Чи можуть громади Тернопільщини вкладати кошти у ремонт доріг

Є бажання - немає грошей. З’явилися гроші - немає можливостей. Такою є українська реальність. Адміністративна реформа дала можливість новоствореним громадам господарювати на власний розсуд. Для цього вони з центру отримали які-не-які кошти. Керівництво області просило частину грошей спрямувати на ремонт доріг, та механізму реалізації такого задуму немає. Точніше є, але керівників громад він не влаштовує, бо в результаті вони ризикують залишитися без грошей і без доріг. Проблеми ремонту доріг у новостворених громадах їх керівники обговорили під час круглого столу за участю керівництва області та нардепів. З’ясувалося, що голови громад і раді були вкладати наявні ресурси у відновлення дорожніх полотен, але використати всі потенційні можливості для цього не можна. На заваді – закон, який не в змозі рухатися в одному ритмі з громадами, пише Номер один. - Кажуть, коли не знаєш, що робити, - роби дороги. Це завжди потрібно й актуально, - заявив голова Шумської громади Володимир Плетюк. – Як і більшість громад, ми готували проекти на фінансування з Фонду регіонального розвитку. Частина з них стосувалася ремонту доріг. З’ясувалося, що для подачі документів потрібна довідка про комунальну приналежність. А більшість шляхів перебуває на балансі Служби автомобільних доріг (САД). Автоматично я не маю права фінансувати. Ситуація, як мінімум, комічна, адже при такій високій зношеності автошляхів області громади вкладають гроші у… сільські вулиці. - У Шумській громаді 120 км доріг належать САД. Є варіант, що ми даємо гроші на службу, а вона здійснює ремонт. На жаль, маю негативну практику в цьому плані. Минулого року так вчинила одна сільська рада. Перерахувала гроші на службу. В результаті - ні дороги, ні грошей. Тому мене такі варіанти не влаштовують, - каже Володимир Плетюк. -  Зараз, коли дійсно з’явився фінансовий ресурс, ми не можемо спрямувати його в правильне русло. Натомість за ці кошти робимо бокові дороги. Іншими словами – вулиці у селах. А під’їзні шляхи залишаються в такому ж стані. Володимир Плетюк – у минулому дорожник. Він і пояснив, як сталося, що більшість доріг нині перебувають у відомстві САД. У свій час Облавтодор був потужною організацією. Під кожну дорогу держава виділяла гроші, тому структура намагалася якнайбільше розширити мережу. Зараз держава грошей не виділяє, але мережа залишилася. Тепер її пропонують скасувати. Залишити на балансі САДу дві-три основних дороги, дати на них фінансування, а з рештою можуть справитися громади. Керівники громад не приховують, що ще минулого року така ідея нічого, крім страху, в них не викликала. Та коли з’явилися кошти, громади відчули в собі силу довести дорожню мережу до ладу. У свій час керівництво обласної адміністрації просило громади бодай 30% отриманих коштів від Фонду підтримки територіальних громад спрямувати на ремонт доріг. Враховуючи, що на місцеві об’єднані громади область отримала близько 140 млн. грн., то на дороги мало відійти щонайменше 40 млн. грн. Це суттєві суми. Наприклад, Шумська громада спрямувала на ремонт доріг близько 60% наявних ресурсів. - На початку року закладаю всі статті видатків у бюджет і після підсумків першого півріччя все перевиконання направляю на ремонт доріг. Зараз маю орієнтовно 3 млн. грн. коштів громади та 11 млн. грн. фінансування по Фонду підтримки об’єднаних громад. За ці кошти плануємо відремонтувати дві дороги в Шумську, адже, на жаль, лише вони мали розроблений проект, - каже пан Плетюк. Громада наймає одразу кілька підрядників. Бо, як з’ясувалося, в області у даний час є проблема з технікою. Її не вистачає для проведення ремонтних робіт. Позитив у тому, що громади почали активно працювати, але матеріальна база виявилась до цього не готовою. У результаті, замовники змушені залучати підрядників з інших областей і тим самим виводити кошти з регіону. - У нас не залишається вибору. Наша служба везе асфальт за 140 км. Можна уявити, в якому стані він приїжджає. Раніше у кожному районі було по два міні-заводи, я переконаний, що їх роботу потрібно відновити. Якщо не всіх, то бодай по одному в кожному напрямку: заході, сході, півночі та півдні, - апелює Володимир Плетюк. Чи дозволить Верховна Рада працювати громадам в обхід облавтодорам, поки не відомо. Звичайно, останнім такий хід подій може не сподобатись, адже повз службу пройде не один мільйон гривень. Та у дорожників є вихід і не один. Або кулуарно блокувати подальший розгляд цього питання, або змінювати підхід до роботи…