Оксана Бучко

Як тернополянам виправити помилки в актах на землю

Помилки в державному акті на землю

Тернополяни, які є власниками Державних актів про право власності на земельну ділянку, можуть пропустити певні помилки у цих документах. На що слід звернути увагу, аби таких казусів не трапилось, розповідають у центрі надання безоплатної правової допомоги на Тернопільщині (м. Кременець).

Державний акт на право приватної власності на землю видає уповноважений державний орган. Це документ, що підтверджує право власності громадянина чи юридичної особи на земельну ділянку, пояснюють у центрі БПД. У ньому є інформація про власника земельної ділянки; підстави набуття права власності на земельну ділянку; місце розташування, площу. Також у державному акті зазначається опис суміжних землекористувачів, обмеження та обтяження у використанні ділянки. Введення в дію бази державного земельного кадастру дозволило присвоїти кожній внесеній до кадастру земельній ділянці окремий унікальний номер. Він складається з 19-ти цифр, розділених двокрапками, та містить інформацію про код регіону, кадастрової зони, кварталу та номер конкретної земельної ділянки.

Помилки в державних актах поділяють на 2 групи: технічні та орфографічні.

Технічні помилки, наприклад, стосуються неправильно визначеної площі земельної ділянки, її конфігурацій тощо.

Орфографічними є помилки допущені у:

-прізвищі, імені і по-батькові громадянина, якому видавався державний акт на право приватної власності на його земельну ділянку;

-назві юридичної особи;

-назві населеного пункту, вулиці тощо.

Варто зазначити, що в раніше виданих державних актах на право власності на земельну ділянку чи право постійного користування земельною ділянкою жодних виправлень робити не можна, оскільки його можна визнати зіпсованим. Разом з тим, виправлення помилки, допущеної у державному акті на право власності на земельну ділянку може відбуватися іншим законним шляхом, а саме: необхідно з’ясувати на якому етапі була допущена помилка. Якщо помилка міститься лише в державному акті, а в рішенні ради про безоплатну передачу земельної ділянки, прийнятому до 2002 року, прізвище зазначене правильно, то зареєструвати право власності на земельну ділянку в Державному реєстрі прав можна не на підставі державного акта, а саме рішення ради. Якщо помилка міститься у всіх документах, у тому числі і в рішенні сільської або міської ради про безоплатну передачу у власність земельної ділянки, то за зверненням власника земельної ділянки до цієї ради може бути внесено зміни до такого рішення тільки в частині прізвища, після чого відбувається реєстрація права власності в Державному реєстрі прав.

Однак цьому можна зарадити. Існує два способи виправлення такої помилки:

- несудовий (ви звертаєтесь до органу, який видав правовстановлюючий документ),

- судовий порядок ( ви звертаєтесь з позовом до суду про  встановлення належності правовстановлюючого документа особі, прізвище, ім'я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з даними вказаними у Державному акті).

Найпростішим варіантом виправлення помилки у Державному акті про право власності на земельну ділянку є звернення до органу, який видав такий документ з відповідною заявою вказавши суть помилки та підтвердити її очевидність відповідними документами. Якщо помилка сталася з вини органу, який видавав документ, і в правовстановлюючих документах її не було, то заяву буде задоволено  і помилку виправлено, видавши заявнику документи без помилки. Тільки  у  тому  разі  органи, що видали правовстановлюючий документ, можуть виправити помилку в такому документі,  якщо в документах, на підставі яких видавався правовстановлюючий документ, даної помилки не було, і помилка була допущена саме з вини органу, який видав правовстановлюючий документ (технічна помилка). У разі, коли в документах, на підставі яких відповідним державним органам було видано правовстановлюючий документ, також наявна помилка, встановити належність правовстановлюючих документів може тільки суд.

Процес виправлення помилки в свідоцтві про право власності звісно не дуже приємна процедура, яка потребує часу та певних зусиль, але це цілком можливо зробити. Якщо було відмовлено у виправленні помилки, то судовий порядок встановлення факту належності правовстановлюючого документу є єдиним способом усунення перешкод у реалізації прав власника. Власнику Державного акту  необхідно звернутися до суду з заявою про встановлення факту належності правовстановлюючого документу.  Позовна заява про встановлення факту належності правовстановлюючого документу розглядається судом в порядку окремого провадження за правилами, встановленими для розгляду судом справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Обов’язково вказати  в заяві  якими доказами підтверджується той факт, що у Державному акті на право власності  на земельну ділянку дійсно допущено помилку, а також обґрунтувати з яких причин неможливо виправити помилку в інший спосіб та надати письмові докази на підтвердження того, що допущена помила.

При подачі заяви до суду потрібно сплатити судовий збір в розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому заява подається до суду, що на даний час становить 454 грн.

Інформацію надано Кременецьким місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео