Тернопільські аудитори знайшли в освітян недоліків на суму понад 217 млн грн
Тернопільські аудитори дослідили, наскільки ефективно виконують бюджетні програми в Управлінні освіти і науки Тернопільської обласної держадміністрації (ОДА).
У результаті перевірки, експерти встановили недоліків на суму понад 217 млн грн. Про це сьогодні, 23 лютого, заявили в пресслужбі Управління Західного офісу Держаудитслужби в області. На їхню думку, багатьох негараздів можна було уникнути.
- Наші фахівці провели державний фінансовий аудит виконання Управлінням освіти і науки Тернопільської ОДА бюджетних програм, за якими здійснюється підготовка робітничих кадрів закладами професійної (професійно-технічної) освіти за період із 01.01.2018-го до 30.06.2021 року, - розповідають аудитори. - За результатами перевірки, встановили недоліки та порушення через прийняття неефективних управлінських рішень на суму понад 217 млн грн.
На думку ревізорів, 189,7 млн грн – це непродуктивні витрати, а 27,5 млн грн - упущені вигоди. Адже фахівці визначили основні фактори, що наразі перешкоджають ефективній реалізації досліджуваних бюджетних програм.
- Це - невідповідність між обсягом регіонального замовлення на підготовку кадрів і попитом на робочу силу, брак належного контролю та відповідальності за проходженням учнями виробничої практики та їхнім працевлаштуванням, - перелічують аудитори. – Також маємо недостатній рівень фінансування навчальних закладів і, відповідно, невідповідний рівень якості освітніх послуг.
У досліджуваному періоді підготовку кадрів за 38 видами робітничих професій проводили 16 навчальних закладів області. Їхні проєктні потужності завантажені лише на 43%, а у 3-х закладах цей показник не перевищував і 20%.
- До прикладу, станом на вересень 2020 року у професійно-технічному училищі №34 у селищі Коропець при максимальній потужності 250 навчалися всього 45 учнів, - зауважують ревізори. – Тож на утримання цього училища в досліджуваному періоді непродуктивно витратили 9,5 млн грн.
Окрім того, підготовка робітничих кадрів в області здійснюється з використанням застарілого обладнання, що подекуди служить понад 40 років. Не використовуються навчальними закладами краю можливості дуальної освіти, бо вона не впроваджена.
- З метою оновлення матеріально-технічної бази закладів і покращення якості підготовки робітничих кадрів в нашій області створили 4 навчально-практичні центри, - додають ревізори. – Однак вони не виконують свої основі функції, тобто кошти на їхнє створення - 15,8 млн грн - використали неефективно. Формування знань і навиків робітничих професійних кадрів у таких умовах не забезпечує підготовки високопрофесійних, конкурентоздатних фахівців, які б відповідали високим запитам сучасного ринку праці.
Усе це разом з формальним підходом до укладання двосторонніх договорів про надання освітніх послуг «плюс» не укладання багатосторонніх договорів призвело до неефективного витрачання понад 134 млн грн бюджетних коштів. Адже учні працевлаштовані не за здобутою робітничою професією або взагалі не знайшли місце праці, наголосили аудитори.
- Крім того, через незабезпечення дієвого контролю за проходженням учнями практики і неналежну організацію харчування вихованців непільгових категорій у навчальних закладах втратили можливість отримати доходи на загальну суму 27,5 млн грн, - припустили ревізори. – До того ж, невжиття заходів з оформлення майнових прав може призвести до відчуження майна вартістю 30,7 млн грн.
Зважаючи на результати проведеного дослідження, аудитори надали пропозиції щодо підвищення ефективності використання бюджетних коштів, спрямованих на підготовку кадрів професійно-технічними навчальними закладами освіти на рівні обласного управління освіти і науки та закладів професійно-технічної освіти. Про результати аудиту поінформували керівництво ОДА та обласної ради.
Фото зі сторінки Управління освіти і науки Тернопільської обласної держадміністрації