Як відновлюють старі двері будинку на Опільського в Тернополі 

178536764_2854425048139951_8151631055684690958_n

«У мене таке враження, що ми займаємось розкопками, а не реставрацією. Аби дістатись до дерева, з яким майстер працював близько 120 років тому, треба було відчистити сім шарів фарби», — каже Люся Дрозд, ініціаторка «Збережемо старовинні двері на Опільського». Завдяки їй історичні двері будинку на вулиці Юліана Опільського, 4 опинилися не на смітнику, а в майстерні. Наразі триває збір грошей на їх відновлення. 

Працює із дверима львівський реставратор Рома Сахнюк. Він розповідає, що двері зазнали значного пошкодження — є чимало підгнилих деталей, десь дерево поточили шкідники. Крім того, є багато дрібних дефектів, пов’язаних із використанням — сколів, тріщини, слідів гвіздків і кнопок.

— Як то зазвичай трапляється, у найгіршому стані низ дверей — на цю частину впливають дощі, сніг, та й тварини додають свого. Особливо постраждала ліва частина дверей, тому довелося її міняти повністю. Значно знищені місця біля ручки, це теж дуже типово — зазвичай, заносячи великі чи важкі речі, люди відкривають тими речами двері й так пошкоджують дерево — утворюються вм’ятини та сколи. Непогано збереглася верхня частина дверей, у задовільному стані різьблені накладки, — розповідає Роман. — У мене склалося враження, що ці двері вже намагалися відновити кільканадцять років тому, щоправда, це робили підручними засобами та дуже точково. 

Роман уже почав працювати над реставрацією, зокрема, зняв шари фарби:

— Відчищаючи фарбу, побачив, що фарбували двері у дуже різні кольори — зелений (до речі, приємний відтінок), червоний, темно-синій, а якось навіть пробували імітувати текстуру дерева, — розповідає реставратор. — Яким був оригінальний колір дверей, точно сказати складно, бо автентичну фарбу могли якогось разу зняти перед фарбуванням. Найімовірніше, він був теракотовим, або близьким до коричневого. 

Усі етапи реставрації важливі, розповідає Роман. Один із найчасозатратніших — шліфування, бо у дверей, зокрема й цих, є багато деталей, з котрими потрібно ретельно працювати вручну — а це досить складно.

— Реставрація загалом захоплива і дуже рідко трапляється щось таке, що є незвичайним. Працювати із цим проєктом цікаво, бо це — громадська ініціатива, такої співпраці у мене ще не було, — каже майстер.  Конструкції, пропорція та стилістика цих дверей свідчать про високий рівень майстрів, котрі їх виготовили. Тут застосовані цікаві технічні рішення. Найімовірніше ніяких декоративних чи функціональних елементів не втрачено. Єдине — бракує частини профілю нижньої лівої частини, але збереглася права, тож за її зразком виготовлю елемент, якого бракує. Ці двері соснові, і якщо дожили до наших часів, то це свідчить про їх витривалість. Але все залежить від того, як дбати за річчю. Можна зробити й найкращі двері, але, коли про них не будуть дбати, і коли умови будуть не дуже сприятливі, то вони можуть зіпсуватися за десять-двадцять років. Нині теж виготовляють двері за методологією минулого, але йдеться про одиничні замовлення, коли ж говорити про двері масового виробництва, то більшість елементів у них клеєна. Колись же через те, що не було надійних синтетичних клеїв, більшість деталей виготовляли з цільного шматка деревини, з’єднували елементи за допомогою гвіздків. 

177288772_187617259740697_4740399209389085497_n
177288772_187617259740697_4740399209389085497_n

— Мене вразило, коли побачила двері після того, як Роман зняв із них всі шари фарби — попри те, що частина була пошкоджена, ті частини, котрі залишились — а їх більшість — мали вигляд, наче вони нові — деталі чіткі, з дуже красивими формами. Було таке враження, що ті шари фарби все спотворювали, а тепер двері стали такими прекрасними, як мали бути, — каже Люся Дрозд. — Я постійно прошу Романа, щоби він зробив фотографії своєї роботи, бо спостерігати за відновленням дверей надзвичайно цікаво. Захопливо спостерігати, як щось зруйноване стає знову цілісним і привабливим, як повертається його функціонал. 

Реставрацію дверей планують завершити через кілька тижнів.

— Але ми не поспішаємо, тим більше, що поки назбирали недостатньо грошей, щоби приступати до наступного етапу. Після того, як двері реставрують, нам потрібно буде зробити нову дверну раму, бо стара зруйнована. Після — можна буде приступати до встановлення, — провадить мову далі співрозмовниця. — Ми з волонтерами продовжуємо збираємо гроші, звертаємося до підприємців, фірм, закладів, котрі можуть допомогти фінансово. Крім того, плануємо відреставрувати фрамугу, котра розташована над дверима — так збережемо автентичний вигляд і цілісну композицію фасаду — ця робота буде не такою масштабною, проте потребуватиму часу зусиль, матеріалів і коштів.   

177523005_816053275987727_3570589971867094367_n
177523005_816053275987727_3570589971867094367_n

178140412_169901398334855_4009639932855375659_n
178140412_169901398334855_4009639932855375659_n

Допомогти відновити старі двері на Юліана Опільського, 4 можна переказавши кошти на рахунок 5168752010958927 ПриватБанку.

Анна Золотнюк

Фото авторки

Вибір читачів за тиждень

Відео