24 Лютого 2020, Понеділок


На Тернопільщині «під олівець» візьмуть кожне дерево

Відео Фоторепортаж
Тернополяни масово занурились у холодну воду (фоторепортаж, відео)

На Тернопільщині в аварії постраждали люди

Спортивний огляд тижня: дві тернополянки – бронзові призерки чемпіонату світу

На Тернопільщині через повалені дерева – затримка руху поїзда

Житель Тернопільщини незаконно виловлював червонокнижну рибу

Житель Хмельниччини нахуліганив у Тернополі

Відео
Керівник Тернопільщини пояснив паніку навколо коронавірусу (відео)

Фотофакт
Наречена тернопільського артиста похизувалась весільним вбранням (фотофакт)

Фотофакт
У Тернополі негода наробила збитків (фотофакт)

Анонс
Чортків на день стане пернатою столицею України

Тернополянам на замітку: гривня укріпляє позиції

Тернопільський гурт пояснив, чому не пройшов у фінал «Євробачення»

На фермерів Тернопільщини чекають непрості часи

Тернопільщина оговтується від нічного буревію

Фотофакт
Тернопільський водій загородив прохід до одного з під’їздів (фотофакт)

Фотофакт
На Тернопільщині з’явилися перші палії трави та сміття (фотофакт)

Це цікаво
24 лютого в історії Тернопільщини

23 Лютого 2020, Неділя


Погода
Погода ще більше зіпсується на Тернопільщині

«Тернопільхлібпром» просить землю відразу під сім павільйонів

В американській газеті з’явилось оголошення про продаж будинку у Чорткові з кумедною помилкою (фотофакт)

Понад 75 тисяч гривень отримають учасники АТО за земельні ділянки

Тернополяни ностальгують за радянською епохою (фото)

У 2020 тернопільські військовослужбовці отримуватимуть іншу матеріальну допомогу

На Тернопільщині є не тільки нелегальні працівники, а й «підпільні» бізнесмени

Дмитро Підручний у мас-старті став одним з найгірших спортсменів

Відео
Студенти тернопільського вишу популяризують українську поезію (відео)

Відео
Тернопіль має нового рекордсмена (відео)

Які заяви потрібно писати тернопільським добровольцям, аби отримати статус учасника бойових дій

В останній гонці чемпіонату світу Олена Підгрушна через дві хвилини штрафу аж 24-а. Тернополянка прокоментувала ситуацію

Допомоги потребує хлопчик з Теребовлі

Тернопільська влада співпрацюватиме зі спілками учасників АТО та ООС (фото)

Фоторепортаж
Давні тернопільські вікна та їх маленькі обереги (фоторепортаж)

Українські тепличні огірки подешевшали на 23% (Агроновини)

Ветеран АТО з Тернопільщини отримав земельну ділянку вартістю в 112 мільйонів гривень (фото)

Українці дізналися, скільки п’ють на Тернопільщині

Хто, коли і скільки повинен платити за землю на Тернопільщині

Фотофакт Це цікаво
В мережі створили інтерактивну карту спортмайданчиків Тернополя (фотофакт)

Тернопільський гурт «TVORCHI» все ж не представлятиме Україну на головному пісенному конкурсі

Це цікаво
23 лютого в історії Тернопільщини

22 Лютого 2020, Субота


Погода
Тернополянам варто бути обережнішими поряд із деревами, білбордами, хиткими конструкціями

«Назар» нагадує деяким тернополянам про відключення світла

Тернополянка розповіла, як через коронавірус в Італії потрапила у зону карантину (фото)

Тернополяни мають можливість закріпити зелену територію за своїм іменем

Погода
Тернополян попереджають про погіршення погодних умов

На що зможуть використати залишки субвенції у школах Тернопільщини?

