Штрафи, бали, евакуатори – зміни для тернопільських водіїв

Водіям нараховуватимуть бали та інакше виписуватимуть штрафи. Ці та інші зміни фактично уже діють, але про це багато хто навіть не чув.

Частину нововведень у Правила дорожнього руху ввели, відповідно до Закону про Національну поліцію, проте більшість змін передбачили в окремій постанові, пояснив старший інспектор сектору відділу управління превентивної діяльності головного управління Національної поліції в області Руслан Хом’як.

Система балів «працює» лише при автоматичній фіксації

- Отже, усім водіям нараховують бали… Як це відбувається?

- Водіям нараховуватимуть 150 балів на початку року або із дня отримання ними права на водіння транспортного засобу. Якщо водій порушить правила дорожнього руху (ПДР) і це зафіксують в автоматичному режимі, із водія «спишуть» 50 балів. Наголошую: система балів «працює» лише при автоматичній фіксації порушення! В інших випадках стягнення відбуваються звично, грошима, хоча – із певними нюансами.

Серед порушень, через які водій може втратити бали, - перевищення швидкості, проїзд на заборонний сигнал, порушення правил зупинки і стоянки, заборони рухатися смугою для громадського транспорту, тротуаром або пішохідною доріжкою, а також виїзд на смугу зустрічного руху, порушення правил проїзду залізничного переїзду. Досвідченим водіям цей перелік добре відомий.

- А якщо водій – злісний порушник і вчинив більше як три порушення?

- Якщо ліміт балів вичерпаний, за наступне порушення накладатимуть штраф. Сплачувати його доведеться грошима. Варто згадати і про інше. Законодавець дещо змінив саму систему сплати штрафів. Наприклад, за порушення, зафіксоване в автоматичному режимі, достатньо буде внести тільки половину від суми штрафу протягом 5 банківських днів із дня отримання постанови.

Наголошую: раніше такої норми не було! Тож водіям цю новацію слід враховувати і не нехтувати повідомленнями, які їм надсилатимуть. Адже про кожне порушення і стягнення людина отримуватиме постанову. Інформацію про автоматично зафіксоване порушення власник авто зможе надсилатимуть або на мобільний телефон, або на електронну пошту. І ця послуга – безкоштовна. Водію лише доведеться подати відповідну заявку. Обробку результатів автофіксації на етапах встановлення власника автомобіля і винесення постанови співробітники поліції, до речі, проводитимуть у ручному режимі.

Уже немає "вилочок" у розмірі штрафів

- Є ще якісь новації?

- Так, для всіх штрафів тепер діє така норма: у разі їх несплати протягом 30 днів із дня вручення постанови стягується пеня у подвійному розмірі штрафу. Якщо ж після закінчення 61 дня порушник не сплатить штраф і пеню, справу передадуть у виконавчу службу. До слова, постанову можуть вручити як людині, що скоїла порушення, так і будь-якому повнолітньому члену його сім’ї.

Новації передбачають можливість безготівкової оплати, через термінал, просто на місці скоєння порушення. Також – що дуже суттєво - запровадили норму, за якої суб'єктом правопорушення є особа, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення зафіксованого правопорушення, а не автовласник.

Окрім того, уже немає "вилочок" у розмірі штрафів, причому у бік зменшення розміру стягнення. І такий принцип застосували до усіх порушень. Приміром, тепер інспектор не може призначити штраф від 425 до 850 гривень. Є чітко визначена сума. Відтак усувається будь-який суб’єктивізм. Адже інспектор уже не аналізує матеріальний стан порушника, міру порушення і т. ін.

- Однак у чемних водіїв, як я розумію, бали не накопичуються?

- Так, якщо водій не порушував ПДР протягом року, а відповідно, не використав своїх штрафних балів, він просто на початку нового року знову отримає 150 балів.

- Давайте з’ясуємо усі моменти, що стосуються "автофіксації порушень". Наскільки пам’ятаю, таке вже намагалися раніше ввести, але тоді новація належно не запрацювала. Чи я помиляюся?

- Так, ви маєте рацію. Ми вже колись фіксувати порушення ПДР у такий спосіб. Однак тоді виникло багато претензій до самої системи, а також приладів. Тепер уже врахували всі нюанси, чітко виписали усі норми. Щоправда, із якими саме приладами працюватимуть поліцейські та інші технічні моменти планували вказати в окремій постанові Кабміну. Однак її ще немає. За задумом, стаціонарні камери встановлюватимуть там, де зазвичай стояли інспектори Державтоінспекції. У той же час нові патрульні поліцейські будуть постійно переміщатися маршрутами.

Тепер ми робимо ставку не на каральні функції, а на попередження порушень. Для нас залишається важливим зменшення кількості аварій на дорогах, зниження числа травмованих і загиблих у ДТП. Звісно, за водіння у нетверезому стані, а також інші серйозні порушення горе-водіїв і надалі каратимуть принципово і нещадно.

