Оксана Бучко

Про кіно і місто розповіли тернополянам на «КіноХвилі»

unnamed-17

Чому кіно виникло в місті, і як воно стало наркотиком для жителів мегаполісів, розповів розповів тернополянам на «КіноХвилі» керівник науково-програмного відділу Національного центру О. Довженка кінознавець, культорог, кінокритик та перекладач – Станіслав Мензелевський. Інформаційну панель на тему «Особливості урбаністичного кіно» провели символічно 8 листопада – у Всесвітній день містобудування (урбаністики).

- Кіно виникає із розвитком міст наприкінці ІІХ століття, - говорить Станіслав Мензелевський. – У цей час ставали популярними різні наркотики. І кіно теж стало певним стимулятором. До зміни психіки людини воно доклало свою скажімо «камеру». Адже місто – нейроцентричне на відміну від кардіоцентричного села. І ті, хто виїхали у місто, в процесі адаптації легко приходили до апатії. Бо надмірно велика кількість людей часто ізолює особистість і робить її самотньою.

Люди, які переїжджали у міста, часто підсідали на наркотичні речовини. Науковці це пояснюють подразниками великих міст, які роблять ефект на психіку і дають постійне бажання нових вражень. Ці враження люди часто шукали у наркотиках, одним із яких стало також кіно.

unnamed-18
unnamed-18

- Люди із сіл у мегаполісах адаптовувались таким чином , що просто починали ігнорувати подразники, - продовжує Станіслав Мензевський. -  Вони ставали байдужі та спраглі за новими гострими враженнями. Як писав Максим Горький, кіно у той час відкликнулось на таку потребу. Воно стало стимулятором нервів. Особливо популярності набувають фільми жахів, які давали відчуття шоку. За дослідженнями Зігмунда Фрейда, це було те  відчуття неспроможності вчасно реагувати на подразник, яког ошукали у місті. Цікаво ,що сам Фройд, на дослідження поведінки людини якого зараз опираються в науці, полюбляв кокаїн. Тоді про його небезпечну наркотичну дію просто не знали.

Урбаністичне кіно того часу не мало особливого сенсу. Воно було рекламою нової апаратури і демонстрацією нових технологій. Такий підхід зберігся і до сьогодні.

- Візьмемо наш сучасний «Аватар». Люди дивляться його лише заради нових технологій, сюжет фільму – примітивний ,- додає кінознавець. – Так і було і у 19 столітті. Люди йшли подивитись, як їде потяг або робітники виходять із фабрики. І коли ,дивлячись сцени боїв у старому кіно, задаєш питання, до чого це все. Відповіддю буде – ні до чого, лише заради видовищ і спецефектів.

Після розповіді про місто і кіно тернополяни і гості міста переглянули фільму «Штепсель женить Тарапуньку». Вечір «КіноХвилі» продовжує конкурс кінометражок та перегляд фільму «Жива ватра» ( о 21.10 у Палаці Кіно).

Детальна програма фестивалю – ТУТ.

Фото автора

 

 

 

 

 

 

Вибір читачів за тиждень

Відео