У Тернополі демонтують рекламні вивіски (фото)

Дмитро Підручний у складі команди в естафеті на чемпіонаті світу за межами десятки

У громаді на Тернопільщині готують свій «дороговказ»

Фоторепортаж
У Тернополі відбувся Кубок Героїв Небесної Сотні (фоторепортаж)

Тернопільщина знову без голови ОДА

Тернопільських ФОПів закликають підписати петицію проти бюрократизації

Найбільший у Західній Україні музей ретро автомобілів створюють у Тернополі (фото)

Масштабний проект із облаштування музею ретро техніки стартував у Тернополі

Мрія у …зошиті в клітинку

Усе, як годиться, починається з мрії. У Тараса Демкури, відомого   бізнесмена з Тернополя, нині – Віце-президента з питань регіонального співробітництва Міжнародної Торгової палати / ICC Ukraine / були і є мрії. За законами успішного бізнесу, пан Тарас вимріяне завжди фіксував у спеціальний зошит, у вигляді малюнку чи фотографії.

– Так, у тому зошиті в клітинку серед інших «мрій» було і зображення … ретро машин.  Справа не в тому, що то була якась ностальгія за старовинними автомобілями. Мені важко навіть зараз це пояснити, але чомусь вони мене притягували, оті по-своєму красиві автомашини початку і середини двадцятого століття. Десь ще понад двадцять років тому я займався автомобільним бізнесом, привозили автомашини із Франції. І там я вперше побачив виставку ретро автомобілів. І одразу виникла думка: а чому щось подібне не спробувати зробити у Тернополі? Вже тут, в Україні, та і в Тернополі, я бачив, як багато вивозять за кордон ті машини, які ще залишилися після Другої світової війни. Вивозили за безцінь. І там, за кордоном, вони потрапляли у музеї чи приватні колекції. Зрозумів, що у цю справу можна із перспективою вкладати кошти, це ж може бути «технічна родзинка» Тернопільщини, туристів таке цікавить, – розповідає пан Тарас.

Ось так поволі він і почав вивчати ситуацію, дізнаватися, де є стара автотехніка, закупляв окремі зразки, формуючи свою автоколекцію.

Авто з Рейху, від Ніксона та Брежнєва

   Нині у цій колекції – понад 20 ретро автомобілів. Найстаріші з них датуються початком 30-х років двадцятого століття.

– Маємо «Майбах» 1939 року. Архівні дані засвідчують, що цей автомобіль свого часу був у ставці Гітлера під Вінницею. Є і авто, на якому колись їздив генеральний секретар КПРС Леонід Брежнєв. Серед оригінальних моделей – «Опель Капітан» 1933 року, БМВ 1934 року, «Опель Супер 6» 1937-го. Є і колишні радянські раритети – «Москвич-401», перероблений під кабріолет, джип Willys, ГАЗ-21 «Волга», з якої автомайстри зробили позашляховик–пікап. Особлива гордість – ЗАЗ «Хаммер 6Х6». Такої моделі точно ніде більше не знайдете. Автомобіль зроблений із шести «горбатих» «Запорожців». Його часом ще називають сороканіжкою, у машини – шість коліс. Є у нас і «Ягуар XJ6». На ньому свого часу їздив президент США Річард Ніксон. Через деякий час авто подарували Генсеку Леоніду Брєжнєву. А він вже – передав його пізніше першому секретарев ЦК Компартії України Володимиру Щербицькому, а той – подарував машину голові колгоспу з Борщівського району. І аж вже в останні роки вдалося придбати цю машину, – каже Тарас Демкура. 

   Пан Тарас розповідає, що постійно їздив та їздить на різноманітні автомобільні виставки, знайомиться із цікавими людьми, наводить контакти, домовляється про придбання автомобілів для своєї колекції.

Майбутня туристична «авто-ретрородзинка»

   Кожні із понад двадцяти ретро автомобілів Тараса Демкури відреставровані, доведені до елегантного первісного стану. Інші авто ще перебувають на реставрації, доукомплектуванні, «косметичному» і капітальному ремонтах.

