Політична реклама у Тернополі: чи є порушення та як проходить агітація

20

Під час передвиборної кампанії на Тернопільщині та зокрема в самому місті є багато агітації та політичної реклами. Проте деяка з неї може порушувати закон.

Аби з'ясувати, чи не порушують кандидати в президенти закону, використовуючи агітацію на білбордах та рекламу по місту, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА в Тернопільській області Марія Домська, провела розслідування і визначила, якою є політична реклама у місті.

У середині січня в центрі міста комунікаційниця розпочала вивчати політичну рекламу і тих, кому вона належить. Вдалося її знайти у центрі міста, реклама використовувала гасла: «Слуга народу – президент. Як не крути». І хоча тут немає прямої вказівки, проте асоціації виникають із Володимиром Зеленським якого висунули кандидатом на пост Президента 21 січня. Окрім того, поблизу одного із супермаркетів міста дослідниця виявила рекламу Руслана Кошулинського та підрахувала скільки політичної реклами є в Тернополі.

Крім того, дослідила білборди на головних вулицях міста, перехрестях та об'їзній дорозі, і подолавши 53 км опрацювала 717 білбордів. За результатами її розслідування 46% всіх переглянутих рекламних площ використовуються для політичних повідомлень. Лідером серед них є Петро Порошенко, який займає близько 29% від загальної кількості досліджених білбордів, що містили політичну рекламу.

Для того, щоб розрізняти, яку політичну рекламу можна вважати порушенням, варто зрозуміти різницю між офіційно зареєстрованими та публічно заявленими чи висунутими на з'їздах партій кандидатами у президенти. До слова, виборча комісія офіційно розпочала свою роботу та реєстрацію документів на пост Президента України 31 грудня 2018 року. І станом на 23 січня, зареєстровано 13 кандидатів. Проте серед них немає осіб, які раніше публічно заявляли про свої наміри балотуватися на пост президента і яких жителі Тернопільщини помилково можуть сприймати за кандидатів.

Важливо те, що законодавство про вибори діє лише для зареєстрованих кандидатів, а для потенційних, навіть, якщо вони відкрито заявляють про свої наміри і амбіції – ні. Саме вони використовують такі дірки в законодавстві, щоб проводити, майже ніким нерегульовану потужну рекламну компанію, джерела фінансування якої залишаються невідомими.

Згідно із законом, передвиборна агітація кандидата в президенти починається на наступний день після того, як його офіційного зареєструють. Тут йдеться про друковані матеріали, їхні тираж, інформацію про випуск, замовника, використання обладнання та вказані цієї інформації на рекламі.

За оцінкою дослідниці, в Тернополі зовнішня реклама зареєстрованих кандидатів в президенти є: Анатолій Гриценко, Андрій Садовий, Ольга Богомолець, Ігор Шевченко, Олександр Шевченко. І саме вона на даний момент може розцінюватися як передвиборча агітація.

Контент виготовлено у співпраці з Тернопільським прес-клубом за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Фото з допису

Вибір читачів за тиждень

Відео