Олег Снітовський

Професійно-технічна освіта на Тернопільщині бере орієнтир на нові стандарти навчання та виховання учнів (фото)

заставка01

Спочатку кілька цифр. А чи знаєте ви, що в Україні лише 20% випускників українських шкіл обирають навчання у профтехучилищах?  А в той же час, у Європі в середньому цей показник становить 40%, а в деяких країнах ЄС сягає 70%.

А яка ситуація у сфері професійної освіти у нас, на Тернопільщині? Які виклики стоять перед педагогами, майстрами закладів професійно-технічної освіти, зрештою, що нового з’явилося в цій освітній галузі?

На ці та інші запитання наш кореспондент попросив відповісти директора Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Тернопільській області Лесю Леонідівну Гордійчук.

- Пані Лесю, погодьтеся, напевно, ключовою метою нинішньої реформи освіти є розбудова системи якісних освітніх послуг задля виховання покоління компетентних і конкурентоздатних фахівців своєї справи. І ось, в цьому контексті, якими Вам бачаться роль та завдання, що стоять перед професійно-технічною освітою краю?

- Так, Ви правильно зауважили, що головна мета освітньої реформи, в тому числі й професійно-технічної освіти – підготувати для суспільства багатогранно розвинуту особистість, спеціаліста, який би упевнено конкурував у  сучасних ринкових умовах. Зараз одним з головних викликів Міністерства освіти і науки, якому підпорядкований наш Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти є відновлення престижності робітничих професій у процесі модернізації професійної освіти, яка перебуває на етапі кардинальних перетворень.

- У чому ж суть цих перетворень, хоча б тезисно, скажіть про це, будь ласка.

- Зауважу, що зараз реформа профтехосвіти супроводжується не лише масштабною модернізацією інфраструктури, а й зміною стандартів та навчанням майстрів і вчителів, що викладають у закладах професійної освіти. Станом на 1 вересня 2019 року відкрито близько 180 навчально-практичних центрів у всій країні. На базі таких центрів учні можуть працювати з сучасним обладнанням, а заклади - проводити підвищення кваліфікації та заробляти додаткові кошти. Це все допомагає вивести професійну освіту на інший рівень, зробити її привабливою для молоді, а також дає поштовх до професійного розвитку педагогів.

- А щодо Тернопільщини, опишіть, так би мовити, «портрет» професійно-технічної освіти нашого краю.

- У Тернопільській області функціонує 20 закладів професійної ( професійно-технічної) освіти. Окрім цього, первинну професійну підготовку за державним та регіональним замовленням здійснюють два структурні підрозділи вищих навчальних закладів. На базі восьми навчальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти створено навчально-практичні центри (НПЦ) галузевого спрямування за кошти соціальних партнерів та кошти з державного бюджету. У 2019 році планується відкрити ще два таких центри.

- Лесю Леонідівно, а яке місце у системі профтехосвіти посідає очолювана Вами державна установа?

- Передусім скажу, що наш Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Тернопільській області підпорядкований Міністерству освіти і науки України і є державним закладом у галузі освіти. Він здійснює навчально-методичне та інформаційне забезпечення професійно-технічних навчальних закладів Тернопільщини всіх рівнів атестації. Фінансуємось з Державного бюджету України.

- А скільки працівників у штаті Центру?

- Маю двох досвідчених заступників – заслужених працівників освіти Іваськів Олену Федорівну та Дзюблюка Валерія Петровича, у штаті також 15 методистів за різними напрямками роботи, адміністративно-господарські працівники.

- Які ж ключові напрямки діяльності навчально-методичного центру професійно-технічної освіти, який Ви очолюєте у Тернопільській області?

- Серед основних напрямків роботи колективу - методичне та інформаційне забезпечення навчально-виробничого і навчально-виховного процесу, організація навчально-методичної роботи у закладах професійної ( професійно-технічної) освіти.

- Також вивчення, узагальнення та розповсюдження педагогічного досвіду та нових педагогічних технологій, організація і проведення науково-практичних конференцій і семінарів, шкіл передового досвіду, методичних секцій, виставок, олімпіад, конкурсів професійної майстерності. Окрім цього, наші фахівці займаються організацією підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти,  роботою гуртків художньої творчості.

- Як практично діє оцей зв'язок: навчально-методичний центр професійно-технічної освіти - колективи закладів профтехосвіти?

