Чи можливо повернути гроші за неякісний товар?
Права споживача на заміну неякісного товару часто ігнорується продавцями. Отримати назад кошти можна тільки за наявністю доказів істотного недоліку та ще й саме з вини виробника. Експерти радять не тестувати товар у сервісних центрах, які нав’язують виробники.
Одяг, взуття, техніка – покупка таких товарів потребує солідних затрат. А гарантія якості стала як лотерея. Часто ситуації з бракованим товаром закінчуються лише компенсацією ремонту. Інколи продавці звинувачують покупця у поломці.
- Нещодавно я купила кран в «Епіцентрі», сантехнік поміняв його, а через день він прорвав, - каже тернополянка Анна Стецько. - Я затопила сусідів. Здала техніку в супермаркет, її відправили експертній комісії. І, звичайно ж, винен сантехнік.
На базарі техніку ніхто і тестувати не візьметься. За ремонт браку потрібно платити по повній.
- Ми встановили новий бойлер, а води він не гріє, - розповідає тернополянка Ольга Савчишин. – Звернулись до продавця, він скерував нас у сервісний центр. Там сказали, що договору з продавцем не заключали і відремонтувати техніку можуть лише за гроші. Після повторного дзвінка продавець прислав свого знайомого майстра. Він одразу почав звинувачувати нас у неправильній установці бойлера. Встановив його заново, звичайно ж за гроші. А дива не сталось, вода залишалась холодною. Потім він ще довго ремонтував бойлер, але казочку про неправильну установку не відхилив і грошей за ремонт не повернув.
Магазин взуття «Мешти та топанки» показав європейський приклад вирішення ситуації з браком. За словами продавців, власник співпрацює з польською фабрикою Jatsek Wolski. Куплені там зимові ботфорти зіпсувались після першого місяця носіння. Підошва почала відлітати шарами. Також у перші ж дні після покупки замш розійшовся по шві, а декоративні застібки почали відвалюватись.
Після здачі товару в магазин, за місяць часу фірма все ж сплатила 250 гривень за ремонт.
- Ми відправили чоботи на експертну оцінку в Польщу. Там сказати, шо ситуація з підошвою – наслідок пересушування, а не фабричний брак. А от все решту – вина виробника. Тому кошти за ремонт взуття компенсували, - розповідає продавець магазину Лілія.
Ремонт у магазині не забезпечили. Експертна оцінка чобіт тривала майже місяць – протягом лютого, коли якраз зимове взуття і є актуальним для покупця.
- Ми співпрацюємо з майстернею «Територія А». Але у них ремонтні роботи. Тому вам буде швидше відремонтувати чоботи самостійно. Думаю, коштів на ремонт повністю вистачить, - додає продавець.
У інспекції захисту прав споживача у Тернопільській області радять користуватись послугами незалежних центрів при тестуванні браку товару.
- Краще звертатись до продавця чи виробника і вимагати провести тестування у незалежній акредитованій лабораторії, - пояснює представник інспекції Дмитро Рабченюк. – Таким чином є більше шансів отримати назад кошти.
Також покупець може обмежити терміни ремонту. Усі послуги при наявності гарантії забезпечує виробник.
- У гарантійному талоні повинні вказати фірму, яка займатиметься ремонтом. Покупець не має шукати її самостійно, - додає пан Дмитро. – Ремонт повинні завершити за 14 днів. Якщо потрібен довший термін – це узгоджують з покупцем.
Більшість товарів покупець має право повернути протягом 14 днів без наявності браку. Єдина вимога – збереження товару у належному стані. Перелік товарів, якій не підлягають поверненню, визначений у відповідній Постанові Кабміну.
Катерина БОЙКО
Фото автора