Хто з міських депутатів хоче розпоряджатися коштами громадського бюджету?
Нещодавно Тернопільська міська рада запровадила у місті нову інституцію прямого народовладдя – громадський бюджет. Таке нововведення мало б допомогти простим громадянам самостійно, без участі сесії міської ради, витрачати частину коштів міського бюджету на власні найкращі проекти. Однак, у Тернополі до розподілу цих коштів також дотичні місцеві депутати.
Такий висновок можна зробити з перших засідань Номінаційного комітету, який створили міські обранці. До складу комітету увійшли 4 депутати, 4 представники громадськості та 4 міські чиновники. Про створення конкурсної комісії для відбору проектів говорив і міський голова Сергій Надал. Основна суть громадського бюджету полягає у тому, що визначати на що підуть кошти мають не депутати, а громада під контролем експертів у тій чи іншій сфері. З самого початку вже з'явилася небезпека, що депутати можуть вбити сам «дух» громадського бюджету. За підсумками засідання, головою Номінаційного комітету обрано депутата міської ради Тернополя Назарія Зелінку. Тепер без його підпису не можна зреалізувати жодний громадський проект.
Тут логіка проста. Підсвідомо чи свідомо практично кожен депутат хоче використати додаткові місцеві кошти або для власного збагачення (якщо він поганий і прийшов у раду красти), або для власного округу (якщо це нормальний депутат, проте обмежений партійною складовою у роботі).
В зв’язку з відсутністю кворуму на першому засіданні, прийшлося збиратися ще раз. І знову, жоден із чиновників не долучився до роботи комітету. Щоб розблокувати засідання, одна з учасниць комітету - радник міського голови Вероніка Дякович, запропонувала вважати засідання правочинним, якщо на ньому будуть присутні по 2 представники від депутатів, громадськості та чиновників. Однак, голова бюджетної комісії Ігор Турський не підтримав пропозицію про введення мінімальної квоти представників. «На сесії міської ради затверджено склад Номінаційного комітету. Скажіть мені, як мотивувати представників громадськості ходити на засідання? У нас немає на них впливу», - заявив депутат міської ради І.Турський.
Тобто відбулася реальна спроба зірвати засідання Номінаційної комісії. Цей факт помітила координатор кампанії “Стеж за грошима” руху ЧЕСНО Віта Думанська.
«Складається враження, що влада намагається саботувати роботу Номінаційного комітету, або ж взяти його під контроль. Якщо цей орган доведе свою неефективність, грошима, як і раніше, розпоряджатиметься рада», - підкреслила представник руху ЧЕСНО.
Незважаючи на те, що засідання все таки провели й навіть обрали голову, залишається велика небезпека, що кошти громадського бюджету використають на власні цілі саме депутати міської ради, які входять у Номінаційний комітет, чи їхні політичні сили.
Цей факт опосередковано також підтвердила Вікторія Думанська.
«Ні для кого не секрет, що політики створюють громадські організації, які згодом використовують для агітації. Існує ризик, що у Тернополі намагаються розподілити громадський бюджет між потрібними депутатам громадськими організаціями. Вкрай важливо, щоб ці кошти витратили на ініціативи, які дійсно поліпшать життя тернополян, а не посилять певних політиків», - зазначила координатор кампанії “Стеж за грошима” руху ЧЕСНО.
Для початку нагадаємо, що сума закладена у Громадський бюджет у Тернополі – це 1% від міського бюджету. На 2017 рік це буде близько 5 мільйонів. При вмілому підході, наприклад, на цю суму можна завалити «добрими справами» будь-який виборчий округ у Тернополі.
Найбільше під підозру використати кошти для власних проектів підпадають голова Номінаційного комітету Н.Зелінка та голова бюджетної комісії міськради І.Турський.
Однак, можливі плани депутатів використати кошти громадського бюджету на власну користь можуть провалитися. Неочікуваною несподіванкою стала поява на засіданні Номінаційної комісії представників руху ЧЕСНО та Transparency International Україна. Приховати істинні мотиви при виділенні коштів вже точно не вдасться.
За матеріалами Tenews.