/ /Тернопільський митець Володимир Чорнобай: «Вітраж — це максимально ємкий знак, насичений сенсами та символами» (фоторепортаж)

20 Квітня 2019, Субота


Молодь Лановеччини змагалася за першість з легкої атлетики

У Вишнівецькій ОТГ представили проект стратегії розвитку молодіжного середовища

19 Квітня 2019, П’ятниця


Тернопільська тенісистка – срібна призерка Міжнародного турніру з настільного тенісу

Погода
Сьогодні вночі тернополян «заморозить»

Внаслідок аварій на Тернопільщині травмувалися 33 пішоходи, 3 – загинули

Фоторепортаж
Лауреатка премії ООН у галузі телебачення в захваті від творчості  митця з Тернополя

Фоторепортаж
Тернопільські військові медики пройшли тренування з тактичної медицини (фоторепортаж)

Поблизу парку Національного відродження викидають сміття та сухе гілля

При в’їзді у Чортків знову ДТП: всі живі (відео)

Анонс
Що чекає тернополян на вихідних?

Фотофакт
Тернопільська «Красуня дня»

Фоторепортаж
Прогулянка сонячним Тернополем

Тернополянам на замітку: що потрібно їсти, аби м’язи розвивалися правильно

Хвилинка грамотності для тернополян: фразеологізми. Частина 3 (фото)

«Опілля» підтримало чемпіонат України з волейболу між дівчатами з вадами мови та слуху

Тернополянам на замітку: що треба зробити, аби за лікарняним компенсували  втрачений заробіток

Анонс
Тернопільська книгарня запрошує на дитячу суботу

Із продуктів тваринного походження за рік подешевшали лише яйця, – Держстат (Агроновини)

На жителів Тернопільщини стали частіше нападати тварини

Фоторепортаж
Голова Кременецької РДА повернувся до старої професії (фоторепортаж)

Фотофакт
У Кременці знову підпалили смітники (фотофакт)

Тернополян проконсультували перед другим туром виборів

У Тернополі розповіли про новий мистецький проект

Правоохоронці Тернопілля готові до вибочого процесу

Тернополяни можуть підтримати капітальний ремонт мосту на вулиці Бродівській

Відео
Тернопільщина може заспокоїтися – каскаду ГЕС на Дністрі не буде (фото, відео)

На одній з вулиць Тернополя обмежено рух автотранспорту

Гігієнічні потреби привели мешканку Тернопільщини на лаву підсудних

Фоторепортаж
Велосипедом на роботу: у Чорткові відбувся грандіозний флешмоб (фоторепортаж)

Десятирічна дівчинка потрапила під колеса авто

Відео
На Кременеччині знайшли гриба-гіганта (відео)

Тернополян через небезпеку закликають не купувати продукти на стихійних ринках

Анонс
Бучаччан закликають долучитись до освоєння мистецтва

Відео Це цікаво
Школа на Тернопільщині перемогла в проекті від Фонду Кличків (відео)

На вулиці Київській загорілася електропроводка: палав кабель інтернет-провайдера

Зранку на Тернопільщині із палаючого будинку врятували бабусю

Фотофакт
Дмитро Підручний поділився фото з сім’єю із відпочинку (фотофакт)

Фотофакт
У Тернополі можна робити виставку «водіїв-інвалідів» (фотофакт)

Фотофакт
Оновлення інфраструктури Заліщиків триває (фотофакт)

Анонс
У травні із концертним туром Тернопільщину відвідає французький співак

Тернополяни можуть долучитися до розробки ескізу нового парку

Фотофакт
Тернопільські водії плутають себе з інвалідами? (фотофакт)

Фотофакт
Тернопіль перетворюють на великодній кошик (фотофакт)

Тернополянин Андрій Горбатюк пояснив, чому вбив майстриню тату

Фоторепортаж
У Бережанах відбулась зустріч з тернопільськими акторами (фоторепортаж)

Це цікаво
19 квітня в історії Тернопільщини

На Тернопільщині школярі висадили молодий ліс (фото)

На міському стадіоні відбулося дербі двох футбольних команд з Тернопільщини (фото)

Представники Тернопільського «Інваспорту» здобули срібну і бронзову нагороди

18 Квітня 2019, Четвер


У Хоросткові виготовляли символ Великодня – писанки (фото)

Погода
Погода у Тернополі 19 квітня

Частину Бережанщини тепер посилено охоронятимуть

Тернопільський митець Володимир Чорнобай: «Вітраж — це максимально ємкий знак, насичений сенсами та символами» (фоторепортаж)

Тернопільський митець Володимир Чорнобай: «Вітраж — це максимально ємкий знак, насичений сенсами та символами»

Художник Володимир Чорнобай — один із перших вітражистів Тернополя. Цим видом монументального мистецтва займається з 1981 року. Пан Володимир виконав дванадцять великих вітражів, зокрема, у місті — обласній дитячій лікарні, готелі «Галичина» та області — в будинках культури Заліщиків, Копичинців і Потуторів, на лановецькому цукровому заводі; багато маленьких творів на невеликих об’єктах — будинках культури, ресторанах і кінотеатрах. Не всі з них вціліли до нашого часу.

