Оксана Бучко

Як тернопільським вчителям допомогти підліткам зробити мозок пластичним?

base_94c75b2554

Мозок підлітків характеризується тим, що починає процес «обрізки» нечасто використовуваних нервових зв’язків. Тож у такому віці потрібно активно стимулювати утворення нових – за допомогою навчання. Як це полегшити завдяки допомозі у  тренуванні уваги, провокуванні виділення дофаміну та прийнятті помилок тернопільські вчителі можуть дізнатись із пояснень нейрофізіолога та співзасновника освітньої платформи Beehiveor Віктора Комаренка.

Конспект лекції про особливості роботи мозку підлітків опублікували на osvitoria.media.

Нейропластичність мозку стимулюють і old-school методи, зазначає експерт. Тож не варто відмовлятись від конспектування, перефразовування чи відтворення у пам’яті вчора вивченого.

Але головніший аспект – це тренування трьох видів уваги: мимовільної, довільної і ендогенної.

Мимовільну вагу викликати вкрай просто. Допомогти може стрибок, інтонація, плескання в долоні. Мозок реагує на такі подразники.

А щоб залучити довільну увагу, доводиться прикласти більше зусиль. Адже вона вимагає задіяння психіки і може тривати 10 хв у дітей, 20 хв – у дорослих.

Як впливати на утримання довільної уваги? Наприклад, якщо просто сказати підліткові стояти нерухомо, він витримає недовго. Але якщо він уявить, що є охоронцем, який стоїть на варті і виконує важливу місію, тоді тримати довільну увагу буде простіше. Правильна побудова ігрової форми навчання підвищує рівень уваги. І саме гра залишається однією із найефективніших форм автоматичного навчання.

Ендогенна увага задіється із виділенням дофаміну. Саме тоді не потрібно витрачати багато ресурсів із боку головного мозку і тримати увагу протягом тривалого часу. Це досягається із застосування project-based learning. Проектне навчання включає соціальну складову, тому старшокласники, маючи базові знання, поринають у вирішення творчих завдань, спільну роботу в групі.

Більше того, під час підготовки до проектів формується цілеспрямованість й мотивація. Якщо навчитися самостійно контролювати виділення додаткового дофаміну в мозку, можна успішно подолати лінь та прокрастинацію. Виділення в мозку дофаміну можна стимулювати фізичною активністю, спортивними тренуваннями або… мріянням. І коли підліток уявляє, яким крутим він буде, коли виконає завдання/проект/презентацію, як результати його праці високо оцінять вчитель та однокласники, мозок виділяє дофамін. А підліток вчиться самомотивації.

Помилки найбільше активують мозок

Помилка дуже ефективний інструмент навчання. Мозок не буде навчатися, якщо він недостатньо або надмірно активований. Помилка забезпечує помірну активацію (тонус) головного мозку. Працює це так: коли ви раптом неочікувано отримали винагороду, виробляється той самий дофамін, та ще й у великій кількості, викликаючи стан задоволення, ейфорії. Саме тому всім подобаються несподівані приємні сюрпризи. Мозок, звісно, прагне повторити ситуацію, після якої дофамін знову виділиться.

Тепер уявімо підлітка: він виконує задачу, знає, як її вирішити, і очікує на правильну відповідь. Дофамін виділяється, дитина задоволена, що зараз отримає хорошу оцінку. Але тут стається помилка, дофамін не виділився, і мозок не отримує очікуваної винагороди. Як наслідок активується ділянка мозку, що має назву «передня поясна звивина». Вона поширює свої імпульси одночасно до різних відділів мозку. І мозок автоматично активується і без вашого «втручання» і починає шукати, де була допущена помилка.

Отже, завдяки помилкам мозок може навчатися сам. А приказка про те, що треба вчитися на чужих помилках, не завжди правильна. Людина ніколи не навчиться, не допустивши своїх помилок. Помилки під час засвоєння нового матеріалу є обов’язковими, вважає експерт.

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео