Тернопільським бізнесменам на руку заборона експорту до Росії
Зовнішньоекономічне співробітництво є особливим видом економічної діяльності тієї чи іншої території. І тісно переплітається у галузевому аспекті з усім її господарським комплексом. Це сфера, у якій проявляється регіональний інтерес у здійсненні вигідної торгівлі з міжнародним бізнес-середовищем. А, отже, і є пріоритетним напрямком економічної політики місцевої влади та важливим підґрунтям для створення сприятливого інвестиційного клімату.
Як вважає начальник управління міжнародного співробітництва та фандрайзингу ТОДА Віталій Сікіринський, успішний розвиток зовнішньої торгівлі, а з нею і ефективна економічна інтеграція області у світове господарство залежать від багатьох чинників. Та й сучасні міжнародні економічні взаємовідносини вимагають гнучкого мислення, нових знань і культури ведення бізнесу, індивідуального підходу та аналітичного дослідження конкретного товарного ринку.
— У Тернопільської області підприємства малого і середнього бізнесу провадили активну експортно-імпортну діяльність впродовж 9 місяців поточного року, — розповів Віталій Володимирович, — чим і забезпечили для області, фактично, минулорічні результати зовнішньоторгового обороту за аналогічний період, який склав понад 400 млн. дол. США, та позитивне сальдо торгівлі 7,3 млн. дол. США. Причому географія зовнішньої торгівлі товарами свідчить про пріоритетність європейського вектору, а основними партнерами є країни-члени ЄС. Їх частка становить майже 80%, тоді, як країн Азії – 9%, СНД – 6%. Безпосередньо при здійсненні експортних поставок товарів за кордон, на долю країн ЄС припадало 75% усього експорту з області, азіатських країн – 11%, країн СНД – 10%.
В усьому експорті товарів з області три товарні групи склали 70%. Це: електричні машини і устаткування (53%), зернові культури (10%), м'ясо і харчові субпродукти (7%). Особливо хочеться відзначити експорт продукції згаданої вище останньої товарної групи (мова йде про м'ясо великої рогатої худоби двох підгруп: свіже або охолоджене та морожене), при чому у контексті його поставок на російський ринок. Річ у тому, що одним із наслідків тривалого військово-політичного конфлікту на сході України стало поступове згортання двосторонньої економічної діяльності. З області повністю припинився експорт м’ясної продукції до Росії, тоді, як за 9 місяців 2015 року його обсяг становив понад 9 млн. дол. США (це було близько 70% всього експорту товарів до Росії, а ще 19% складав експорт освітлювального обладнання). При цьому, свіже або охолоджене м’ясо великої рогатої худоби експортувалось з області виключно до Росії (його обсяг – 6 млн. дол. США), а незначні поставки мороженого м’яса здійснювались до республік Білорусь, Казахстан, Киргизстан та Молдова.
— На перший погляд, втрата єдиного і головного ринку збуту м’ясної продукції, як і будь-якого іншого товару, – це достатньо неприємний, м’яко кажучи, і економічно болісний факт, — каже Віталій Сікіринський. — Проте, це не відобразилось негативно на загальному економічному розвиткові області та зовнішньоекономічній діяльності зокрема. Навпаки, у ситуації, що склалася, підприємці своєчасно переорієнтувалися і зуміли не тільки наростити обсяг експорту цієї продукції до існуючих країн-партнерів, а й вийти на нові зовнішні ринки. Економіка області ще більше інтегрувалась у світовий економічний простір і, тим самим, підвищила свою конкурентоспроможність у міжнародному бізнес-середовищі.
Свіже (охолоджене) м'ясо великої рогатої худоби, яке у 2015 році експортувалось виключно до Росії, у цьому році почало надходити на ринки Республіки Білорусь. Ще й обсяг експорту зріс на 33%.
Експорт мороженого м'яса збільшився на 30%, зокрема: до Білорусі – у 2,4 рази, Казахстану – у 5,1 рази, Молдови – на 66%. А країни Азії (Республіка Грузія, Йорданське Королівство і Республіка Ірак) та Африки (Єгипет) стали для області новими ринками у торгівлі мороженим м'ясом. Так, у країни Азії його експорт склав: до Грузії – 72%, Йорданії – 20%, Іраку – 8%, Єгипту – понад півмільйона доларів США.
А загалом, за даними управління міжнародного співробітництва та фандрайзингу, в січні-вересні 2016 року експорт м’ясної продукції з області збільшився і становив 134% від його обсягу у січні-вересні 2015 року, включаючи перші поставки мороженого м’яса і субпродуктів свійської птиці на суму понад 275 тис дол. США до Таїланду.
Щодо експорту освітлювального обладнання до Росії, то хоч і його обсяг зменшився на 42%, проте загалом експортні поставки цієї продукції з області на товарні ринки світу зросли на 27% та в абсолютному значенні перевищили той обсяг, що не поставлявся на російський ринок.
Отож, за словами Віталія Сікіринського, завдяки умілим експортним «маневрам» представників малого і середнього підприємництва області ми підтвердили свою здатність провадити ефективну зовнішньоекономічну політику та зберегли статус надійного й конкурентоспроможного партнера у міжнародній економічній співпраці. Область здатна стабільно розвиватися, ефективно і своєчасно інтегруватися у глобальний діловий простір. Подальшому розвиткові зовнішньої торгівлі області сприятимуть постійна лібералізація механізмів її здійснення, зокрема з країнами-членами ЄС у рамках Угоди про асоціацію, а також вивчення нових алгоритмів, технологій і комунікацій у пошуку цільових споживачів наших товарів на зовнішніх ринках.