викладачем ТНПУ ім. Гнатюка, кандидатом наук із соціальних комунікацій Галиною Синоруб, пише «Діло».

Як Ви вважаєте, чи здатні блоги привести до певних моральних деформацій, впливати на формування життєвих установок дітей?

Фундамент життєвих цінностей закладається в сім’ї. Життєві установки, що проявляються у ставленні до світу, найбільш помітні в період між старшим підлітковим і початком юнацького віку. Так, можуть, якщо немає надійної підтримки, достатнього спілкування, розуміння з боку рідних людей; коли немає мети. Життя стає нудним й нецікавим.

Блогери та їх прихильники створюють свого роду соціальну ієрархію, у якій є свої лідери. Як Ви вважаєте, чи прагнуть у такому випадку діти бути такими ж як і їх кумири, наслідувати їхні вчинки?

Бути схожим на кумира часто є потребою саме тинейджерів. Так, можуть наслідувати таких лідерів тоді, коли справжніх просто немає, бо немає конструктивних захоплень. Дитині нема чим зайнятися у вільний час в реальному світі. Завдання батьків – запропонувати, організувати їй можливі варіанти, підтримати в виявлених інтересах, бажаннях, які сприятимуть особистісному розвитку. Інакше комп’ютер стане їй порятунком від нудьги, а віртуальні лідери – зразком для наслідування.

Діти якої вікової категорії більше піддаються інтернет-впливу?

Навряд чи можна чітко визначити найбільш вразливу аудиторію, оскільки інтернет є специфічним середовищем прояву суспільних відносин, у якому представлені практично всі соціальні шари і вікові групи населення. На основі спільних інтересів створюються численні «віртуальні» групи, у яких своя внутрішня соціальна ієрархія, з’являються формальні і неформальні лідери, які впливають на аудиторію. Все залежить від особистісних особливостей людини: рівня самооцінки, готовності до спілкування, стосунків з близьким оточенням.

Так званий «віртуальний» світ дає свободу дій та вираженню думок, емоцій, що часто обмежується у реальному житті. Як батьки можуть контролювати своїх дітей у цьому плані?

Такий контроль, а точніше блокування шкідливої інформації, можна спостерігати в європейських країнах, де працює саморегулювання; великі штрафи, які накладаються на провайдера. Складно контролювати, адже дитина може прочитати і написати все, що бажає і для цього не потрібно багато часу. Тут важлива довіра, яка формується між батьками й дорослими під час живого спілкування. Можна проводити разом час, читаючи новини в інтернеті, критично їх обговорюючи. А батьки, в свою чергу, повинні розказати про безпеку дитини в соціальних мережах. І найголовніше – навчити балансувати час між онлайн-перебуванням та реалізацією життєвих планів, цілей в реальному світі.

Чи може аморальна «інтернет-продукція» спотворювати свідомість не лише дітей та підлітків, але й деяких дорослих? У чому це може проявлятись?

Онлайн-спілкування займає вагому частину часу сучасних підлітків. Воно має свої специфічні особливості, зокрема, символи, вподобання – це все є реакціями на той чи інший контент. Часто підтримка аморальної продукції спостерігається у поширенні цього матеріалу, популяризації його серед онлайн-аудиторії, а також схвальними коментарями. У віртуальному спілкуванні людина смілива, успішна... Але час, який проведений в онлайні не робить її сильнішою і успішнішою в реальному житті, тому повертаючись із віртуального світу в реальний, вона відчуває дискомфорт, слабкість і беззахисність. І тому їй неодмінно хочеться повернутися туди, де вона почуває себе комфортно. Такий внутрішньоособистісний конфлікт викликає різні легкі психічні відхилення в емоційному плані – від агресії до депресії, від повного протиставлення себе світу до замкненості в собі. Створення різних віртуальних груп за інтересами стає легальним способом для проштовхування тих чи інших ідей. Постійна віртуальна група, що утворилася, свідчить про наявність людей, здатних до сприйняття ідей, що поширюються, а зростання чисельності групи показує ефективність інформаційно-психологічного впливу. Сформована віртуальна спільнота людей може стати основою для утворення реальних груп за інтересами. Щоб не було цього батьки повинні підтримувати дітей, які відчувають емоційний дискомфорт. Щоб діти не «зачепились на гачок», сім’я та освітні заклади повинні працювати над розвитком критичного мислення, яке допоможе «фільтрувати» легкодоступну інформацію.

Вибір читачів за тиждень

Відео