Ціни на залізничні квитки зростуть
"Укрзалізниця" у іноземних кредиторів взяла позики на понад мільярд доларів США, а наслідки цього боргового зобов’язання, як завжди, відчувають прості громадяни. Залізничні вантажні перевезення у березні повинні зрости на 15%, а з другої половини року - ще на 15%.
Експерти прогнозують ріст цін і на пасажирські залізничні перевезення. Державна компанія “Укрзалізниця", будучи в боргах “по вуха”, набравши понад мільярд доларів США в іноземних інвесторів та міжнародних фінансових організацій, очікує на ще один валютний кредит від Європейського інвестиційного банк у розмірі 55 млн. євро.
Найбільш «вигідні» інвестиції в світі
Нещодавно облігації ПАТ «Укрзалізниця» (далі - УЗ) в 2015 році були визнані найбільш дохідними інвестиціями в світі за версією агентства Bloomberg – в рік вони могли забезпечити своїм власникам біля 90% прибутковості. Однак, на думку доцента кафедри економіки та фінансів ТНТУ ім. І. Пулюя Віталія Левицького, гордитися нам немає чим, адже така прибутковість свідчить скоріше не про висоту зльоту, а глибину падіння державної компанії, пише 20 хвилин.
- Міжнародне рейтингове агентство Fitch присвоїло УЗ довгостроковий кредитний рейтинг на рівні «С», що означає неплатоспроможність компанії та високі ризики. Тобто, по-суті компанія близька до дефолту, - зазначив Віталій Левицький. - При цьому, рейтингове агентство Standard&Poor’s присвоїло їй рейтинг «SD», або рівень вибіркового дефолту, а це означає, що УЗ відмовляється від виплат по деяких із своїх зобов’язань. Тобто по кредитних рейтингах міжнародних компаній УЗ знаходиться на межі банкрутства – підсумував фахівець. Погоджується з такими баченням і економіст Ігор Качмарський. Зокрема фахівець зазначає, що, Bloomberg висвітлив непродуману політику української компанії, яка, будучи в боргах, набрала валютних кредитів під досить високі відсотки, які невідомо чим буде віддавати кредиторам.
- Якби УЗ втілила якийсь глобальний життєво важливий проект, то суть таких кредитів була б більш-менш зрозумілою, а оскільки ці гроші пішли невідомо куди, то з таким самим успіхом керівництво залізниці могло б взяти ці гроші у державному Ощадбанку під значно нижчі проценти й в національній валюті, це ж державна компанія, - додав Ігор Качмарський. – А за умов необхідності повернення боргових зобов’язань у валюті, при значному знеціненні гривні, в якому здебільшого отримує дохід Укрзалізниця, тарифи на перевезення УЗ все-таки підніме, оскільки є досить багато чинників, які цьому сприяють.
В березні перевезення подорожчають
- Вантажні перевезення у березні повинні подорожчати на 15%, а з другої половини року - ще на 15%. Підняття цін на перевезення спричинене зростанням цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, - заявили в Укрзалізниці. - На початку 2015 року рейки подорожчали в 2,1 рази, інша продукція для залізниці (наприклад, сталь, рамні рейки, стрілочні переводи і т.д.) подорожчала на 50-80%, а деякі позиції - майже на 100%. Зросла і вартість електроенергії - на 17%. Незважаючи на те, що в УЗ заперечують підняття цін на пасажироперевезення, експерт Ігор Качмарський переконаний, що ціни на них також зростуть, оскільки є багато чинників, які спричинять таку необхідність. - Загалом, УЗ як підприємство є збитковим. За підсумками 2015 року його рентабельність була негативною - 1,8%. На цей рік Мінінфраструктури прогнозує позитивну рентабельність. Однак вона є мізерна, всього 0,1%. У Міністерстві уже підрахували, що після підвищення тарифів цього року доходи УЗ від вантажних перевезень збільшаться на 11,1 млрд. гривень, - додає фахівець.
За словами Ігоря Качмарського, буде спостерігатися тенденція до скорочення поїздів, зменшення кількості вагонів, в тому числі й бюджетних типу плацкарт, в свою чергу підвищиться кількість купейних, на яких УЗ більше заробляє.
- На сьогодні, - зауважує експерт, - дуже багато вагонів знаходиться в плачевному стані - це факт. До прикладу, середній вік електровозів становить близько 40 років, магістральних тепловозів - близько 30 років. В результаті, їх зношеність вже перевищує 90%. Також, багато вагонів залишилося в Росії, яка їх вже не віддасть. До прикладу, УЗ здійснювала перевезення в Середню Азію, - там був певний пасажиропотік. Однак, з початку розгортання конфлікту на Донбасі, Російська Федерація перекрила хід українським поїздам, значну кількість яких залишила на своїй території. Така тенденція збереглась і на окупованому півострові Крим, та деякій території Донецька і Луганська.
Збитковість пасажироперевезень
Ми вирішили порівняти вартість перевезень УЗ з іншими перевізниками. Для цього ми здійснили пасажирську поїздку з нашого міста у Вінницю, скориставшись послугами УЗ, Тернопільської автостанції та власним автомобілем (усі розрахунки наведені в таблиці). Таким чином, ми з’ясували, що в аспекті пасажирських перевезень УЗ є найдешевшою. До Вінниці ми доберемося плацкартним вагоном всього лише за 70.95 грн. і подорож наша буде тривати близько 4 год. 30 хв. Однак, в УЗ такі перевезення називають збитковими. Згідно з фінпланом УЗ, на цей рік на покриття збиткових пасажирських перевезень за рахунок вантажних має бути направлено близько 10,9 млрд. гривень. Проте, як запевнив нас доцент Віталій Левицький, й цих коштів буде недостатньо, тому варто очікувати зростання цін на пасажирські.
Неконкурентоздатність Укрзалізниці
Ми також вирішили здійснити вантажне перевезення з Тернополя у Вінницю. Розрахунок проводили для транспортування квртирних речей вагою в 5 тонн. Для цього ми, як і в першому варіанті, скористаємося послугами УЗ, приватних перевізників та фірм Нова Пошта та Делівері (розрахунки наведені в таблиці). Просте порівняння показників демонструє, що УЗ в контексті вантажних перевезень не є конкурентоздатною, оскільки вартість її послуг становить 4000 грн. І це при тому, що не враховані такі послуги, як зважування, маркування, супровідні бланки, довіз від дороги до поїзда, довіз з дому до залізничного вокзалу та ін.
Не надто радує і той момент, що перевезення через УЗ не може бути спонтанним, оскільки необхідно заздалегідь домовитися за бронювання місця у поїзді. За словами керівника багажного відділення Тернопільської залізниці, за один раз залізниця не в змозі перевезти 5 т. так званого квартирного багажу. Тобто, потрібно буде частинами везти такий багаж. Якщо ж з березня УЗ підніме вартість перевезення вантажу на 15%, як обіцяла, то послуги її становитимуть 4600 грн.
Натомість, конкурентоздатними виявились приватні перевізники, мінімальна вартість їхніх послуг становила 1775 грн., послуги Нової Пошти обійдуться в 10625 грн. (послуги Нової Пошти та Делівері розраховувалися без урахування габаритів вантажу, що, звичайно, вплине на остаточну вартість їхніх послуг).