Інновації реанімують автошляхи Тернопільщини
Новітні технології дозволили пришвидшити ремонт ділянки дороги національного значення Стрий-Кіровоград-Знаямнка у межах Тернопільщини.
Орієнтир – на сучасні технології
Майже два тижні тривали ремонтні роботи на автодорозі М-12 Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам’янка на ділянці об’їзду Козови.
Про це кореспондента «Терену» повідомили у прес-службі автошляхового відомства області.
- Прискорений і якісний ремонт, під час якого вкладено 4700 т асфальтобетону, вдалося провести завдяки інноваційному методу ремонту автошляхів, який зараз застосовуємо в області - ресайклінгу або методу холодної регенерації, - каже начальник Служби автомобільних доріг області Богдан Юлик.
За його словами, холодний ресайклінг вже успішно використовувався на багатьох автомобільних дорогах, у тому числі Київ – Чоп, Київ – Ковель, Кіровоград – Миколаїв. Суть методу полягає у зміцненні основи автодороги, а отже й збільшується термін її експлуатації. Такий метод ремонту дорожнього покриття – економічно вигідний, суттєво дешевший від традиційного ремонту, оскільки забезпечує відновлення основи дороги завдяки використанню матеріалів із старого покриття.
- У першу чергу робиться лабораторний аналіз дороги. Спеціалісти визначають, скільки у відсотках потрібно додати до відфрезованого дорожнього покриття цементу, білощебеневих та в’яжучих матеріалів, щоб майбутній дорожній одяг був міцним та стійким до навантажень та погодних перепадів. Далі до роботи приступають віброкотки, після такого укріплення основи дорожники розпочинають вкладання нижнього і верхнього шарів асфальтобетону, - розповів керівник дорожньої галузі області.
Зважаючи, що близько 90% доріг Тернопільщини будувалося за старими нормативами з урахуванням навантажень, які існували в 50–60-х роках і не завжди з дотриманням технології, новітній метод відновлення доріг застосовуватиметься і надалі.
Не ресайклінгом єдиним
Безперечно, холодний ресайклінг – це сучасний метод ремонту існуючого дорожнього одягу, коли традиційне перекриття асфальтобетоном малоефективне Без перебільшення можна сказати, що за ресурсозбереженням такий метод не має аналогів, оскільки передбачає використання матеріалу від існуючих дорожніх матеріалів, зменшує транспортні витрати, завдає мінімальної шкоди навколишньому середовищу. Технологія, як вже було сказано, полягає у холодному фрезеруванні шарів дорожнього одягу з одночасним введенням у відфрезеровану суміш в’яжучого (при необхідності додається новий кам’яний матеріал та різні добавки), перемішуванні уcix компонентів, розподіленні отриманої суміші в шар певної товщини та його ущільнення. В області найчастіше під час аварійного ремонту для ліквідації ямковості, особливо за низьких температур в умовах дощу чи снігопаду, застосовуються холодні асфальтобетонні суміші. Для роботи з ними не потрібні спеціальна техніка чи розігрів. До того ж відновлення руху транспорту на відремонтованих ділянках відбувається негайно після завершення ремонту.
- З початку року на дорогах краю ліквідували понад 58 тис кв м ям. Щодоби спеціалісти вкладають в автошляхи близько 250 т асфальтобетону. Цього року дорожники активно використовують ін’єкційно-струменевй метод, що дозволяє покривати асфальтобетоном ямки до 5 см глибиною, - розповів заступник начальника обласної Служби автомобільних доріг Петро Вільчинський.
Автошляхи краю особливо активно отримують асфальтові «ін’єкції» до початку туристичного сезону. Адже це і зрозуміло. На Тернопільщині кілька десятків замків, фортець, старовинних палаців, до яких прагне потрапити чимало туристів. Тому, передусім, робиться акцент на ремонті тих доріг, які ведуть до пам’яток історії та культури. Зараз шляховики працюють на міжнародних та національних трасах, які проходять через область. На завершенні ямковий ремонт автодоріг Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече, Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам’янка, Івано-Франківськ-Бучач-Тернопіль та Львів-Тернопіль. Після закінчення робіт на цих маршрутах спецмашини перейдуть на регіональні та територіальні автошляхи. Цього року дорожники активно використовують ін’єкційно-струменевй метод, що дозволяє покривати асфальтобетоном ямки до 5 см глибиною.
Автошляхове безгрошів’я
Нині основна проблема дорожньої галузі Тернопільщини – недофінансування. Про це і йшлося у Тернополі на нещодавньому виїзному засіданні Комітету Верховної Ради України з питань транспорту «Стан та перспективи розвитку транспортної інфраструктури Тернопільської області».