Залишилося 10 причин для зупинки автомобіля

- А коли поліцейські мають право зупинити авто? Наскільки я розумію, приводів для цього стало менше, пане Руслане…

- Орієнтування чи проведення спецоперації тепер не є причиною зупинки автомобіля. Ось це, напевно, єдине, що відмінили. Однак поліцейські тепер мають право перевіряти вміст салону чи багажного відділення авто, а водій чи власник зобов’язані надати їм можливість це зробити.

- Усе-таки перелічіть причини, за яких водія може спинити поліцейський…

- Після набрання чинності Законом "Про Національної поліції" залишилося лише 10 причин зупинити автомобіль на дорозі, а саме:

  1. Водій порушив Правила дорожнього руху;
  2. На автомобілі немає номерного знака, він розміщений неправильно, закритий сторонніми предметами або його неможливо прочитати з відстані 20 метрів;
  3. Є очевидна технічна несправність транспортного засобу;
  4. Надійшла інформація про причетність водія чи пасажирів транспортного засобу до створення ДТП, кримінального або адміністративного правопорушення, або якщо є інформація про те, що транспортний засіб або вантаж можуть бути об'єктом або засобом створення ДТП, кримінального або адміністративного правопорушення;
  5. Транспортний засіб перебуває у розшуку;
  6. Потрібно опитати водія чи пасажирів про обставини ДТП, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони могли бути;
  7. Необхідно залучити водія транспортного засобу до допомоги іншим учасникам дорожнього руху, поліцейським або залучити як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні порушення чи матеріалів, що стосуються ДТП;
  8. Уповноважений орган прийняв рішення про заборону або обмеження руху;
  9. Спосіб кріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку іншим учасникам дорожнього руху;
  10. Порушено порядок використання спеціальних світлових або звукових сигналів.

Нагадую, раніше ще були окремі пункти про забруднений чи перевернутий номерний знак тощо. Але це - порушення Правила дорожнього руху. Тож – читайте пункт перший.

«Злісні порушники ПДР покарання не уникнуть»

- Може, ми про щось важливе забули?

- Внесли зміни не лише до перелічених нами статей. Тимчасово затримують транспорт тепер також по-іншому. У статті 124 (ДТП із матеріальними збитками – прим.) тепер йдеться: транспортний засіб можуть вилучити. Раніше такого не було. Тимчасово забирали лише автомобілі із місця транспортної пригоди із потерпілими.

- Знаю, що у великих містах на вулицях уже працюють евакуатори. Цього слід очікувати і в Тернополі?

- Так, тепер поліції дозволили за відсутності водія забирати авто, якщо воно перешкоджає руху, неправильно припарковане тощо. Для Тернополя ця проблема також є гострою, бо вулиці у нас здебільшого – вузькі. Тож і в нас скоро будуть працювати евакуатори. Однак поліцейські намагатимуться не карати людей за дрібні порушення. Іноді вистачить і попередження. Однак злісні порушники покарання не уникнуть. Скажімо, водій припаркувався просто біля «зебри», а не за 10 метрів від неї. Цим він здатен спричинити ДТП, адже інший водій через це може не помітити пішохода і збити його.

- Уже начебто є нова поліція і нові правила дорожнього руху, але ДАІвці на дорогах поки що залишаться. Це правда?

- Так, Закон про Національну поліцію, передбачає: до створення і укомплектування на всій території України патрульної поліції тимчасово, до 31 грудня 2016 року, дозволяється функціонування у складі поліції Державної автомобільної інспекції та підрозділів громадської безпеки.

- Мені відомо, що у ваших лавах відбулося серйозне скорочення. Чи вистачить наразі людей для охорони порядку на дорогах?

- Так, скорочення дійсно відбулося. Але не турбуйтеся, працівників для підтримання порядку на дорогах вистачить. Нагадую ще раз: наші працівники тепер не налаштовані карати усіх поспіль. Головне – попередити аварію чи іншу небезпеку.

Віра ОЛЕКСАНДРОВИЧ.

Фото – із відкритих джерел

Коментар

Володимир Шанайда, викладач правил дорожнього руху автошколи «Мегадрайв»:

- Мені важко сказати, чи вплинуть перелічені зміни на всіх водіїв. Скажу про себе. Я за кермом уже – майже 30 років. Завжди намагався дотримуватися ПДР і не порушував їх, тож жодного разу не мав конфліктів із ДАІвцями. Але помітив, що повідомлення про автофіксацію порушення, яке є на дорозі, мене дисциплінує. Тому, думаю, це точно дасть позитивні результати, якщо все правильно організують. Єдине, на що я дуже сподіваюся, і що було б вагомим внеском у позитивну організацію дорожнього руху, щоб представники контролюючих органів і учасники дорожнього руху перейшли на інший рівень відносин. Щоб дорожня поліція могла реально допомагати учасникам дорожнього руху. Не треба брататися! Нехай кожен – і водій, і поліцейський - сумлінно виконує обов’язки.

До речі, девіз нашої школи «Зберегти 150 балів собі на Новий рік». Ми знайомимо слухачів зі всіма змінами у правилах дорожнього руху. І вчимо їх знаходити порозуміння із інспекторами. Коли до вас підходять, спілкуються – нічого страшного у тому немає. Треба просто висловити свою позицію. І можливо, інспектор запропонує краще рішення.