Тернопільські Мамаї вже мають свою книгу

Світ побачило унікальне видання про козака Мамая, в яке увійшли кращі роботи тернопільських художників, презентовано на сході України

1
Як повідомляв напередодні «ТЕРЕН», у Кам’янському (Дніпродзержинську) відбувся IХ Всеукраїнський історико-культурологічний фестиваль «Мамай-фест». Своєрідною «родзинкою» фестивалю стала презентація другого тому книги про козака Мамая у баченні митців України. Гість фестивалю, заслужений художник України, тернопільський митець Богдан Ткачик розповів, що у видання увійшли Мамаї, написані рік тому художниками з Тернопільщини. На кожній роботі зазначено, який район вона презентує. Серед 18 живописних творів-портретів Мамаїв зображено образ улюбленця українських пісень, легенд та переказів, від традиційного – до модерного Репродукції тернопільських Мамаїв поміщено в окрему книгу, де відображено цілу колекцію портретів, написаних за останній рік й іншими митцями України. Чому ж саме козаку Мамаю приділяють нині таку вагу люди, які творять наше культурне середвищн?  Козак Мамай – візитівка української культури. Напевно, ніхто із дослідників точно й не може сказати, відколи на українських народних картинах з’явився він – козак Мамай. Зрештою, це вже не так і суттєво. Важливо, що ця постать козака, який сидить із бандурою, схрестивши ноги стала своєрідною візитівкою нашої національної культури. Тема козака Мамая постійно присутня в українському культурному просторі. До неї часто звертаються музиканти, кінорежисери й художники. Одним із найбільш яскравих прикладів цього є духовна акція заслуженого діяча мистецтв, відомого львівського художника Ореста Скопа, який вже понад тридцять третій рік працює над живописним відтворенням образу Мамая.

Після того, як прочитав про 300 сліпих кобзарів, страчених сталінським режимом у 1934 році під Харковом, дав собі обітницю створити цикл картин, присвячених пам’яті кожній душі кобзаря. Водночас, хотів таким чином повернути Україні та світові образ одного з найяскравіших, духовно незалежних українських народних героїв – козака Мамая. У чому ж суть такого задуму? Ми говоримо про об’єднання України, про те, що її об’єднує і має єднати. Двадцять п’ять років про це кажемо, щось шукаємо. Але не треба шукати. Воно є. Є прекрасний образ козака Мамая. Образ героя, якого немає жодна країна.  Мамая – у кожну хату. Орест Скоп одержимий ідеєю популяризації образу козака Мамая в Україні та світі. І він це робить неустанно. Вражає творча фантазія художника. Мамай у його картинах завжди особливий, зі своїм характером, і на жодній із понад 200 авторських картин, де зображений Мамай, легендарний козак не повторюється.

5
Про музей Мамаїв та «мамаївський рух». Серед ідей Ореста Скопа, що стосуються популяризації образу козака Мамая – створення музею легендарного українського героя у Кам’янському.

3
Тернопільський митець, заслужений художник України Богдан Ткачик не тільки сам створив кілька полотен з Мамаями на тлі Тернопільщини, але й залучив до цього своїх колег. Тепер 18 «тернопільських Мамаїв» презентують кожен район краю і, окремо, Тернопільську область. І коли музей сформується, це буде місце, куди їздитимуть тисячі людей зі всього світу і це все, нас, як націю, підноситиме, утверджуватиме, духовно підніматиме. Більше того, зараз із групою однодумців працюємо над тим, щоб образ Мамая внести у спадщину ЮНЕСКО, як видатне культурне явище, як український символ. Тоді весь світ знатиме, що Мамай уособлює Україну. Та якби такий образ мали поляки, французи чи німці, то вони б на весь світ це озвучували і гордилися. Від «Мамай-festu» - до «Музею Мамаїв». У моїх руках прекрасно виданий альбом «Козак Мамай. Колекція образотворчого мистецтва майбутнього Музею Мамаїв».

7
Майже сто сторінок видання розповідають про багатющу мистецьку збірку блискучих робіт сучасних художників, які передали для майбутнього музею свої роботи. Що ж, звертання до давньої української образотворчої традиції, до козака Мамая як унікального образу, що увібрав історію української держави кількох століть ‑ своєрідний ключ і мова, котрою він розмовляє із нами. І він, Мамай, чи не єдиноможливий символ наших далеких предків, символ, канонізований давнім українським фольклорм і наївним малярством, що йшло від глибин душі. Тож повертаймо Україні козака Мамая. Повертаймо його Україні та світові, цей образ одного з найяскравіших, духовно незалежних українських народних героїв. Олег СНІТОВСЬКИЙ Фото автора