Чи загрожує Тернополю сміттєва криза?

18192357_603181249893199_8039538384443331560_o

Стаття підготовлена для Конкурсу студентських публікацій на тему «Використання коштів органів місцевого самоврядування», проведеного ГО «Експертно-аналітична група «Акцент» facebook.com спільно з кафедрою фінансів ім. С. І. Юрія ТНЕУ tneu.edu.ua. Конкурс проводився за фінансової підтримки ГС «Рада бізнесу Тернопілля» rbt.te.ua.  

Яскравим прикладом того, як через відсутність співпраці між органами місцевого самоврядуванням можуть неефективно використовуватися бюджетні кошти, є досі невирішена проблема переробки сміття, яке вивозиться з м. Тернополя.

Схоже на те, що сьогодні відбувається у м. Львові через ситуацію на Грибовицькому сміттєзвалищі, Тернопіль пережив у 2009 році стосовно Малашівецького сміттєзвалища. Тоді селяни перекривали дорогу і не давали вивозити сміття, а Тернопіль погруз у смітті. Однак, міська влада знайшла вирішення, домовившись з селянами про виплату допомоги у грошовій формі та пообіцявши будівництво сміттєпереробного заводу. З того часу пройшло вже 8 років, однак питання утилізації сміття досі не вирішено. Щодня близько 30-40 машин вивозять тони сміття на Малашівецьке сміттєзвалище. Тому загроза сміттєвої кризи в м. Тернополі цілком реальна, а це непередбачувані додаткові бюджетні та екологічні втрати.

Проаналізуємо, яким чином ця ситуація позначається на бюджеті м. Тернополя, адже відомо, що кошти виділяються на рекультивацію земель, а також мешканці с. Малашівці щоквартально отримують з міського бюджету по 1000 грн. на оздоровлення. Отож, як видно із запланованих показників бюджету м. Тернополя, кожного року Малашівецькій сільській раді виплачується субвенція із загального фонду міського бюджету, а саме: у 2011 р. – 698 тис. грн., 2012-201 рр., 2015 р. – 100 тис. грн., 2016 р. – 100 тис. грн., 2017 р. – 200 тис. грн., тобто в сукупності за цей період більше 1 млн. грн. Загалом, за останні 7 років на будівництво полігону твердих відходів і рекультивацію Малашівецького сміттєзвалища було витрачено близько 7,6 млн. грн., а з урахуванням видатків на рекультивацію стихійних сміттєзвалищ у місті – усі 9,1 млн. грн.

unnamed
unnamed

​Питання будівництва сміттєпереробного заводу піднімається кожного року. Втім, прогресу у цьому напрямку немає жодного, оскільки Тернопільська міська рада повинна отримати дозвіл у Тернопільської обласної ради на використання землі несільськогосподарського призначення під будівництво сміттєпереробного заводу в області. Згідно із законодавством, сміття можна складувати тільки за межами міста і будівництво заводу на території міста неможливе. Тут і постає питання консенсусу між міською та обласною радою, які не можуть знайти його навіть тоді, коли тема є як ніколи актуальною.

Парадоксально те, що у 2009 році Тернопільська обласна рада виділила чималі на той час кошти – 2 млн. грн. на сміттєсортувальну лінію, яка досі не розпочала роботу. Хоча така лінія перебуває у робочому стані, однак жодне місто чи село Тернопільщини не хоче такої лінії на своїй території. Цілком логічно, що цю лінію можна було б використовувати поблизу Малашівецького сміттєзвалища, адже мешканці села уже отримують компенсації з місцевого бюджету. Додатковими «бонусами» такого рішення можуть стати робочі місця для мешканців села (близько 25 чоловік на зміну) та додаткові надходження до місцевого бюджету. Водночас, для міста це стане стимулом до запровадження спеціальних контейнерів для відходів з паперу, скла і пластику, що спростить збір сміття та його сортування.

18192327_603164963228161_6517914753408849116_o
18192327_603164963228161_6517914753408849116_o

Підсумувавши вищесказане, можна констатувати, що при правильному діалозі між обласною та міською владою можна було б давно вже мінімізувати ризики щодо ситуації зі сміттям і не просто «заривати» кошти бюджету розвитку в землю, як це практикується сьогодні, а дійсно витрачати їх на важливі справи. Це дасть змогу отримувати вагомі дивіденди у вигляді додаткових робочих місць та поповнення бюджетів. Однак, заполітизованість цього питання і недалекоглядність чиновників місцевої влади перешкоджають у досягненню консенсусу і спричиняють затягування з вирішенням таких питань як вивіз сміття. На наше переконання, за умови налагодження тісної співпраці органів місцевого самоврядування різних рівнів можна досягти значних результатів в плані ефективності витрачання бюджетних коштів.

Карпишин Юрій

Студент групи ФУПОм-12

Тернопільський національний економічний університет

Вибір читачів за тиждень

Відео