Чим ближче вибори, тим креативніші кандидати

За даними громадської організації «ОПОРА», кандидати та політичні партії на Тернопільщині вже почали порушувати законодавство або шукають шляхи, як його обійти. На «озброєнні» у них джинса, підкуп виборців, прихована політична реклама тощо. Окрім традиційної гречки, кандидати роздають навіть одяг за "лайки" і круасани на футболі.  

Перші висновки спостережень за виборчим процесом на Тернопільщині невтішні. Масових порушень на цьогорічних місцевих виборах не уникнути, вважають активісти «ОПОРИ». Винне в цьому, на їхню думку, нове законодавство.

- Воно викликає більше питань, ніж відповідей, адже у законі є чимало «підводних каменів», - каже координатор виборчих програм «ОПОРИ» у Тернопільській області Ігор Процик. - І зараз ми маємо ситуацію, що працівники комісій, які мали б контролювати чесний перебіг виборів, самі порушують правила. Це пов’язано з незнанням законодавства, недостатністю матеріально-технічної бази та недостатнім рівнем досвіду працівників, особливо в сільській місцевості.

Також багато кандидатів вдались до хитрощів. Деякі політичні партії мають ідентичні громадські організації, а це позначилось на тому, що таким чином політичні партії мали можливість обійти виборче законодавство в плані трактування політичної реклами і почати передвиборчу кампанію раніше, ніж це дозволено.

- Наші журналісти зафіксували ряд порушень, наведемо декілька з них, - продовжує Ігор Процик. - Зокрема, голова Тернопільського міськвиборчкому не дозволив нам знаходитись у приміщені ТВК і не надав потрібних документів про час і місце проведення зборів (конференції) місцевих організацій партій, порушуючи чинне законодавство. Грішили районні осередки партій, змінюючи місце проведення конференції без попередження відповідної ТВК, серед них - ВО «Батьківщина», «Соціалісти», «Українське Об’єднання патріотів - УКРОП». А борщівська районна організація «Свободи» утаємничила частину партійного з’їзду, що стосувалась передвиборчої агітації – там журналіста попросили покинути приміщення. Дочасну виборчу кампанію почали Блок Петра Порошенка «Солідарність» та ВО «Свобода». Ми бачили на їх білбордах «Легіон свободи», але розуміли, що там є відповідна партійна символіка. Тому це можна розцінювати як рекламу. Не маркувались як політичні партії об’єднання «Самопоміч», «Народний контроль», «Батьківщина» та «Наш край».

23 вересня у Тернополі з’явились «регулювальники» дорожнього руху від «Об’єднання «Самопоміч», у Чорткові ще з серпня на вулицях висить велика кількість білбордів та сітілайтів з рекламою нової партії «Сила людей» із зазначенням прізвища потенційного кандидата в мери. У Збаразькому районі на білбордах і на сторінках місцевої газети рекламується «свободівець» Руслан Дацюк.

У вересні та серпні у соціальній мережі Facebook «Українська Галицька партія» розіграла «симпатичний левовий реглан», а вулиці міста Тернопіль заполонили білборди та сітілайти з політичною рекламою новоствореної партії. А 27 вересня у Підволочиську потенційні учасники виборчих перегонів пригощали футбольних фанів круасанами на стадіоні «Колос».

Згідно із законодавством, на цих місцевих виборах кандидати мають право розпочати свою передвиборну агітацію на наступний день після рішення реєстрації ТВК, а такі креативні методи реклами політичних партій порушують принцип рівних можливостей у виборчому процесі.

Юлія НІКІТІНА

Фото автора