Оксана Бучко

Найкращий вчитель України з Тернопільщини розповів про зняття обмежень у школі

_114776153_222222222222re

Уроки, на яких обговорюють серіал «Школа», фільми фестивалю Docudays, а також учні знімають власні відеоексплейнери, проводить Василь Дяків із Заліщицької гімназії, який цього річ переміг на Global teacher Prize Ukraine та отримав звання Найкращого вчителя в Україні у 2020 році. Він ще за 8 років до карантину використовував хмарні технології, коли класну роботу надсилали у мейлах, а Голокост вивчали по відео з фонду Стівена Спілберга. 

Як зацікавити дітей навчанням, відірвати від гаджетів і що робити з шибайголовами, Василь Дяків розповів на BBC News Україна.

Як навчати покоління, яке не може зосередитись

Коли ми говоримо про дітей покоління Z (11-24 років) і Альфа (0-10 років), то неминуче прийдемо до того, що це діти – візуали, пояснює вчитель. Вони хочуть працювати у гаджетах, вони гіперактивні і можуть зосереджувати увагу лише до 10 хвилин, а то і менше. Вони діяльні і хочуть бачити швидкий результат, а ще вони хочуть знати, навіщо їм вчити те, чого їх вчать. Як таких дітей зацікавлювати? Якщо вони візуали, то інформацію треба пропонувати візуальну, коротку, конкретну з виходом на практичну діяльність. Доводиться шукати відео, присвячене історії, основі здоров’я, показувати його дітям і обговорювати з ними. Але відео має бути максимально до 5 хвилин. Далі увага втрачається. 

Також можна сміливо використовувати фільми та серіали під час уроків. Обговорювати треба суть явищ, зображених в епізодах.

Сучасні діти захоплюються фільмами і серіалами, говорить Василь Дяків. В цих серіалах діти часто бачать емоції, хайпову сторону життя, але гублять зміст. Ми на уроках дивилися серіал «Школа» і говорили про кримінальну відповідальність за зберігання і розповсюдження наркотиків. Це те, що робили герої цього серіалу. Також там підіймаються теми булінгу, крадіжок в магазинах. Для дітей все це в серіалі виглядають прикольно, стильно. Але, коли ми починаємо обговорювати наслідки, то діти починають замислюватись.

_114776146_ea423c44-6560-480a-8fb3-8bc4248fb651
_114776146_ea423c44-6560-480a-8fb3-8bc4248fb651

Вийти з бульбашки

Вчитель наголошує, що дітей слід виводити з ілюзій світу гаджетів. Для цього потрібно ловити їхні миттєві реакції та обговорювати це.

Діти у своїх гаджетах, як у бульбашці. Це бульбашка ілюзій, віртуального життя. Вони часто не знають, яке воно життя реальне, продовжує Васил Дяків. У школі ми організували кіноклуб і маємо доступ до фільмів кінофестивалю Docudays UA і Children kinofest. І там діти бачать інший світ, наприклад, як школярі у Китаї важко вчаться у школі гімнастів. У дітей був шок, коли вони дивилися такі фільми. Питали, невже таке може бути у світі, реагували дуже емоційно. На цій емпатії і треба з ними комунікувати. Покоління Z - це миттєві реакції. Якщо ти прямо зараз не відреагуєш, то все, за 30 секунд, ти втратив момент. Ми дивилися один фільм, де хлопець крав речі, і хлопці в класі реагували вау, який крутий. Наступний момент - герой вже у поліції, починається розслідування. Я бачу реакцію в класі, мовляв, як так? Зупиняю фільм. Цю емоційну реакцію треба розвивати. Переглядати такі фрагменти - це ідеальний спосіб достукатися до дитини, до її сумління.

Діти, які вчать

«Якщо я вчу інших, то я засвоюю щось краще, ніж коли мене вчать» це китайське прислів’я вчитель використовує на уроках.

Діти під моїм керівництвом знімають короткі відео, де говорять про безпеку пояснюють, що таке отруєння, що треба робити при сонячному ударі, каже він. Ми разом обираємо відео, яке виступає джерелом інформації. Діти записують власний досвід, власні історії.

