9 Липня 2020, Четвер


Змістити початок робочого дня і графік руху автобусів до дач просять у Тернополі (фото)

У Тернополі з’являться «крила» для жінок

Новації у Тернополі: «особливі» партнерські пологи і свято «Випускник-2020» (фото)

У місті на Тернопільщині знають, як зробити продуктивним новий день

Це цікаво
Культурні об’єкти Тернопільщини можна побачити на інтерактивній карті

Фотофакт
Тернопільські «Красуні дня»

Тернополянам показали, як не залишати передплачені автомобілі поза увагою

Анонс
Тернополян запрошують виправити майбутнє свого міста

Гідродинамічна прочистка труб у Чорткові: як і для чого її проводять 

Жителі Тернопільщини склали лайфхаки поведінки під час повені

Прогулянка Тернополем. Простір для перфекціоністів (фото)

Лікар-епідеміолог Володимир Паничев: «До погіршення ситуації у Тернополі призводить безвідповідальність людей» (фото)

Українці споживають свинини втричі менше за європейців (Агроновини)

Заробітчанка з Тернопільщини проміняла Польщу на Волинь

У Чорткові запрацює мобільний додаток для людей з інвалідністю

Велике будівництво торкнеться культури на Тернопільщині

Через землю депутатам у Тернополі доведеться перервати літню відпустку

Тернополяни можуть придбати парту, за якою вчився  професор найпрестижнішого університету світу

Фотофакт
У Чорткові понищили підніжжя пам’ятника Петру Хамчуку (фотофакт)

Дмитро Підручний вдруге став чемпіоном Європи

Відео
Тернопільський виконавець заспівав разом з кількома вітчизняними музикантами (відео)

Фотофакт
Про людей з інвалідністю у Тернополі дбають волонтери (фотофакт)

Фотофакт
Науковці та викладачі одного з університетів Тернополя отримали почесні відзнаки (фотофакт)

Завдяки спільній праці поліцейських та медиків було врятовано життя молодому хлопцеві

Всеукраїнська проща до Зарваниці цього року проходитиме онлайн

Троє чоловіків продавали дерева, зрізані на чужому подвір’ї

Фоторепортаж
Мандрівки Тернопільщиною. Фактурне скло (фоторепортаж)

Теребовлянська «Нива» вперше виборола перемогу у цьому сезоні

Відео
У центрі Чорткова встановили «освіжаючу рамку» (відео)

У Тернополі можна безкоштовно провакцинувати тварину

Правоохоронці застерігають краян від інтернет-шахраїв

На Тернопільщині в аварії постраждала дитина (фото)

Фотофакт
На вулиці Мазепи ДТП за участю громадського транспорту та легківки (фотофакт)

Рідкісний птах, який занесений до Червоної книги України, мешкає на Тернопіллі

На Тернопільщині COVID-19 підтвердили у ще 11 жителів

Фотофакт
На свято у Бережанах невідомі понищили металеву огорожу (фотофакт)

Фотофакт
У Збаражі випускники замість ошатного вбрання купили лікарям необхідне (фотофакт)

Мати трьох дітей з Тернопільщини померла від раку

Фоторепортаж
Магазини на Тернопільщині перевіряють фахівці (фоторепортаж)

Кілька десятків військових з Тернополя отримали по 15 тисяч гривень

Це цікаво
9 липня в історії Тернопільщини

8 Липня 2020, Середа


Погода
Погода в Тернополі 9 липня

Відео
Водій, який в центрі Тернополя ледь не збив жінку з дитячим візочком, понесе відповідальність (відео)

Відео
COVID-19 на Тернопільщині зараз мають понад 700 людей, 19 із них – у важкому стані  (відео, фото)

Святого Шарбеля вшанували в одній з громад на Тернопільщині

Мандрівки Тернопільщиною. Сецесійні, класицистичні та модерністичні вікна

Тернополян запрошують на унікальні майстер-класи з дотриманням карантинних обмежень

Тернопіль має на кого рівнятися

Фотофакт
Тернопільський «Красунчик дня»

Це цікаво
На Тернопільщині відновлюють нещодавно знайдені підземелля (фото)

Парковці у центрі Чорткова бути: зроблено перший крок

Тернополяни отримали оновлений список країн для відпочинку в умовах карантину

Плащаницю з Тернопільщини передадуть у  Фатіму (фоторепортаж)

Тернопіль, Терен, Чортків, Іспанія, Фатіма, плащаниця, Володимир Шерстій, іконопис, фоторепортаж

Іконописець з Тернопільщини завершує написання плащаниці для португальської Фатіми.

Заслужений майстер народної творчості України, відомий  іконописець з Тернопільщини Володимир Шерстій завершує розпис полотна для плащаниці, яку буде передано у центр світового паломництва – Фатіму, що в Португалії, де більш як століття тому відбулося об’явлення Богородиці.

Кореспондент Укрінформу побував у майстерні талановитого майстра-іконописця, що в райцентрі Чортків.

– Володимире, знаю тебе вже не один рік як іконописця, учасника багатьох всеукраїнських та міжнародних пленерів, у тому числі й іконописного пленеру, який ми п’ятий рік поспіль проводимо разом із заслуженим художником України Миколою Шевчуком у Зарваниці, одному із світових християнських духовних центрів, що на Тернопільщині. І от, дещо для мене, скажу відверто, несподівано, дізнався про нову грань твоєї творчості – відтворення на полотні останнього зображення Божого сина, його смерті, отого обряду, який набуває особливого сакрального змісту у Страсну П’ятницю…

– Скажу відверто, якось це не афішував. Тема делікатна, не потребує розголосу… Отож, сталося так, що мої земляки з Чорткова, священнослужителі місцевого монастиря, отці, яких знав не один рік, поїхали у Португалію. Там є багато українців, діють українські релігійні громади. То священики і попросили мене написати для вірян  плащаницю, що я і зробив.

– Знаю, що ще була одна плащаниця, виконана тобою?

– Так, після того, як у Португалії ту, першу плащаницю, написану мною побачили отці із Бразилії, вони попросили, щоб я написав і для їхньої церкви.

– Бразилія для тебе, друже Володимире, не просто країна на південноамериканському континенті. Ти тривалий час там працював. Та й одна із перших твоїх іконописних виставок була саме у Бразилії, згадую, ти розповідав, як її благословив Блаженніший патріарх Любомир Гузар…

– Так, це було на початку 2000-х, коли патріарх був на відкритті моєї виставки ікон, виконаних у візантійськом стилі.

– Та й оця Плащаниця, теж у такому стилі, який вирізняє твою творчість серед інших іконописців Тернопільщини. Здавалося б, традиційний опис-зображення сцени із Святого Євангелія, коли Ісус Христос у муках помер і його тіло, яке зняли із хреста, ховають у сувій полотна. Але, друже, як же потужно ти це все відобразив, оту трагічну подію, що повторюється у тисячах плащаниць…

– Це дійсно так, бо скільки є християнських храмів, то й стільки у них плащаниць. Вони – одвічні,  якщо так можна сказати, супутники історії церкви. 

– Дивлюсь на це полотно і бачу, яка невимовна туга-сум, біль, страждання, передані на ньому…А оті тіні під очима, впалі щоки облич постатей навколо Христа…. Лики мироносиць, святих, переповнені крайнім напруженням.. І тут же – золотаве сяйво німбів, тепла колористика зображених ангелів, силует хреста, на якому розіп’яли Ісуса. Якась така експресивна трагічна аура, що проникає у твоє єство, коли дивишся на це полотно…

– Розумуєш, фактично, плащаниця, це та ж ікона, яка немов би розмовляє із тим, хто її споглядає, хто їй вклоняється, хто проймається її силою, духом, молиться до неї…Власне, тут – все те, що і символізує плащаниця – і скорботу, і смуток,  і терпіння Ісуса Христа. Тому й плащаниця – то не просто полотно, на якому зображено сцену покладання тіла Христового для загортання його у сувій. Це значно більша таємниця, яку кожен відкриває сам для себе.

Тобто, образи, окремі іконописні деталі-акценти, мають нагадати тим, хто стане навколішки перед Плащаницею, оту глибоку сутність християнського вчення про гріховність, спокуту гріхів, смерть, воскресіння, викликаючи у людей під час поклоніння певний катарсис, глибокі емоційні переживання страстей і смерті Христа.

– І ще таке. Оця плащаниця, над якою зараз працюєш, вона, як, скопійована із десь побачених тобою образів, чи це чисто авторський витвір? Хоча, як на мене, бачу тут, у твоїй майстерні стільки ікон, святих ликів…Мені здається, що деякі з них просто зійшли із образів і залишилися тут, на цій поки що незавершеній плащаниці…

– Точно зауважив. Розумієш, у кожного митця свій стиль написання ікон, розписів. Ця плащаниця написана у візантійському  стилі, як і всі мої ікони. І це не відтворення вже кимось створеного обряду поховання Ісуса. У цій роботі сконцентровано переосмислене мною бачення кожного фрагмента майбутньої плащаниці, аби ємко, доступно , образно донести до віруючих зміст трагічної події, яка сталася тисячоліття тому.

– Друже Володимире, ця плащаниця – незавершена, свіжі кольори ще вилискують на полотні, як і позолота. А які фарби використовуєш під час її написання?

– Так, ця робота на завершальному етапі, пишу в основному акриловими фарбами. Є тут певні секрети приготування окремих складників, в тому числі й нанесення позолоти. Адже треба мати на увазі, що плащаниця – то не просто багатофігурна ікона, яка висітиме десь у храмі на певній висоті. Це – сакральний атрибут, церковний вжиток,  його у певні дні року торкатимуться тисячі прочан, віруючих. Це все треба враховувати іконописцю, використовуючи певні органічні складники, які б, так би мовити, консервували, зберігали зображення, не дозволяли б йому вилиняти, лущитися. Адже плащаниці й переносять, й згортають, іноді й в рулони скручують, це все треба зважувати.

– Кілька слів про розміри цієї плащаниці, вона, я так розумію, буде більшою?

– Безумовно, це полотно із зображеннями нашиватимуть на певну основу, шовкову чи іншу тканину світло-блакитного, охристого, зеленуватого, малинового, рожевого чи синього кольору. Це вже як вирішать самі отці храму, де буде плащаниця.

– Знаєш, у моєму фотоархіві збережено десь понад дві сотні плащаниць, які фотографував у різних храмах Тернопільщини. І серед них є й такі, які мають колір незагрунтованого полотна, або де навіть нанесено зображення просто на білу тканину. 

– Так, я ж кажу, плащаниці, як і їхнє обрамлення бувають різними, але незмінним залишаються по периметру вигаптовані орнаменти і слова із тропаря, що й буде, безумовно і на цій плащаниці.

І ще одне. На цій плащаниці немає деталізації, як на багатьох плащаницях, де старанно виписано буквально кожен квадратний сантиметр полотна – із реалістичними ранами Ісуса Христа, іншими реалістичними подробицями зображеної на полотні трагедії.

Розумієш, тут візантійська традиція зображення ікон перенеслася і на створення плащаниць, ти сам про це казав, коли згадував мої іконописні роботи. А ця традиція не передбачає такої деталізації, про яку ти говориш. Глянь на зображення – лики мироносиць, ангелів, святих, атрибути страти Ісуса Христа, його стражденне тіло… І все відтворено без підвищеної деталізації, є контури, певні образи, а не зумисний акцент на тому чи іншому. Ще раз повторюю, плащаниця – це не просто споглядальний об’єкт, який людина має уважно роздивлятися і казати, мовляв, як гарно все розписано, кожну складочку, морщинку видно, кожну краплинку крові, як на фотографії…

– Ото власне воно і є, це ж не світлина.

– Так, тому й не акцентую на анатомічних деталях чи зображених на плащаниці неодухотворених предметах.. Намагався писати так, щоб усе, що на ній є, було символом-образом, який пронизує людську душу, відкриваючі її Боже світло, її одвічну таємницю буття і смерті.

– Що ж, дай, Боже, щоб це світло відчули і тисячі вірян, які приходитимуть до одного із храмів у Фатімі, у тому невеличкому місті в Португалії, для якого ти готуєш цю плащаницю, де понад 100 років відбулось об’явлення Пресвятої Богородиці.

Фото автора

155

Залишити коментар

прайс-на-рекламу
Схожі матеріали

Інші публікації автора