У своїй доповіді начальник Служби автомобільних доріг області Богдан Юлик розповів, що за минулий рік поточним середнім ремонтом з повною заміною дорожнього покриття відремонтовано 28,1 км доріг на загальну суму 41 млн.758 тис. грн. Керівник дорожньої галузі області, зупинився і на ключових проблемах, які нині турбують працівників Служби автодоріг.
- В першу чергу, це звісно - недофінансування дорожнього господарства. До прикладу, на 2016 рік на дороги Тернопільщини з Держбюджету виділено 161 млн. грн. Це сума на всі види робіт: ямковий, поточний середній ремонт, ремонти мостів, експлуатаційне та зимове утримання доріг, та інше. Якщо подивитись у відсотковому співвідношенні то це лише 6,8% від потреби тієї суми, яка дозволить привести автошляхи краю у задовільний стан, - підкреслив Богдан Юлик.
За його словами, надзвичайно болюче питання – перевантаження доріг. Тернопільщина – аграрна область, навантаження на дороги наднормове. Недобросовісні перевізники не дотримуються габаритного контролю і значно перевантажують транспорт, чим наносять колосальні збитки дорожній галузі.
Проблема відсутності законодавчої бази для співпраці державного-приватного партнерства гальмує процес спільного відновлення доріг. Офіційно кошти від аграріїв, які готові співфінансувати ремонт доріг не можуть бути направлені на такі роботи, каже начальник Служби автодоріг області.
- Для збереження існуючої мережі автомобільних доріг необхідно терміново провести реформування системи управління автомобільними дорогами, прийняти ряд законопроектів щодо створення державного дорожнього фонду. Це дасть можливість забезпечити стабільне та постійне надходження фінансових ресурсів для розвитку та утримання автомобільних доріг України, – зазначив Сергій Цепелєв директор департаменту розвитку доріг Укравтодору.
А що у перспективі?
Окрім найважливіших проблем, на розгляд представникам комітету та народним депутатам від Тернопільщини було представлено перспективи дорожньої галузі. Богдан Юлик попросив у представників транспортного комітету підтримки щодо розроблених проектів. Отож, йдеться про інвестиційний проект покращення транспортного сполучення до Свято-Успенської Почаївської лаври. Вартість проекту - 405 млн грн. Інвестпроект передбачає реконструкцію автошляхів Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече та Стрий-Кременець-Почаїв-Радовилів. Дорожні роботи розраховані на 2016-2017 роки. Проект вже поданий на розгляд у Міністерство економіки.
Також спеціалісти Служби автодоріг Тернопільщини розробили проектно-кошторисну документацію на капітальний ремонт шести кілометрів автодороги Львів-Тернопіль. Його вартість - 119 млн. грн. Затримка лише у фінансуванні.
Ще одне, не менш важливе питання. Йдеться про об’їзну дорогу у Тернополі. У Службі автодоріг області пропонують таке будівництво на умовах концесії. Протяжність дороги - 44 кілометри. За попередніми розрахунками окупність будівництва сягне до 10 років.
Також спільно Службою автомобільних доріг Тернопільщини і Державним дорожнім науково дослідним інститутом ім. М. Шульгіна розробляється ще два інвестиційних проекти. Один з них - проект з ремонту дороги до Духовного Маріїнського центру у Зарваниці, де планується відремонтувати 55 км автошляхів. Інший - проект з покращення транспортного сполучення в напрямку Києва. із ремонтом щонайменше 19 кілометрів дороги.
Щодо розглянутих питань дорожньої сфери представлених на виїзному засіданні Комітету Верховної Ради України з питань транспорту рекомендовано забезпечити у повному обсязі 74,7 млн. грн. фінансування проектно-вишукувальних робіт капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування за рахунок коштів залучених у попередні роки під державні гарантії. Також передбачено визначитися із державним інвестиційним проектом щодо проведення робіт з реконструкції ділянок автомобільних доріг Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече та Стрий-Кременець-Почаїв-Радовилів. Ремонти на цих автошляхах мають включити до капітальних видатків Державного бюджету в розмірі 405,3 млн.грн. Заплановане виділення коштів і на фінансування поточного ремонту автомобільної дороги М-12 на ділянці Тернопіль-Підволочиськ у розмірі 200 млн.грн.
А щодо об’їзної навколо Тернополя, то тут вирішено забезпечити виділення додаткових коштів на розробку техніко-економічного обґрунтування необхідності будівництва на умовах концесії у розмірі 30 млн. грн.
Що ж, можливо, нарешті і на нашу, тернопільську вулицю, себто, тернопільську дорогу прийде свято у вигляді нового, якісного асфальту. Давно чекаємо на це. Тим більше, що за прогнозами самих дорожників, через поганий стан доріг, українська економіка втрачає щорічно близько 120 мільярдів гривень. І саме фактор високої частки транспортних витрат впливає на зростання собівартості усієї продукції близько на 15%.
Орест САРМАТСЬКИЙ
Фото – Служба автомобільних доріг
у Тернопільській області