Приміром, як ті, що колись були в тернопільському кінотеатрі ім. І. Франка. Про них розповідає виставка художника, що відкрилась цими днями в обласному краєзнавчому музеї. Її головний масив складають ескізи та форескізи вітражів для кінотеатру, створені в 1987 році. Про особливості роботи над цими творами я поспілкувалась із паном Володимиром.

— На виставці дуже різноманітні ескізи та форескізи. Для чого ви малювали так багато варіантів?

— Багатьом може здаватися, що створення вітражів — це проста справа. Але ні, їй передує багатоетапна та системна праця. До ескізів підходив дуже серйозно, тому майже кожен є самостійним твором.

На виставці представив усі етапи роботи — від форескізу задуму до реалізації на рівні ескізу. На форескізах вишукується тема роботи. Їх мала затвердити художня рада. Потім розробляється більш детальний ескіз, де пропрацьовується тема. Його остаточний варіант згодом переноситься на картон у натуральному розмірі. По картону нарізається кольорове скло, заготовлюється свинцева протяжка, яка стане основою кріплення скла в єдиний модуль-образ. Це — спрощена схема роботи, а на практиці все складніше.

Я працював із заданим простором, тому мусив добре зрозуміти, яким він є, уявити, що туди вписувалось б — і тематично, і композиційно. Робота в заданих умовах обмежувала, але водночас спрощувала завдання. У кінотеатрі імені Франка було чотири вікна, тому спершу планував створити образи різних сезонів. Але початкові форескізи, не пройшли художньої ради. Потім міркував, аби символічно втілити пори року в образах Королів і Королеви; над образами кентаврів, як уособленнями сонця та місяця; варіантами зображень, що відсилали до архаїчних часів. Більш вдалим мені здалось зображення фігур із атрибутами різних видів мистецтва, оскільки приміщення задумувалось як таке, де мали відбуватись культурні заходи. Зрештою, народився образ юнака та юнки з птахами та деревом, пізніше зовсім відмовився від фігур, бо вони були «затяжкими» для цього інтер’єру — він вимагав простішого зображення. Так в остаточному варіанті постали лише дерева та пташки. Вітражі створив у теплій спокійній гамі, бо різкі контрасти чи холодні тони не пасували б інтер’єру. Але ці вітражі простояли не довго — через певний час їх демонтували.

— В чому особливості створення образу?

— Кожна техніка — похідна від матеріалу, в якому вона виконується. Скло це не дерево, з якого можеш вирізати все, що захочеш. Воно диктує умови. Оскільки його найбільш легко різати прямою чи округлою лінією, то у своїх роботах використовую спрощені лінії. Я узагальнюю та вирафіновую форму. Вважаю, що вона диктує концепцію твору. Для мене вітраж — це максимально ємкий знак, насичений сенсами та символами.

— Ви працювали над вітражем від початку до кінця?

— Так, це у великих містах, приміром, у Києві вітражисти розробляли ескізи, «картон» і здійснювали авторський нагляд, а власне виконанням займались інші. Ескіз і «картон» мало вартували, тому ми виконували всю роботу самі. Ми мали той клопіт, що вітражі монтували останніми, тому мусили позачищати й доробити недороблене.

— Ви згадували про затвердження ескізів. Як це відбувалось?

— Коли йшлось про невелику роботу, її затверджувала художня рада на місцевому рівні, масштабну — в Києві. В першому випадку ти був лишнім ротом біля корита і проблем було більше, в другому — митці були незалежними одним від одного, тамтешня критика не мала на меті тебе закопати, а власне порадити. Хоча, траплялось, їздили туди з одним проектом по кілька разів. Коли я починав працювати в 1981 році в Тернополі, нас, вітражистів, було двоє — я і Петро Кукурудза, а через п’ять років —  дев’ятеро, і всі мали роботу, працювали, як бджілки. Замовлення у нас були десь до 1996 року, а потім їх ставало все менше, поки майже зовсім не пропали.

— Де збереглись ваші роботи?

— Зараз складно говорити про це, адже вони були в різних місцях. Знаю точно, що зберігся невеликий вітраж у коридорі українського дому «Перемога» в Тернополі. Вціліла робота у Копичинському музеї театрального мистецтва.

Колись я був переконаний, що вітражі та загалом монументальне мистецтво потрібне людям, а тепер сумніваюсь в цьому. Приходить розчарування — ці твори ніби були й ніби ні, бо слідів від них не залишилось. Пропали мозаїки, розписи… Їх знищують так заповзято, ніби вони комусь заважають жити. Влада цим не переймається, а люди мають інші проблеми. У нас відсутня культура збереження, шанування того, що творилось попередніми поколіннями, відсутній ген бережливості. А серед творів було багато високовартісних — і в образотворчому, і в технічному плані. Зараз відмахуються, мовляв, то було створено тоді, на догоду владі. Але, приміром, я і деякі мої колеги, хоча й роботу нам оплачувала держава, ніколи не робили твори з політичним звучанням…

Анна Золотнюк

Фото авторки

39

mm
teren.in.ua

Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на teren.in.ua.

Залишити коментар

  Коментарі Facebook

Схожі матеріали
Інші публікації автора