– У минулому році провели перший фестиваль ретро автомобілів разом із Львівським фан-клубом «ЗАЗ-Козак». Після цього Автомобільна федерація України включила нас у реєстр автофестивалів. Планується, що наступний такий фестиваль відбудеться саме на Тернопільщині і він стане у нас традиційним. Крім того, у травні місяці на Тернопіллі буде проводитися Міжнародний інвестиційний форум, в рамках якого діятиме дискусійна панель про розвиток туристичного бізнесу на Тернопільщині. До цієї події і вирішили відкрити у Тернополі музей ретро автомобілів. Ми хочемо розробити оригінальні туристичні маршрути, де б були задіяні ці раритетні «залізні коні». Наприклад, хтось перебуває один день у Тернополі, чи три дні – п’ятниця, субота неділя, або навіть, тиждень на Тернопільщині. Розробляємо сайт, людина заздалегідь визначається, їде, скажімо, у Карпати, а крім цього, кілька днів мандрує Тернопіллям. Маємо свій катер, можемо провести екскурсію Тернопільським ставом, тоді – мандрівка містом на ретро автомобілях. Крім цього, турист зможе собі вибрати маршрут на такому автомобілі до тих чи інших замків нашого краю. Зокрема, до Збаразького  замку, Вишневецького палацу, Кременецького замку. Інший маршрут пролягатиме у бік Скалата, Сидорова, до Микулинець, Теребовлі. Це все – у стадії розробки. Буде і гастрономічний тур у Микулинці, на пивзавод, тоді – на Червоногородський замок у Ниркові, сплав Дністровським каньйоном, відвідини печери Вертеба та інших заповідних куточків краю, печери Кришталева, Гермаківсього дендропарку.  Ці тури, в тому числі, етнотури, вже запускаємо цього року, – стверджує Тарас Демкура.

     А ще, за його словами, майбутній музей буде не тільки як музей ретро автомобілів, але й і музей ретро техніки.

– Плануємо тут розташувати окремі секції – старовинної радіотехніки, давніх годинників, інших старих технічних речей.  Тобто, скажімо, дитина прийшла сюди з батьками і вже знайомиться із історією розвитку автомобілебудування, радіотехнічної сфери, годинникарства. Тут же – куток, де можна посидіти, випити кави, відпочити,. Я бачив музей ретро техніки у Сан-Дієго, у Франкфурті, Мюнхені і дивувався, яка велика кількість людей туди приходить, в тому числі й дітей. Там проводяться уроки історії, зустрічі з цікавими людьми, ретро-екскурси фахівців різних галузей техніки, – говорить пан Тарас.

  Він каже, що загальна площа майбутнього музею ретро техніки сягає 700 квадратних метрів. Це – разом із відкритим майданчиком.

– Йдеться тільки про першу чергу музею, а за необхідності, ми площу розширимо, такі можливості у нас є. Вже почалися капітальні будівельні роботи, спеціалісти облаштовують приміщення, готують відкритий майданчик, де стоятиме техніка. Хочемо, щоб музей став основою для популяризації туристичної привабливості нашої області, був пізнавальним, просвітницьким центром для різних категорій відвідувачів, особливо – для юного покоління, – підкреслює ініціатор створення музею Тарас Демкура.  

Під «крилом» музею – розмаїта ретро техніка

     Технічний експерт та дослідник історії техніки тернопільський дизайнер Олег Семців, який долучений до проекту, вважає, що музей, який почав облаштовувати Тарас Демкура – для Тернополя дуже потрібна річ.

