«Ми мусимо триматися»: як тернопільські кав’ярні працюють в умовах блекауту

«Якщо ми закриємося зараз, то потім вже не буде що відкривати», - каже співвласниця однієї з тернопільських кав’ярень. Нині вона і її колеги по бізнесу вчаться працювати в нових умовах і стараються зберегти робочі місця

Працювати у складних умовах доводиться українському бізнесу під час воєнного стану в Україні. Крім частих повітряних тривог, через які багато закладів змушені припиняти роботу, додалися ще й вимкнення електропостачання, до якого спершу були готові не всі. А це додаткові збитки, адже робота зупинялася, псувалися продукти. 

Приміром, на початках, коли почало зникати світло, а генераторів ще не закупили, довелося викинути чимало страв, які так і не встигли приготуватися, та випічки, яку тільки заклали в електропечі. Ці історії розповідають власники тернопільських кафе та кав’ярень і зізнаються, зараз перед ними постало багато викликів, але вони не здаються. Складні часи змусили їх змінити пріоритети і підходи до роботи, але бажання працювати у рідній країні та віра у перемогу допомагає їм триматися. 

Терен розпочинає цикл публікацій про те, як тернопільський бізнес працює в умовах блекауту. Перша історія - про місцеві кав’ярні. 

Довелося взяти кредит на генератори

Мережа закладів “Скаварідка” у Тернополі має три кав’ярні та сімейний ресторан.  Роботу не припиняють навіть коли немає світла, адже до блекауту вже готові. Коли зникає електроенергія - починає працювати генератор. Власник мережі Назар Андрушко зізнається, що до можливих відключень світла готувалися заздалегідь. Проте були й випадки, коли відвідувачі змушені були сидіти у темряві.

Уявіть, що маєте бізнес, який напряму залежить від електропостачання. І в один момент у закладі зникає світло. На початках, коли електроенергію тільки почали вимикати, у нас були й такі випадки. Страви, які були у процесі приготування на пательнях, автоматично зіпсувалися. Люди, які на той час сиділи у закладі, змушені були вийти на вулицю. Звісно, вони з розумінням до цього поставилися, адже ситуація від нас не залежала.  Крім того, пропадає світло - і персонал залишається без роботи. У нас було два варіанти: сидіти і чекати, коли з’явиться світло, але це б потягнуло за собою чимало збитків. Бо потрібно виплачувати зарплату людям, оренду, податки. Інший варіант - шукати альтернативу, - розповідає власник  мережі закладів “Скаварідка” Назар Андрушко.

Аби кав’ярні та ресторан надалі змогли працювати, довелося придбати генератор. Проте така покупка потягнула за собою ще чималу кількість додаткових витрат на придбання і доставку палива. Через це заклади змушені підняти ціни на деякі позиції з меню.

Генератори, які змогли б потягнути такі потужності, які нам підходять, дуже дорогі. Через що довелося взяти кредит в банку. Тепер так і працюємо. У нас вже була така історія, що один генератор згорів і його довелося замінити. Ціни на продукти стабільно зростають, через це у нас і зросли ціни в меню. І вони будуть й надалі зростати. Адже ми спостерігаємо, що товарні накладні, які приходять - щотижня інші. Це все питання бізнесу, але він має виживати в теперішніх умовах,  - пояснює власник закладів.

Потрібно втримати команду 

Деякі позиції з меню зросли на 5-10 гривень, але різкого подорожчання у кав’ярнях “Скаварідка” не прогнозують.

Наразі мережа закладів ставить перед собою завдання не заробітків, а втримати команду працівників, щоб дочекатися перемоги і працювати далі.

