Дешевого бензину чекати не варто
Незважаючи на майже рік стрімкого здешевлення чорного золота на світових ринках, ціни на нафтопродукти в Україні майже не змінилися. Якщо порівняти, як поводилися ціни на нафту у світі й бензин в Україні, то склалася доcить дивна ситуація: нафта дешевшала, а бензин дорожчав. Торік за барель нафти просіла на 30 відсотків, а бензин в Україні подорожчав на 15 відсотків.
Щоправда, на початку січня цього року у Тернополі кожні три-чотири дні на заправках знижували ціни, відтак з 21-19 гривень за літр нафтопродукти подешевшали до 20-16. Втім, щойно хитнуло курс гривні (19-22 січня), як ціни на АЗС знову пішли вгору.
Заправки змовилися
Нарешті цю ситуацію помітили в Антимонопольному комітеті України. Й анонсували розслідування щодо можливої змови операторів роздрібного ринку нафтопродуктів.
"Стрімке здешевлення нафти протягом 2015 року та на початку 2016 року на світових ринках зумовило зниження вартості бензинів та дизельного пального на європейських ринках. При цьому, за даними експертів ринку, тенденція до здешевлення нафти буде зберігатися і в майбутньому, – йдеться у повідомленні комітету. – Водночас цінова політика вітчизняних операторів ринку не в повній мірі корелюється зі змінами факторів, що впливають на ціноутворення, повідомляє 0352.
Так, якщо середні роздрібні ціни на дизельне пальне протягом вказаного періоду знижувалися, то середні роздрібні ціни на бензин А-95 протягом останніх чотирьох місяців практично були незмінними. Станом на 19 січня 2016 року ціни на бензин марки А-95 коливалися в межах від 18,00 грн/л до 20,99 грн/л.
При цьому останні місяці 2015 та початку 2016 року ряд суб’єктів господарювання – лідерів ринку встановлювали та підтримували однакові за розміром ціни на високооктанові бензини, зокрема на бензин А-95, на рівні 20,99 грн/л. Зазначений рівень цін був найвищим та, зокрема, перевищував індикативну роздрібну ціну на АЗС у другій декаді січня 2016 року, яка за розрахунками Міненерговугілля становить 19,67 грн/л.
Такі дії вказаних операторів ринку можуть призводити до обмеження конкуренції на ринках роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів".
Наразі АМКУ здійснює збір та аналіз доказів у справі, зокрема відповідачам у справі надіслані вимоги про надання інформації.
Дорогий долар, високі податки
Водночас аналітики у сфері ринку нафти й нафтопродуктів говорять про перелік факторів, які впливають на вартість продукту і не дають цінам знижуватися. Зокрема йдеться про валютну нестабільність, девальвацію гривні, різноманітні податки та збори. Так, незважаючи на те, що упродовж року дешевшала нафта на світових ринках, долар в Україні подорожчав на 52 відсотки.
"Залежність українського нафтового ринку від імпортних поставок (а отже валютного курсу) дуже велика. З великих виробників бензину та дизпалива в Україні залишився лише один Кременчуцький НПЗ, який працює. Його доля на ринку складає приблизно 25 відсотків", – каже старший аналітик Dragon Capital Денис САКВА.
Крім того, за словами експертів торговці отримують доходи у гривнях, а закуповують товар за валюту. З січня цього року це стало складніше робити через обмеження, які запровадив Нацбанк.
"Переживаємо історичний момент: з січня 2016 року частка податків у вартості бензину на українських АЗС перевищила частку нафти, – написав у блозі на своїй сторінці у facebook Сергей КУЮН, директор консалтинговой группы А-95. – Так, нафта впала, але податки з нового року виросли, причому виросли у євро, і сповзаючий курс штовхає гривневі ціни догори".