Треба з ними говорити

Урок вчитель вважає занадто малим відрізком часу для спілкування з учнями. Тому продовжує його під час проектної діяльності.

Ми багато років поспіль прибирали у наших парках, в результаті місцеві мешканці почали там менше смітити. Це ж діти прибирають. Це був проєкт «Зелена революція». Після всіх цих дитячих акцій, міська влада поступово почала перетворювати парк на центр дозвілля, розповідає вчитель. Діти самі організували волонтерський проєкт молодіжний клуб «Вулик», де проходили тренінги з лідерства. Мої учні розробили туристичний маршрут, три стенди з яким зараз стоять у Заліщиках. Також розвивали проєкт «Демократія в школі», проводили справжні вибори з презентацією програм, ящиками для голосування. Покоління Zце діти діяльнісні, вони хочуть бачити результат.

Криза класно-урочної системи

Я вважаю, що класно-урочна система переживає кризу. Щоб я змінив у школі? Я б зменшив тривалість уроків, щоб діти могли займатися проєктною діяльністю у межах школи. Діти покоління Альфа і Z не можуть висидіти 6-7-8 уроків по 45 хвилин. Навіть, якщо це буде сім хайпових уроків, діти просто емоційно будуть виснаженими. Для таких дітей це не підходить. У школі, на жаль, ми привчаємо дітей не цінувати час. Ось це відсиджування уроків вбиває будь-яке бажання вчитися, бо дитина не бачить у цьому користі. Школа занадто вузька, занадто обмежена, щоб розкривати таланти дітей. Серед моїх учнів був хлопець, який дуже захоплювався музикою. Він дуже класний гітарист, жив музикою, хоча йому доводилося відсиджувати цих самих 7-8 уроків. У цей час він міг займатися справою, яку любив, удосконалювати себе, як музикант. Добре, що батьки його розуміли. Він отримав своє «7» за рік з історії і ніхто йому претензії не ставив. Потім пішов у музичне училище. Але не всі батьки так розуміють свою дитину, часто вони ламають через коліно, примушують вчити те, що не її. Не варто і поспішати із вибором вишу. Якщо не знаєш, куди йти, то краще взяти час подумати. Так одного мого учня батьки після школи поставили працювати менеджером у свій магазин. І за рік менеджерської роботи він багато навчився, і за це йому платили. А потім він пішов вчитися на програміста.

Що змінити у школі?

У нас має бути індивідуалізація освітнього простору. Щоб діти усвідомлювали, що те, що я знаю, є цінністю. А не є просто, що я маю щось правильно сказати і отримати оцінку. Щоб це можна було використати десь далі у житті. Наші топ-10 вчителів, фіналістів конкурсу, пропонували, як один з варіантів розвитку освіти школу повного дня. Щоб діти навчалися з більшою кількістю перерв. Тоді дитина може мати час на ланч, час на бібліотеку. Це класна ідея, але все впирається у фінансування таких шкіл. А ще треба мати відповідне середовище, вважає вчитель.

Що робити з хуліганами?

Хуліганів Василь Дяків вважає неординарними дітьми.

Це люди, які здатні на ризики. Я їм показую, що ризикувати своїм здоров’ям, наприклад, ганяти на мотоциклі під 150 км, це не шлях до успіху. Пропоную: «Якщо ти вже ризикуєш, то давай пошукаємо, де можна ризикувати з користю. Щоб показати, що ти гідний заробляти гроші». Зазвичай такі люди йдуть у підприємницьку діяльність, бо це ризики.

Як не вигоріти?

Коли втома і не хочеться ні про що говорити, вчитель зізнається, що він готує, а ще пише вірші.

_114776148_ec35319c-be1a-4543-9320-bbc42172dc19
_114776148_ec35319c-be1a-4543-9320-bbc42172dc19

Часто у мене робочий день триває і після уроків. З дітьми спілкуюсь постійно на вулиці, у парку, у магазині підходять, запитують, ділиться Василь Дяків. Перед тим, як стати вчителем, треба зрозуміти, чи це справді твоє чи це буде давати наснагу, чи навпаки буде мука, радить він. Працювати і не вигоряти мені допомагає любов до дітей, підтримка родини і команди вчителів. Коли є командний дух, це знижує моральний тиск.

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео