Віра Олександрович

Про нові правила судової тяганини із податковою розповіли жителям Тернопільщини

Олексюк

Зміни в податковому законодавстві відбуваються кілька разів на рік. Натомість судова практика є значно динамічнішою, а деколи – не менш важливою за законодавчі новації.

Найбільше про це знає начальник управління супроводження судових спорів Головного управління Державної податкової служби (ДПС) у Тернопільській області Ростислав Олексюк. Найактуальніші питання, які надійшли від читачів «Терену», та відповіді на них, підібрали у Секторі інформаційної взаємодії Головного управління ДПС в області.

- Скільки є справ у судах за позовами платників податків до Головного управління ДПС в області?

- У судах різних інстанцій перебувало 568 справ різних категорій (з урахуванням справ, що перейшли з попередніх років) на загальну суму 909,6 млн грн. Хочу зазначити, що із розглянутих судами 68 справ на загальну суму 95,34 млн грн, підтвердили правову позицію ДПС у 34-х - на суму 50,15 млн грн.

- Як часто платники податків оскаржують до суду винесені органами ДПС податкові повідомлення-рішення?

- Протягом I кварталу 2021 року у суді порушили провадження у 89 справах за адміністративними позовами платників податків до ДПС в області, у тому числі 23 – про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень.

- Які найпоширеніші причини позовних заяв платників податків?

- Найбільшу кількість справ за позовами платників податків до ГУ ДПС в області становлять справи про визнання протиправними рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних (174 або 30,6%), про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень про визначення грошових зобов’язань із ПДВ (90 або 15,8%) і вимог про сплату боргу з єдиного внеску (83 або 14,6%).

- Якщо прийняли рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, при зверненні до суду із позовом про визнання протиправним рішення податкової, хто є належним відповідачем у справі: ДПС України чи ГУ ДПС в області?

- Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520 затвердили Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 2-11 зазначеного Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинили, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС України в областях, Києві та Офісі великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів, поданих відповідно до п. 4 вищевказаного Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 Податкового кодексу України (ПКУ). Тобто рішення щодо реєстрації/відмови у реєстрації податкових накладних приймає комісія ГУ ДПС в області, тому відповідачами у справах про оскарження протиправної відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних є Головне управління ДПС в області.

- Чи можна оскаржити в одній скарзі кілька рішень контролюючого органу?

- Так, платник податків може оскаржити в одній скарзі всі рішення контролюючого органу, оскільки чинним законодавством не встановили обмежень щодо кількості оскаржуваних рішень.

- Чи зупинить скарга виконання грошових зобов’язань, що вказані в податковому повідомленні-рішенні, та на який строк?

- Скарга, подана з дотриманням строків, визначених абзацом першим п. 56.3 ст. 56 ПКУ (протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується), зупиняє виконання платником податків грошових зобов’язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.

Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилають, а сума грошового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.

- Чи треба повідомляти податковий орган про оскарження податкового повідомлення-рішення в суді?

- Платник податків має право оскаржити податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу в суді незалежно від того, чи проводиться процедура адміністративного оскарження такого податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу.

Водночас платник податків не повинен повідомляти контролюючий орган про надання позовної заяви до суду. Він самостійно направляє до контролюючого органу інформацію про відкриття провадження у справі.

- Чи змінили строки розгляду скарг платника?

- Контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.

Проте керівник чи його заступник або уповноважена особа контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, але не більш як 60 календарних днів, і письмово повідомити про це платника податків до закінчення 20-денного строку.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.

Слід зазначити, що, відповідно до п. 52 прим. 8 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПКУ тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст. 56 ПКУ (в частині процедури адміністративного оскарження) щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 р. Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених ст. 56 ПКУ.

Фото надане Сектором інформаційної взаємодії Головного управління ДПС в області

Вибір читачів за тиждень

Відео