Проблеми працевлаштування педагогів обговорили у Тернополі

obgovorenna

Про затребувані у Тернополі спеціальності педагогічного напрямку, способи пошуку вчителями вакансій, комунікацію між роботодавцями і спеціалістами, а також про брак кадрів у школах і дитсадках та причини небажання випускників працювати за фахом спілкувалися 16 жовтня під час експертного обговорення «Працевлаштування у школи Тернополя: стан і перспективи».

Наскільки якісно відбувається механізм комунікації педагогічних навчальних закладів із школами? Які спеціальності потрібні? Чи підтримує Тернопільський національний педагогічний університет зв'язок із випускниками?

У ході обговорення провідний фахівець Центру моніторингу забезпечення якості освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка Андрій Лень повідомив, що 50% випускників цього вишу працевлаштувалися за спеціальністю в школи та дитсадки. Решта випускників або не планували працювати з дітьми, або працюють у приватному секторі, підприємцями, тощо.

– У Тернопільському національному педагогічному університеті є спеціальний підрозділ, який сприяє працевлаштуванню випускників, налагоджує діалог із роботодавцем, який потребує працівника, максимально поширює інформацію про вакансію між студентами, – пояснив провідний фахівець Центру моніторингу забезпечення якості освіти цього університету Андрій Лень.

У Тернополі потрібні вчителі математики, фізики, інформатики, іноземної мови, початкових класів. Найбільш затребувані вчителі у села, згідно з запитами по Тернопільській області. Та не завжди вакансії підходять випускникам, наголошує фахівець.

Проблемою працевлаштування експерти вбачають загострення тенденції небажання випускника працювати за спеціальністю. Основна причина – мала зарплата. Заробіток вчителя залежить від тижневого навантаження, стажу роботи, категорії, класного керівництва. Молодий вчитель всього цього не має. Не завжди у нього є повна ставка, не завжди вакансії є там, де випускник хотів би працювати; не кожен готовий їхати в іншу область, бо нема гарантій, що його забезпечать житлом, буде дотримана обіцяна оплата і навантаження. Хоч держава і намагається заохотити молодих спеціалістів грошовою допомогою.

– Кожен випускник, коли іде працювати за спеціальністю в школу або професійно-технічний навчальний заклад, має право отримати одноразову адресну грошову допомогу, – каже Андрій Лень. – Вона складала п’ять мінімальних зарплат, а з минулого року – п’ять прожиткових мінімумів. Фактично, минулого року випускники отримували 6440 грн, цього року – 7092 грн. Допомога на випускників, які працевлаштувались у ВНЗ, не поширюється.  

Як розповідає Андрій Лень, раніше прийом на роботу затверджував відділ освіти, погодивши це з дирекцією навчального закладу. Зараз же, згідно зі змінами до Закону України «Про освіту», на роботу приймає директор, і це не потребує участі відділу освіти.

Чи багато випускників звертаються в Центр зайнятості Тернополя? Які спеціальності затребувані в Центрі, а які ні?

 За інформацією директора Тернопільського міськрайонного центру зайнятості Анатолія Куриляка, помітне значне зниження звернень педагогічних кадрів. Адже завдяки технологіям, випускники можуть самостійно знайти роботу, зокрема за допомогою відомих сайтів для пошуку роботи.

– Ситуація на ринку праці Тернополя така: на одну особу припадає чотири робітничі вакансії з досить високою зарплатою. Із вищою освітою все навпаки. Як показує практика, частина випускників педагогічних навчальних закладів навіть не збиралися працювати в школі. Людина свідомо знала, що їй потрібна лише вища освіта, але застосовувати її в школі вона не прагнула, – каже директор Тернопільського міськрайонного центру зайнятості Анатолій Куриляк. – Для Центру зайнятості дуже важливо знати, чим людина справді хоче займатися.  

Кількість випускників, які звертаються до служби зайнятості в останні роки істотно зменшилася. У 2018 році цьогорічних випускників 13 осіб, з них 6, які закінчили ТНПУ. Це означає, що працевлаштуванням якісно займається відділ освіти і сам педагогічний університет. На сьогодні найбільше потрібні вчителі трудового навчання, вихователі, помічники вихователів. Є вакансії в приватних освітніх закладах, особливо для вчителів іноземної мови. Прозорість прийому на роботу визначається доступністю інформації про вакансію.

Як працює механізм працевлаштування у школи? Чи бере в ньому участь управління освіти? Чи продовжується комунікація з управлінням освіти?

У свою чергу, головна спеціалістка з питань кадрової роботи Управління освіти Наталія Вишинська пояснює, що намагається максимально допомагати тим педагогам, які «стукають в усі двері», та звертаються у пошуках роботи не лише в центр зайнятості, а й до директорів безпосередньо та в управління. Представниця управління підтверджує інформацію про зниження кількості бажаючих працювати вчителями. Головною причиною, звичайно ж, називає низьку зарплатню. Також, пояснює, що не всіх претендентів на вакансію влаштовує, до прикладу, значна віддаленість робочого місця від місця проживання.