Бізнес сьогодні має просто втриматися на плаву і втримати цей персонал, який працює. Адже ці люди годують свої сім’ї, оплачують за житло, живуть за свою зарплату. Бізнес взагалі сьогодні опинився на межі такої проблеми, що може бути нестача кадрів через війну в Україні. Чимало людей виїжджають за кордон, інші воюють. Ми активно стараємося допомогти армії, беремо участь в різних програмах, донатимо на автомобілі для ЗСУ. У нас зараз стоїть питання не про заробітки точно, а про те, щоб втримати команду працівників, яку ми збирали і вчили. Тож чекаємо з нетерпінням перемоги!, - каже Назар Андрушко.

Оптимізували робочий графік

Коли у жовтні в Тернополі почали вимикати світло, заклади мережі “Франсуа” не працювали, адже заздалегідь до таких випадків не були готові. Та коли побачили, що ситуація з електроенергією не налагоджується, а робота стоїть на місці, вирішили придбати генератор та оптимізувати робочий графік.

У нас є три заклади і вони всі працюють в різних графіках вимкнень електроенергії. У жовтні було багато повітряних тривог, коли ми закривалися, і в результаті вийшло близько 70-ти неробочих годин.  За наступний місяць було 76 неробочих годин через вимкнення світла. Для нас це дуже багато. Ми зрозуміли, що без світла працювати не можемо, а зарплату та оренду потрібно платити. Тому прийняли рішення придбати генератор, - розповідає  співвласниця мережі кав’ярень “Франсуа” Ірина Головко.

Труднощі, пов‘язані з війною, зараз накладаються на низький сезон для торгівлі в порівнянні з іншими місяцями у році.

Ситуація непроста, як і у всіх.  Коли ми купували генератор, то тоді вони вже були дуже дорогі. Генератор багато споживає пального. Одне, коли вимикали світло на дві-три години, інше - коли зараз його може не бути і 6 годин підряд. Це величезні витрати в день на пальне, які в нас не були передбачені. Проте, поки що ми налаштовані працювати. На нас розраховують наші гості, наші працівники, тому наразі сподіваємось, що подолаємо цей важкий період, - каже співвласниця мережі кав’ярень.

Не припиняли роботу навіть під час перших блекаутів

Коли у листопаді ще не було стабільного графіка вимкнень електропостачання, кав’ярня “Карма Кава” продовжувала роботу, але в нових умовах. Під час блекауту в закладі подавали лише холодні закуски та декілька видів напоїв, які можна було приготувати без світла. Відвідувачі закладу мали змогу перекусити при свічках та лед-лампах або зігрітись гарячим чаєм.

У закладі є й свій кондитерський цех, де щодня готують різноманітні смаколики, які полюбляють відвідувачі. Проте приготування випічки без електроенергії неможливе. Тож, щоб працювати далі, довелося придбати генератор.

Коли вимикали світло, а в цей час в автоматах знаходилися наші круасани, ми змушені були викинути купу продукції, яка не встигла приготуватися. Потім прийняли з власниками рішення, що купуємо генератори на наші два заклади. Ми підготували для цього всі необхідні документи. У кав’ярні на вулиці Сагайдачного, генератор надзвичайно рятує, бо там постійно вимикають світло. Проблема лише в тому, що для цього потрібно постійно закуповувати пальне, - каже директорка кав’ярні “Карма Кава” Оксана Трибулевич.

Жодного разу не виникало думки закрити заклад

Ціни на меню у закладі зросли з урахуванням того, що тут витрачають додаткові кошти на обслуговування генератора. А також зросла собівартість необхідних продуктів. Та попри всі труднощі кав’ярня продовжує приймати своїх відвідувачів. 

Молочка, яйця, цукор, - це ходові позиції, які критично зросли в ціні. І відповідно ми підіймаємо ціни, але теж враховуємо момент, щоб не втратити нашого гостя. Жодного разу не виникало такої думки, щоб закрити заклад, бо ми несемо відповідальність за наших працівників і навіть, коли розпочалась повномасштабна війна, то кав’ярня була закрита лише один тиждень. Ми маємо забезпечувати наших працівників роботою, а тому викручуємося з різних обставин, - ділиться Оксана Трибулевич.

Фото надала адміністрація закладів харчування

бізнескаваблекаут