Коли тернопільські школярі отримають підручники?
Півроку частина школярів області освоювала навчальний матеріал без підручників. Така ж перспектива чекає учнів 4-их та 7-их класів і в другому семестрі. За найоптимістичнішими прогнозами, навчальні книги з’являться у школах лише наприкінці року. А до того часу учні змушені студіювати електронні варіанти підручників або ж купувати їх за власні кошти.
Горе від покращення
Чергова спроба уряду наблизитися до Європи завершилася гучним провалом. Міністерство освіти розробило нову навчальну програму для учнів 4-х та 7-х класів, однак підготувати навчальні посібники для школярів не встигло. У результаті половину навчального року діти провчилися без обіцяних новеньких підручників. Та все по порядку, повідомляє «Номер один».
У ситуації з навчальними книгами для школярів 4-х та 7-х класів одразу все пішло не так. Спершу МОН анонсувало заміну підручників і навіть запропонувало педагогам самостійно обрати авторів, які, на їхню думку, найкраще підходять для висвітлення навчальної програми. Таким чином посадовці планували побороти монополізацію ринку друкованої освітянської продукції і дати шанс проявити себе новим авторам. Вчителі країни отримали можливість ознайомитися з конкурсними матеріалами, обрати один з них, а школи – замовити підручники, які обрали їхні педагоги. Механізм роботи доволі простий. Навчальні заклади мали самостійно подати заявку на необхідну кількість підручників кожного конкретного автора у районний відділ освіти. Звідти запит надходив у департамент, а далі - у міністерство. Втім, якщо область подала заявку на певну книгу в кількості меншій, ніж 2 тис. одиниць, то таких підручників не друкували.
Та у порівнянні з тим, що відбувалося далі, - це «квіточки». Якою несподіванкою стало для учнів, а ще більше для їхніх батьків, те, що в бюджеті на реалізацію цієї ідеї не знайшлося грошей. Що ж це виходить: робимо бенкет за Ваші гроші? Про що думали ініціатори таких змін, коли заварили цю кашу? Аби зовсім не впасти лицем у болото, МОН повідомило, що уряд готовий оплатити друк лише половини підручників. На ці потреби, за інформацією МОН, із держбюджету виділили понад 262 млн. грн. Решту 50% витрат мали взяти на себе органи місцевого самоврядування. Останні, відверто кажучи, були до такого не готові, адже мова йшла про сотні тисяч і навіть мільйони гривень. Погодьтеся, знайти такі суми посеред року в зубожілій країні вкрай складно. Перекинути ці видатки на батьків було б безперспективно. Комплект підручників включає понад десять одиниць друкованої продукції, за що разом довелося б заплатити близько тисячі гривень. А якщо у родині двоє, а то й троє школярів? Яка сім’я потягне такі витрати?
Реакція керівників органів місцевого самоврядування в області була очікуваною. Вони розкритикували дії уряду, та коли зрештою зрозуміли, що діти починають навчальний рік без підручників, а МОН на це ніяк не реагує, почали шукати кошти. На це місцевим радам довелося потратити весь навчальний семестр, однак не поспішало виконувати свої зобов’язання МОН. Починаючи з вересня 2015 року, кожного тижня посадовці міністерства годували навчальні заклади обіцянками, що підручники ось-ось надійдуть у регіони. Та сталося це диво лише на початку лютого. Не було підручників і в роздрібній мережі. Тому навіть якщо батьки і мали можливість їх придбати, зробити це було просто не можливо.
Заплутались у трьох соснах
Вчитель фізики Антон Костик близько 40 років працює на педагогічній ниві. Свій предмет він викладає учням Баворівської загальноосвітньої школи Тернопільського району. Попри чималий стаж, чоловік зізнається, що такої безвідповідальності впродовж усіх цих років ще не зустрічав.
- Комплект підручників для учнів 4-х класів включає 11 позицій, 7-х класів - 17. Станом на липень 2015 року постановою Кабінету Міністрів було визначено умови співфінансування витрат та вартість підручників: 35 грн. - для молодших школярів, та 37 грн. – для старших. Розподілом підручників на території України займається Інститут модернізації змісту освіти. За його посередництва у лютому навчальні заклади області отримали обіцяну літературу обсягом 50% від потреби. Нюанс у тому, що в класі з непарною кількістю учнів підручників видавали у меншій кількості, ніж потрібно. Наприклад, на 13 дітей - лише 6 підручників. Паралельно книги надійшли у роздрібну торгівлю, однак їх вартість для покупців становить 75-85 грн., - розповідає Антон Костик. - Учням пропонують використовувати електронні варіанти, але реалізувати такий механізм у сільських школах не можливо. Адже не всі діти мають комп’ютери і доступ до Інтернету. Більше того, існують санітарно-гігієнічні вимоги до роботи з електронними ресурсами, які не дозволяють дитині працювати за монітором більше 15 хв. При цьому кожен учень має щодня шість уроків та виконує домашнє завдання. Ще більше не пощастило учням 4-х класів. Вони у цьому році не тільки отримали нову програму без навчальних матеріалів, а й мають наприкінці року здати державну підсумкову атестацію.
Попри те, що гроші частина регіонів знайшла, перерахувати їх для оплати за підручники в області не змогли. Як в обласних департаментах, так і в МОН мають дуже коротке і малозрозуміле пояснення цій ситуації: відсутній чіткий механізм перерахунку коштів. Що ховається під цієї відпискою, наразі сказати важко. Натомість органи місцевого самоврядування стверджують, що міністерство не вказало вартості кожного найменування продукції. Відтак, міським радам навіть важко підрахувати необхідну суму коштів. До слова, частину грошей міські ради виділили ще минулого року. Фінансування відбувалося за рахунок державної субвенції. Ці кошти міністерство просило зарезервувати, та зробити це не було можливості. У разі невикористання субвенції, гроші слід повернути у державну казну. Це, до слова, і довелося зробити частині районів області, каже Антон Костик. Зараз процедуру виділення коштів треба починати заново. А отже, райони повернулися туди, звідки починали.
Пролити світло на ситуацію «Номер один» попросила посадовців обласного департаменту освіти. Заступник директора департаменту Володимир Чайковський зазначає, що отримати решту підручників школярі зможуть лише наприкінці року. Мовляв, наразі не всі райони області перерахували кошти на рахунок департаменту. В результаті виникли затримки.
- Підручниками для учнів 4-х та 7-х класів область забезпечена на 50%, - пояснює Володимир Чайковський. – Вони надійшли в область напередодні нового року та були розподілені між навчальними закладами. Решта 50% учнів наразі не забезпечені підручниками, за винятком тих дітей, батьки яких придбали книги за власні кошти. Справа в тому, що половина підручників мали бути закуплені за кошти місцевих бюджетів, однак не всі змогли знайти необхідні суми. Лише п’ять районів та місто Тернопіль виділили гроші. Обласний центр у повному обсязі, а це майже 1,4 млн. грн., а райони – частково. Зараз планується, що кошти буде виділено із залишків освітньої субвенції за 2015 рік. Плюс фінансування місцевих бюджетів. Таким чином це питання буде вирішене.
У департаменті не заперечують, що труднощі виникають і через відсутність механізму перерахунку коштів. Його у «білому домі» називають нелогічним і сподіваються, що невдовзі з цього приводу буде прийнято зміни та поправки.