Віра Олександрович

Зміни тарифів на проїзд у громадському транспорті Тернополя – питання часу

Тарифи на проїзд у громадському транспорті Тернополя наразі не змінюватимуть. Однак підняття вартості квитка на тролейбус чи автобус – питання часу.

Про це міський голова Сергій Надал повідомив сьогодні, 7 липня. Основних причин, що спонукають до непопулярних змін – кілька. Серед них карантині обмеження щодо перевезення пасажирів і суттєве підняття вартості електроенергії для КП.

Почну з того, що понад рік наш громадський транспорт функціонував в умовах жорсткого карантину, тобто брав пасажирів лише в межах сидячих місць, каже мер. Це завдало дуже значних збитків усім транспортним компаніям. 

На доказ цього Сергій Надал навів кілька фактів, проілюструвавши ситуацію з позиції комунального транспорту.

До пандемії наше підприємство «Тернопільелектротранс» заробляло самостійно через продаж квитків 75% прибутку, ще 25% компесовувало місто із бюджету, щоб перекрити втрати через збитковий тариф, пояснює він. Через пандемію все змінилося абсолютно навпаки: тобто власні заробітки КП – це лише 25% загального обсягу необхідного прибутку.

Мер також нагадав, що за останні роки суттєво зросли витрати на енергоносії, а також – на заробітну плату, адже розмір мінімальної зарплати в Україні постійно підіймають.

Наразі, за постановою Кабміну, продовжують діяти обмеження на кількість сидячих місць у громадському транспорті. Стежать за цим працівники поліції. Вони ж і штрафують водіїв, нагадує мер. – Тобто кількість транспорту на мережі нам вдається зберігати лише за рахунок вливань із бюджету.

Нагадаємо, учасники Тернопільського міського штабу для боротьби з надзвичайною ситуацією, пов’язаною із коронавірусом, вже надіслали звернення до Уряду з проханням про внесення змін у постанов від 22.07.2020 р. за № 641 і від 09.12.2020 р. за №1236 про відміну обмежень в перевезеннях пасажирів в міському громадському транспорті. Як писав «Терен», а саме: дозволити в «зеленій» і «жовтій» зонах епідемічної небезпеки перевезення пасажирів у кількості, відповідно до паспорту заводу-виробника в «зеленій» та «жовтій» зонах епіднебезпеки. Але відповіді із Києва ніхто не отримав.

– У попередні роки, коли не було пандемії, на підтримку електротранспорту наше місто із бюджету витрачало близько 30 мільйонів гривень, – пригадує мер. – Ці гроші йшли на компенсації пільгового проїзду. Окрім того, близько 50 мільйонів витрачали на компенсацію збитків у різниці між витратами і доходами. Тепер цифри наших втрат – шокують.

Так, щоб забезпечити повноцінну роботу транспорту у 2021 році, треба з бюджету Тернополя до кінця року виділити ще щонайменше 40 мільйонів гривень. Тобто за весь рік збитки становитимуть близько 120 млн грн.

– Щоб ви зрозуміли, наскільки значною є ця сума, я зауважу, що на ремонт усіх дворів щороку ми виділяємо близько 50-ти мільйонів, – наголошує пан Надал. – Фактично втрати через карантин у транспорті зросли вдвічі! 

Відтак, фінансовий план КП «Тернопільелектротранс» на 2021 рік погоджений зі збитками 75 млн грн. За словами мера, це пов’язано зі зменшенням надходжень від перевезень пасажирів, внаслідок обмежень, введених Урядом у зв’язку із поширенням хвороби COVID-19.

– Часткове покриття збитків вдається врегулювати шляхом виділення фінансової допомоги на оплату існуючої заборгованості, своєчасних розрахунків за спожиту електроенергію, сплату податків і виплату зарплати, – додає Сергій Надал. – Завдяки цьому нам вдається поки що втримати ситуацію, але це – питання часу. Ціни на енергоносії і пально-мастильні матеріали – зросли, витрати на зарплату – також. Ціни на запчастини і комплектуючі також не стоять на місці. Ціну на електроенергію взагалі підняли в рази! Тепер наше КП змушене платити за кожен кіловат стільки ж, скільки будь-який комерційний споживач.

Відтак, у міст уже немає стимулу розвивати екологічний транспорт, тобто купувати нові тролейбуси. Мало того, що вони – значно дорожчі, для них ще й лінію треба збудувати і її утримувати/ремонтувати.

– Усе це дуже негативно вплинуло на фінансовий стан нашого комунального підприємства, – уточнює мер. – Не дивно, що утворилася заборгованість і за податками, і за виплатою зарплати (див. Довідку – унизу).

До слова, мер упевнений, що такі ж затрати несуть і приватні перевізники, які обслуговують частину маршрутів у Тернополі. Така ж ситуація – в інших містах України. Подекуди там (Київ, Львів тощо) уже навіть підняли розмір оплати за проїзд.

Довідка. Станом на 01.07.2021 р. заборгованість КП «Тернопільелектротранс» складає: - ПДФО – 7 455,1 тис. грн; - заробітна плата – 3 429 тис. грн; - пільгові пенсії – 104,7 тис. грн; - профвнески – 268,3 тис. грн; - контрагенти – 1 649,3 тис. грн.

Фото авторки і зі сторінки Сергій Надал у соціальній мережі «Фейсбук»

Вибір читачів за тиждень

Відео