Повернути чи обміняти товар-право споживача
Автор колонки адвокат Тетяна Середзінська (тел: 098 7974627; 050 7366569. e-mail: law410@ukr.net)
Різноманіття ринку товарів і послуг представляє споживачеві кінцевий продукт, який за своїми властивостями та характеристиками може бути неякісний або не відповідати вашим очікуванням. Мабуть вам вже доводилось розчаровуватись від таких покупок. Кожному із нас відомо, що ми як споживачі маємо право на захист своїх прав, проте на практиці виявляється, що не усі вміють користуватись своїми правами. Що робити, якщо придбаний товар в магазині чи через інтернет виявився неякісним, як здійснити повернення або обмін товару, розглянемо ці питання.
Так згідно ч.1 ст8. Закону України «Про захист прав споживачів» у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
- 1) пропорційного зменшення ціни;
- 2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- 3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- 1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- 2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Продавець, виробник, підприємство, що задовольняє вищенаведені вимоги споживача, зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Що стосується харчових продуктів, то згідно ч.8 ст.8 ЗУ «Про захист прав споживачів» у разі придбання споживачем непридатного харчового продукту продавець зобов’язаний замінити його на харчовий продукт, який є придатним до споживання, або повернути споживачеві сплачені ним кошти.
Згідно ст.9 Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.
Однак товар має також гарантійний строк, який слід відрізняти від 14-денного строку, а тому далі повернення товару ви можете здійснити за гарантією, що врегульовано ст.7 ЗУ «Про захист прав споживачів».
Слід пам’ятати, що обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
А тому завжди зберігайте чеки за придбаний товар, оскільки це дасть можливість здійснити своє право на обмін товару чи повернути товар у магазин та отримати назад свої кошти за товар, розірвавши таким чином договір купівлі-продажу.
Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.
У разі втрати споживачем технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Також варто знати, що Кабінет Міністрів своєю постановою від 19.03.94 №172 затвердив Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) .Сюди відносяться продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, а також ряд непродовольчих товарів (наприклад дитячі іграшки м’які, дитячі іграшки гумові надувні, апарати для гоління, сурдини, рукавички,тюлегардинні і мереживні полотна, друковані видання та інше).
А тому потрібно перевірити чи товар який ви плануєте повертати не входить до Переліку товарів, що не підлягають обміну (поверненню).
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Однак на практиці магазини не завжди прагнуть обміняти товар чи розірвати договір купівлі-продажу на вашу вимогу і повернути кошти за реалізований вам товар, який ви хочете повернути. В такому випадку, спілкуючись із менеджером ви повинні чітко пояснити, що саме вас не влаштовує у цьому товарі, а саме які істотні недоліки він має і чому ви не можете використовувати його за призначенням, чи можливо отриманий вами товар та інформація про нього не відповідає представленому на сайті. Будьте впевненими у своїй розмові, бо закон передбачає захист ваших прав як споживача, якщо їх справді порушено.
Права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо наприклад споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою; ціну продукції визначено неналежним чином; будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію; (ст.21 ЗУ «Про захист прав споживачів»).
Наступним кроком буде написання заяви про повернення товару. Разом із товаром, який ви повертаєте подається відповідна заява, а також копія розрахункового документу, що підтвердить факт придбання вами товару саме у цьому магазині.
Якщо ж магазин пропонує вам певний зразок заяви, то вам слід із ним ретельно ознайомитись, особливо якщо ви не бажаєте вказувати свої паспортні дані. Так в п.16 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів №506 від 11.04.2002 р. вказано, що заява про повернення коштів оформляється згідно Додатку №8 до Постанови Кабінету Міністрів України №506 , а згідно цього Додатку , що є встановленим зразком, паспортні дані, місце проживання – заповнюються за згодою споживача.
Та якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів. В акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги) (п.8 розд.III порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14.06.2016 № 547).
Отже дані документа, що встановлює особу покупця є необхідними, однак варто знати які саме документи є тими документами, що встановлюють вашу особу. Вичерпний перелік таких документів визначено в ст.13 Закону України про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус. Такими документами є:
1. документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України:
- а) паспорт громадянина України;
- б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
- в) дипломатичний паспорт України;
- г) службовий паспорт України;
- ґ) посвідчення особи моряка;
- д) посвідчення члена екіпажу;
- е) посвідчення особи на повернення в Україну;
- є) тимчасове посвідчення громадянина України;
2. документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус:
- а) посвідчення водія;
- б) посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон;
- в) посвідка на постійне проживання;
- г) посвідка на тимчасове проживання;
- ґ) картка мігранта;д) посвідчення біженця;
- е) проїзний документ біженця;
- є) посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту;
- ж) проїзний документ особи, якій надано додатковий захист.
А тому, коли вас як споживача при оформленні заяви про повернення коштів за неякісний товар просять представити документ який посвідчує вашу особу, у вас є альтернатива, оскільки це може бути, наприклад, посвідчення водія. А тому не спішіть розголошувати ваші паспортні дані, покладаючись на обізнаність представника магазину.
Пам’ятайте, що ваші права як споживача закріплено в ст.4 ЗУ «Про захист прав споживачів», відповідно ви маєте право на:
- 1) захист своїх прав державою;
- 2) належну якість продукції та обслуговування;
- 3) безпеку продукції;
- 4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
- 5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
- 6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
- 7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Отже ви можете звернутись в інспекцію з питань захисту прав споживачів вашої області (Держспоживінспекція) за захистом своїх прав.
Якщо ж ви захищаєте свої права як споживач в судовому порядку, то варто зазначити, що згідно ст.22 ЗУ «Про захист прав споживачів» при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. А також споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.