-Я давно відслідковую тенденцію розвитку та історичні аспекти автотехніки, авіації і бачу, що потреба в таких музеях у нас назріла.  У Європі вони дуже популярні. Люди сюди постійно ходять, дізнаються про окремі представлені зразки, все можуть розглянути, торкнутися. Це зовсім інші відчуття, коли ти читаєш про це і коли сам бачиш. І, що характерно, діяльність таких музеїв підтримується на державному, муніципальному рівнях. У нас, на жаль, це роблять тільки ентузіасти. А це все дуже затратне «задоволення» – знайти десь у хлівах чи у гаражах стару техніку, придбати її, відновити, довести її до робочого стану. Але то, переконаний, для Тернополя – велика справа. От я, коли досліджував історію літака-монумента на Східному масиві, зрозумів, як це важливо, мати інформацію про конкретний технічний об’єкт, скажемо так. Адже пересічні тернополяни навіть точно не можуть назвати марки цього літака. Чи це МІГ-15 чи МІГ-17? Мало хто може назвати характерні відмінності між ними. Або у Старому Парку стоїть бойова техніка. Є там чотири зразки. Так ось, ота броньована машина БРДМ – 1, дуже рідкісний екземпляр, який зараз мало де є. Навіть у приватних колекціях є БРДМ-2, а саме БРДМ-1, ще раз кажу – дуже рідкісний зразок. Але подивіться, у якому стані ця техніка – обмальована, понищена, іржавіє. І багато хто вже каже, що ці унікальні зразки військової техніки повинні би краще зберігатися. І чому б їм не зайняти місце у майбутньому музеї? Це було б цілком доречно.

Так що, для розширення кругозору, кращого знання історії, розуміння тенденцій розвитку техніки – цей майбутній музей має дуже велике значення. От, були у парку «Топільче» вертоліт МІ-1, спортивний літак ЯК-15, МІГ-15. Експозиція була відкритою і вандали, фактично, її зруйнували Так ось, формат музею цього вже не допустить. Все зберігатиметься і доглядатиметься. І друге, що важливо, це те, що з відкриттям музею там буде відповідна технічна база, працюватимуть фахівці, з якими будь-хто зможе проконсультуватися щодо тієї чи іншої техніки або ж, запчастин, які десь там лежать, – каже пан Олександр.

Музею – бути!

На переконання Олега Семціва музей, який створює Тарас Демкура, буде не тільки дієвим і привабливим туристичним об’єктом, але й і справжнім науково-технічним, пізнавальним центром.

– Таким, як він планується, у такому масштабі, принаймні, у Західній Україні, подібного музею немає. Є окремі приватні колекції – у Львові, Луцьку, але щоб такого обсягу зібрати колекцію і зробити музей, це точно, у сусідніх областях немає. Важлива ще й така обставина. Одна справа, коли людина має стареньку «Волгу ГАЗ-21» і тішиться, що у нього такий раритет стоїть у гаражі. До речі, було багато випадків, що такі машини через необережність власників просто у них згорали, через брак елементарних технічних умов утримання такої автотехніки. Інша, коли це буде сконцентровано в одному місці. Тому такий осередок, такий музей конче потрібен. При ньому можна зробити реставраційні майстерні, люди ж мають старі запчастини, деталі, все це тут можна було б ремонтувати і реставровувати. І це – проект соціального значення. Від його втілення користь буде усім – і місту, і тим, хто його реалізує, і туристам, зрештою, тернополянам та їхнім дітям. Адже це теж елемент культури, важливо знати і історію мистецтва, літератури, так само й історію техніки.

Концепцію музею ми вже обговорили спільно з Тарасом Демкурою, зараз працюємо над дизайном. Буде збільшуватися колекція, змінюватиметься і сам музей. Адже, тут ще планується виставка старих літаків, зрозуміло, що вони будуть не в приміщенні, а на майданчику навпроти музею, виставлятиметься й інша ретро техніка.

Основне завдання зараз – відкрити мінімальну колекцію, потім будемо дооблаштовувати всі приміщення та майданчики поза ними. Головне, щоб музей запрацював, тоді вже можна буде доповнювати його іншими технічними ретро зразками, – каже дизайнер Олег Семців.

   Запитаєте, а де ж буде майбутній ретро музей автомобільної та іншої техніки у Тернополі? Уважно гляньте на фото і, можливо, впізнаєте цю будівлю на вулиці Текстильній, де розташований один із торгівельно-розважальних центрів міста. Ось там поруч, у поки що такій, напіваварійній, занедбаній та захаращеній будівлі і облаштовується музей. А який він буде – вже побачите у двадцятих числах травня.

Олег Снітовський

Фото автора 

66

Залишити коментар

прайс-на-рекламу
Схожі матеріали

Інші публікації автора