Тернопільських школярів вчать не економити, а правильно використовувати ресурси
У Тернополі є школа, у якій з першого класу дітей навчають ощадливості та раціонального використання енергоресурсів. Іншими словами, готують до нового стилю життя змалечку.
Молодь вчать по-іншому бачити світ, по-іншому ставитися до планети. У СЗШ № 24 майже всі лампи – енергозберігаючі, світло у кабінетах та роздягальні вмикають тільки за потреби, а вода з кранів не протікає.
Громадянська мережа ОПОРА поспілкувалася з Оленою Зарічною, заступником директора з навчально-виховної роботи, еко-тренером, вчителем зі сталого розвитку, яка вчить дітей та дорослих раціонально використовувати ресурси вдома і на роботі.
– Чому ви почали займатися подібним навчанням? Що вас до цього спонукало?
– У 2008 році випадково потрапила на конференцію, де був презентований проект «Освіта для сталого розвитку». Тема мене цікавила давно, я зрозуміла – це саме те, що потрібно робити зараз. І, найголовніше, директор мене підтримав. Відтоді я стала вести уроки в школі, а після семінару, який відвідала, ще й стала тренером для своїх колег. Так змінилися звички у мене і моєї сім’ї, а згодом і в учнів.
Ми ввійшли в проект і діти з першого класу вчаться на наших прикладах та на власному досвіді не економити, а використовувати стільки ресурсів, скільки потрібно. Аби теорія не розходилася з практикою, у школі впроваджують енергоефективні заходи. Долучаються до них як учні, так і вчителі. Часто проводимо різноманітні флешмоби. Наприклад, учні пройшлися містом, демонструючи перехожим контейнери для використаних батарейок. У дітей в руках було звернення до дорослих, написане великими літерами: «Ми збираємо використані батарейки! А ви?» Їм це дуже подобається, адже вони розуміють, що роблять корисну справу для довкілля.
Ми хочемо виховати у наших дітей звичку правильно вимикати світло, правильно користуватися водою, привчити до розуміння того, що неправильно утилізована батарейка чи лампочка призводять до руйнування навколишнього середовища.
– Які енергоефективні заходи ви запровадили у школі?
– Завдяки різноманітним проектам, у школі впроваджено багато енергоефективних заходів. Майже всі лампи в школі енергозберігаючі, із зовнішньої частини будівлі замінені вікна, вхідні двері. Також для збереження тепла маємо власний тепловий пункт, який регулює температуру залежно від погодних умов. Це суттєво економить кошти.
Також ми перейшли на електронний документообіг і виявилося, що це значно економить наші витрати на закупівлю паперу. Всі роботи, які ми друкуємо – контрольні, самостійні, – друкуємо на папері, який вже був використаний один раз. Це ефективно і дає результат, адже діти бачать, що ми не тільки говоримо про це, а й справді робимо.
Почали сортувати сміття в школі, поставили контейнери для макулатури у мене та в кабінеті директора. Коли назбируємо велику кількість паперу – продаємо, а за виручені кошти купуємо необхідне у школу.
Встановили у школі контейнер і для використаних батарейок. Він наповнюється дуже швидко. Адже діти знають, що одна використана батарейка, яку викинули у загальний смітник, псує 20 кв. м ґрунту.
– Де ви берете фінансування на енергоефективні заходи?
– Ми намагаємося брати участь у різноманітних проектах. Так, завдяки проекту «Школа майбутнього» поміняли вікна і двері. Також ми були найкращою школою у проекті «Трансформація ринку енергозбереження», після якого нам обіцяли 50 лампочок, які ми досі не отримали.
Намагаємося максимально використати свої знання та напрацювання на благо учнів і школи. Нещодавно, наприклад, презентували нашу школу на міжнародній виставці у Києві «Сучасні заклади освіти». А також я з учнями їздила на офіційне запрошення посла Швеції на ланч для Сталого розвитку. Діти повернулися морально задоволені та вмотивовані до отримання нових знань, до проектів та звершень.
– Що ви плануєте на майбутнє?
– Плануємо і надалі розвиватися у цьому напрямку. Адже, щоб змінити менталітет наших людей, потрібно змінювати дітей, які, в свою чергу, зможуть донести знання до дорослих. Поняття сталого розвитку не можна зводити виключно до економії, яка передбачає обмеження власних потреб. Я вчу дітей не економити ресурси, а раціонально використовувати те, що маємо, аби наступні покоління жили краще.
Від себе додам, що завдяки проекту школа змогла досягти конкретних результатів у збереженні ресурсів та значно заощадити бюджет. У 2008 році (до «Школи майбутнього») ми використовували 300 метрів кубічних води за місяць, у 2012 – лише 179. Щодо витрат електроенергії, то у 2008 році заклад споживав 1 570 кВт за місяць, а у 2012 – 1 260 кВт. Результати ощадного використання води та електроенергії у школі вносять на сайт програми сталого розвитку в Україні.
Регіональний прес-секретар житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА Наталія Радковська