- Такий зв'язок досить тісний і він має не тільки, так би мовити, методичні засади, але й практичні аспекти. Так, зокрема, за допомогою методистів НМЦ ПТО педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної освіти) оволоділи і постійно використовують методику відбору і структурування змісту навчального матеріалу на основі зв’язку загальноосвітніх і професійно-технічних дисциплін, де, виходячи з досягнень педагогічної науки і передового педагогічного досвіду, готуються і проводяться уроки і  позаурочні заходи.

- Задля ознайомлення викладачів з новітніми технологіями навчання, підвищення їх професійної компетентності, впровадження передового педагогічного досвіду методисти проводять семінари, тренінги, майстер-класи, круглі столи. Також вони організовують і проводять конкурси професійної майстерності для учнів та майстрів виробничого навчання.

- Знаю, що такі конкурси на рівні області проводяться досить креативно, цікаво. До речі, цього року хтось з тернопільських учнів заявив про себе на всеукраїнському рівні? 

- Зазначу, що кожного навчального року Міністерством освіти і науки України проводяться Всеукраїнські конкурси фахової майстерності серед учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

- У цьому році призерами таких конкурсів стали учні з професій «електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування», «кухар», «офіціант». Серед переможців – учень ДНЗ “Бучацьке професійно-технічне училище” Ярослав Безтільний, він відзначений дипломом ІІІ ступеня, учень ДПТНЗ «Тернопільське вище професійне училище ресторанного сервісу і торгівлі» Микола Цепенюк, який нагороджений  дипломом ІІІ ступеня з професії «Кухар». Таким же дипломом з професії «Офіціант» – нагороджений Валентин Прокоф’єв, учень ДНЗ «Тернопільське вище професійне училище технологій та дизайну». До речі, переможці шість призових місць ІІІ етапу Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності серед учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти нагороджуються цінними призами та стипендією президента на період навчання. Так що, майбутні фахівці мають стимул до навчання.

- Пані Лесю, у травні цього року мені довелося побувати на Другому обласному форумі професійної освіти за назвою “Освіта. Професія. Кар’єра”. Це було дійсно вражаюче видовище за участю сотень юнаків та дівчат.

- Так, у рамках цього форуму, у парку імені Тараса Шевченка проводили майстер-класи, пригощали стравами, демонстрували вироби, та напрацювання 23 заклади професійної освіти області.

- Наш Центр також взяв участь у форумі. Було організовано виставку творчих вишитих робіт учнів та викладачів закладів профтехосвіти, які брали участь у конкурсі “Моя вишивана Україна”. Показали й кращі роботи (вишиті ікони, рушники, сорочки та обереги), передані Тернопільській 44-й артилерійській бригаді. Також добре пройшла і друга частина програми форуму - гала-концерт художніх колективів і окремих виконавців, покази моделей одягу закладів професійної освіти під гаслом “Україна у вишиванці”.

- Лесю Леонідівно, буквально кілька днів тому МОН України оголосило про початок відбіркових змагань на участь у традиційному Всеукраїнському конкурсі професійної майстерності «WORLDSKILLS UKRAINE». Наші юні земляки братимуть участь у цьому престижному конкурсі?

- Безумовно, бо участь в ньому дуже важлива для учнів та студентів. Це – унікальна можливість заявити про себе, продемонструвати на всеукраїнському рівні свої знання та навики майбутньої професії. Зрештою, мета такого конкурсу - професійна орієнтація молоді, впровадження в систему вітчизняної професійної освіти кращих міжнародних напрацювань, формування Національної збірної для участі у міжнародних чемпіонатах «World Skills International».

- Такий конкурс, напевно, має свої окремі напрямки?

- Дійсно, конкурс проводився за такими компетенціями: технології моди, кулінарне мистецтво, перукарське мистецтво, слюсарні роботи, електромонтажні роботи, зварювальні роботи, підйом та транспортування вантажів.

- То як же Тернопільщина була презентована, скажімо, на минулорічному такому конкурсі?

- Торік нашу область у Києві представляли у компетенції «Технологія моди» – Галицький коледж імені В’ячеслава Чорновола, у компетенції «Кулінарне мистецтво» – ДНЗ «Почаївське вище професійне училище». Лідер регіональної команди, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Тернопільській області Ольга Жилан. Так ось,  за участь у Всеукраїнському конкурсі професійної майстерності «WORLDSKILLS UKRAINE – 2018» дипломами нагороджені Ангеліна Нецькар, учениця ДНЗ «Почаївське вище професійне училище» – компетенція «Кулінарне мистецтво» та Марія Крутиголова, учениця Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола – компетенція «Технологія моди». 

- Мабуть, для стимулювання пізнавальної діяльності обдарованих учнів проводиться й низка інших конкурсів?

- Вірно, це - Всеукраїнські учнівські олімпіади із загальноосвітніх предметів, Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка та Міжнародний конкурс  з української мови імені Петра Яцика. У цьому році серед учнів закладів професійної( професійно-технічної) освіти учениця ДПТНЗ «Тернопільське ВПУ сфери послуг та туризму» Вікторія  Чернявська стала переможцем ІХ Міжнародного мовно-літературного конкурсу  учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.

Окрім згаданих конкурсів, для ідейно-політичного, морально-психологічного, національно–патріотичного  виховання юнаків та дівчат, підготовки їх до військової служби та захисту Вітчизни серед учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти проводиться військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»). Вправнішими, майстернішими, дисциплінованішими у 2019 році були учні Технічного коледжу Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя, які вибороли перше місце.

- Ще прошу розповісти про роботу гуртків художньої творчості. Адже вони теж посідають своє важливе місце у навчально-виховному процесі закладів професійної (професійно-технічної) освіти?

- Безумовно. Адже важко уявити навчальний заклад, у якому не було б гуртків художньої творчості. У 2018-2019 навчальному році у 22-х закладах професійної (професійно-технічної) освіти працювали 105 гуртків різних жанрів, в яких брали участь 1350 учнів або 17% від їх загального числа. За творчі успіхи у пропаганді народного мистецтва 39-и з них Міністерство освіти і науки України присвоїло почесні звання «Народний» та «Зразковий».

- А яка роль очолюваного Вами Центру саме у сфері проведення конкурсів, діяльності гуртків?

- Скажу, що така роль – безпосередня. Працівники Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Тернопільській області очолюють обласну оглядову комісію по перегляду колективів на предмет присвоєння та підтвердження почесних звань за успіхи у пропаганді народного мистецтва. Вони ж готують необхідну документацію для експертної комісії МОНУ, постійно направляють творчу діяльність цих колективів, організовують їх участь в обласних та всеукраїнських фестивалях і конкурсах.

До цього додам, що вже 25 років поспіль Навчально-методичний центр - організатор обласних конкурсів авторської пісні та поезії, які проводить спільно з Національною спілкою письменників України та обласною організацією профспілки працівників освіти і науки України. До участі в конкурсі запрошуються учні, студенти та працівники закладів професійної та вищої освіти області. Кращі твори переможців конкурсу щороку друкуються в літературному альманасі «Освітянська скриня».

І ще. Останніх тридцять років наш Центр проводить конкурсні творчі звіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти області, які передбачають перегляд обласним журі концертних програм художніх колективів та виконавців, доробків майстрів народної творчості, здобутки бібліотек, музеїв і музейних кімнат.

- Є тут свої лідери?

- Назву, бодай першу п’ятірку тих навчальних закладів, які рік у рік стають переможцями цих звітів. Це - державний професійно-технічний навчальний заклад «Заліщицьке вище професійне училище», «Тернопільське  вище професійне училище сфери послуг та туризму», державний навчальний заклад  «Чортківське вище професійне училище», Тернопільське вище професійне училище технологій та дизайну», Тернопільське вище професійне училище № 4 імені Михайла Паращука.

- Отож, підбиваючи підсумки нашої розмови, Лесю Леонідівно, я так розумію, що уся діяльність Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти в Тернопільській області підпорядкована одному: сприяти закладам профтехосвіти формувати юну особистість, адаптувати її до життя в суспільстві шляхом навчання, залучення до азів майбутньої професії, основ культури та мистецтва? - Саме так. Бо це все, що Ви назвали, дозволяє учневі у  необхідному обсязі отримати основну базу професійних  навиків, певні обсяги культурних норм й цінностей. Тобто, це все те, на що і спрямована діяльність Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Тернопільській області.

Фото надані НМЦ ПТО

Вибір читачів за тиждень

Відео