Що чекає тернополян-мешканців багатоквартирних будинків, що не створили ОСББ

Незабаром мешканцям багатоквартирних будинків, які ще не створили «Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» доведеться зробити вибір.  До 1 липня 2016 року держава зобов'язала їх об'єднуватися в ОСББ.

Згідно із «Закону про управління житловими будинками» монополія ЖЕКів на надання житлово-комунальних послуг закінчиться в липні цього року. Отже мешканцям багатоповерхівок треба обирати,чи створювати власне ОСББ чи вступати в об'єднання, яке їм запропонують. Для багатьох українців цей процес нині є незрозумілим, але незнання закону не звільняє від його виконання, повідомляє uapress.

Дехто з правознавців стверджує, що мешканці багатоквартирних будинків взагалі не зобов’язані створювати ОСББ. Законом передбачений варіант управління будинком «без створення юридичної особи». Але такий крок обмежує їх можливості щодо капітальних ремонтів, та відстоювання власних прав з надання якісних комунальних послуг. Звісно в такому разі ніхто не забороняє мешканцям самостійно збирати гроші на капітальний ремонт, але укласти договір на його проведення не маючи статус ОСББ буде складно. Крім того в законі є ніші, які допускають можливість деяких зловживань та фальсифікації. Автоматично виникнуть питання хто буде займається утриманням будинку та  платити за комунальні послуги. Крім того немає з кого буде спитати звіт за виконану роботу.

Які можливості та небезпеки приховує в собі закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».Що загрожує мешканцям багатоквартирного будинку який до 1 липня 2016 року не визначився з формою управління?

В такому випадку місцеві органи виконавчої влади самі призначать управителя такого будинку на конкурсній основі. Чи буде з кого вибирати кандидатів невідомо, але обрати когось з них доведеться. Саме цікаве в даній процедурі полягає в тому, що договір на утримання будинку будуть заключати не самі мешканці, а представник місцевих органів влади. Як в старому анекдоті:«ви порадились, а я вирішив».  Тобто договір про надання послуг від імені співвласників будинку з найманим управителем укладе якийсь представник виконкому. Далі ще цікавіше – цей чиновник самовільно буде призначати управителя. В свою чергу компанія, яка буде «надавати послуги з управління будинком» зможе встановити за цю «тяжку працю» тарифи на власний розсуд. Перше, про що не забуде нав’язаний владою управитель це його зарплатня, яка буде закладена у вартість тарифів. Управитель як будь-який менеджер забажає мати свій відсоток за те, що він лише розпоряджається чужими коштами. Крім винагороди управляючого в ціну тарифів будуть закладені гроші на майбутні поточні та капітальні ремонти. Як кажуть спеціалісти , в такому разі нові тарифи будуть в рази, а може навіть в десятки разів більші, ніж нині діючи. Можливо така цінова політика людям не сподобається. В разі незадоволення мешканців роботою управителя розірвати з ним договір буде дуже важко, тому що замовником послуг тут виступають не мешканці, а друга особа  - працівник міської ради. Виключно сам чиновник зможе ініціювати  процес відмови від послуг управляючої компанії. Чи забажає представник міськвиконкому розривати договір з тим, кого фактично сам і рекомендував, питання спірне. 

Договір з мешканцями буде укладатися строком на 1 рік. Здавалося б , якщо фірма-управитель не буде справлятися зі своїми обов’язками, нового договору ніхто не підпише.  Але тут є одна заковика – новий договір буде продовжуватися автоматично,  якщо за місяць до його закінчення не буде письмового повідомлення  про відмову. Тобто знову лише чиновник,  а не самі мешканці,  має право висловити невдоволення роботою управителя. Якщо цього не станеться договір продовжується на наступний рік.

Зрозуміло що компанії, які отримають право бути упорядниками, самі будуть наближені до виконавчої влади. Саме ці новоутворені бізнес –компанії  і будуть «доїти» жителів багатоквартирних будинків. По суті з подачі місцевих владних установ буде влаштовано нове комунальне рабство. Чого тільки вартують цьогорічні поправки до закону «Про житлово-комунальні послуги». В документі  зазначено, що не можна зменшувати ціни та тарифи на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво. Хто буде обгрунтовувати ці ціни і за яким курсом невідомо. Послуги фірм-упорядників будуть недешевими, тому що для проведення поточних та капітальних ремонтів вони самі будуть наймати і обирати  субпідрядників. 

Отже фактично нові управляючі компанії будуть перепродавати комунальні послуги мешканцям багатоповерхівок. Єдиний порятунок тут,створювати власні ОСББ, в яких мешканці зможуть встановлювати власні тарифи і розумно витрачати кошти на ремонти. Але часу на роздуми залишається не так вже багато.