– Станом на 16 жовтня у Тернополі 5 753 людини працює в закладах загальної дошкільної та позашкільної освіти. Із них 3793 – педагоги, – каже Наталія Вишинська. – Цьогоріч дуже мало випускників стало на облік в управлінні. Ймовірно, резюме бажаючих знайти роботу надавалося безпосередньо директорам.

Минулого року, за словами представниці управління освіти, відчувався брак вчителів інформатики, цього року – вчителів фізкультури, трудового навчання.

Існують невисокі перспективи влаштуватись соціальним педагогом чи психологом. Відповідно до штатного розпису шкіл, соціальному педагогу, практичному психологу надається повна ставка або 0,75 ставки. Проте, як показує практика, такі вчителі працюють у школі до пенсії,  а університет готує спеціалістів щорічно... Тож вакансій немає.

А ще наявний критичний дефіцит спеціалістів у дошкільній освіті.

– Трапляються випадки, що за місяць четверо-п’ятеро людей звільняються. Із 28 резюме претендентів на роботу у дошкільні навчальні заклади, працювати в дитсадку погодилася лише одна особа. Основні причини відмови від пропонованої вакансії: виїзд за кордон, інша робота, мізерна зарплата.

Підбиваючи підсумки експертного обговорення, співголова Ради Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ» Василь Томчишин запитав у спікерів думку щодо створення єдиної бази вакансій у комунальних закладах Тернополя. Він пояснив, що пропонована відкрита онлайн-платформа допоможе уникнути корупційної складової під час працевлаштування безпосередньо у директорів шкіл, допоможе напрацювати чіткі критерії відбору якісних кадрів, додасть прозорості та допоможе фахівцям легко знайти роботу за спеціальністю.

– З метою систематизації та удосконалення механізму взаємодії між працівником і роботодавцем, та спрощення процедури подачі резюме є пропозиція розробити онлайн-платформу, з інтеграцією її у сайт міської ради, – каже співголова Ради Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ» Василь Томчишин. – Щоб роботодавці могли знаходити потрібних фахівців, а випускники педагогічних навчальних закладів – роботу. Коаліція ГО «Тернопільський центр реформ» готова виконати процес модерації процесу та сприяти розробці цієї платформи.

Представниця управління освіти роз’яснила, що зараз єдиної онлайн-бази вакансій немає, кожна школа повідомляє про наявні вільні робочі місця окремо на своїх сайтах, а резюме кандидати на посади приносять особисто в управління освіти, і побачити ці документи можна лише завітавши особисто в відділ кадрового забезпечення.

– Створення ресурсу, який би інтегрував всі сторони у процесі працевлаштування, є перспективним, – каже Наталія Вишинська. Варто звернути увагу, що вирішальним під час пошуку роботи є співбесіда. Адже саме під час спілкування директор може побачити компетентність та фаховість вчителя, його бажання працювати та ставлення до роботи.

Представник центру зайнятості зауважив, що створення платформи з вакансіями – непогана ідея. Адже, як показала практика центру зайнятості – розміщення вільних вакансій на якомога більшій кількості спеціалізованих платформ з ширшим переліком вимог та без жорсткої прив’язки до кваліфікації (як це зараз є у центрах зайнятості), дає значно більші можливості для пошуку бажаючих працювати з дітьми.

– Важливою є професійність у процесі підбору кадрів, – каже представник центру зайнятості Андрій Куриляк. – Свого часу в Тернополі були приватні кадрові агенції, які займалися виключно підбором певних професій. Створення ще однієї бази – це додаткова точка збору інформації. Основне – правильно закласти в платформу критерії, щоби відбувався якісний відбір. Якщо  створення електронної черги буде потрібно, то розроблятимемо її спільно.

Загалом під час експертного обговорення «Працевлаштування у школи Тернополя: стан та перспективи» спеціалісти розглянули основні проблеми, що виникають  при пошуку роботи, визначили потенційні можливості отримання посади у школах міста, розкрили особливості взаємодії між роботодавцем і працівником та шляхи удосконалення цієї  комунікації. Представники круглого столу рекомендували подавати резюме одночасно і у відділ освіти, і у центр зайнятості, але найбільший акцент робити на співбесіду з керівником школи. У створенні електронної черги на посади вчителів у Тернополі, експерти вбачають додатковий інструмент впорядкування та систематизації процесу працевлаштування молодих кадрів.

Довідково. Участь в обговоренні взяли:

Лень Андрій Володимирович – провідний фахівець Центру моніторингу забезпечення якості освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка;

Вишинська Наталія Дмитрівна – головна спеціалістка з питань кадрової роботи Управління освіти і науки Тернопільської міської ради;

Куриляк Анатолій Васильович – директор Тернопільського міськрайонного центру зайнятості;

Модератор Томчишин Василь Володимирович – співголова Ради Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ».

Ця аналітична стаття представлена Коаліцією ГО «Тернопільський центр реформ» у рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цієї статті є винятковою відповідальністю Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ» i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

 Марія Карабин, аналітикиня Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ»

Вибір читачів за тиждень

Відео