У Тернополі говорили про створення прозорої транспортної системи

Транспортна сфера в Україні є одною з найбільш корумпованих, бо у цій сфері достатньо велика частка «готівки». Лише за приблизними підрахунками експертів обсяги витрат з місцевих бюджетів на транспортну сферу 22 обласних центрів перевищують – 33 млн. евро. Про це розповіли на прес-конференції «Створення прозорої транспортної системи у містах України».

Перевізники, за мовчазної згоди місцевої влади, ігнорують усі можливі правила та закони, не виконують взятих обов’язків, не забезпечують безпеку перевезень, виступають джерелом корупції та «чорної готівки» у великих обсягах. Отримані кошти досить часто використовуються для того, щоб знищити систему міського електротранспорту, як єдиного конкурента. Найбільш застосовуваний метод – утримання низької ціни на проїзд в електротранспорті, що  призводить до банкротства підприємств електротранспорту.

- Значною проблемою також є відсутність дієвої системи громадського контролю у сфері громадського транспорту, значним рівнем її корумпованості, знищенні корумпованими чиновниками мереж міського електротранспорту, порушенні перевізниками вимог законодавства України, - зазначив експерт громадської організації  «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» Анатолій Стоян.

На додачу до можливостей впливу на формування позиції міських рад та їх виконавчих органів через профільних депутатські комісії, перевізники почали виходити на «новий рівень». З метою впливу на громадську думку перевізники масово почали створювати громадські об’єднання та об’єднання роботодавців, здійснювати підкуп експертів та замовлення «потрібних» експертиз і висновків, які потім тиражуються через ЗМІ. На відміну від моніторингових громадських організацій, що мають основним фінансовим джерелом кошти донорів, «громадські об’єднання» перевізників мають систематичні надходження від «благодійників» і відповідно захищають їх інтереси.

Визнаним є факт, що корупція має найменші масштаби у сферах де існує найбільша прозорість та відкритість.  Для того, щоб визначити яким є рівень відкритості транспортної сфери на місцевому рівні громадські експерти провели спеціальний моніторинг. Так, протягом травня–червня 2017 р. експерти ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» дослідили офіційні веб-сторінки 22 місцевих рад та їх профільних підрозділів у сфері транспорту.

Тернопільська  міська рада «утаємничила»  для  широкого загалу наступну інформацію:

- документи подані на конкурси перевізниками;

- інформації про результати конкурсів;

- інформації про власників перевізників;

- договори із перевізниками;

- паспорти маршрутів;

- тарифи вартості проїзду в громадському транспорті;

- рішення про порушення виконання договорів, заходи контролю;

- інформацію про розрахунки собівартості перевезень;

- звіти перевізників про перевезення пільгової категорії громадян;

- інформацію про проведення громадських слухань щодо вартості проїзду у

громадському   транспорті;

- антикорупційні програми на транспортних підприємствах;

- звіти про заміри пасажиропотоків на маршрутах;

- план реалізації стратегії розвитку транспортної мережі/інфраструктури;

- місцеву програму розвитку автотранспорту  та електротранспорту;

- звіти про виконання програми;

- місцеву програму з облаштування зупиночних комплексів;

- звіти про виконання програми.

З 1 серпня  2017 р. почне працювати портал (створений в межах даного проекту), на якому буде відображена інформація, яка  найбільш приховується на офіційних веб-сторінках міських рад. Наразі найбільш «прозорими» щодо транспортної системи є Житомирська / Луцька, Вінницька та Чернівецька міські ради, які розмістили на своєму сайті необхідної інформації відповідно на 57,1% та 53,6% та 50%. Найбільш «закритими» є Тернопільська / Харківська та Херсонська міські ради, в який показник відповідно 3,6 та 3,2 %.

Прес-конференція «Створення прозорої транспортної системи у містах України» проводиться в межах проекту «Превенція корупції у транспортній сфері у 22 обласних центрах України», який реалізується ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» в рамках проекту  «Partners for Empowerment» (Партнери у розширенні прав), що фінансується за кошти Європейського Союзу та очолюється PASOS (Policy Association for an Open Society) у тісній співпраці із партнерами із різних країн разом із Фондом партнерства для транспарентності (Partnership for Transparency Fund e.V.).

Спікер прес-конференції:  Анатолій Стоян, експерт ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики», політолог, магістр державного управління.

Контакти: телефон: 067-792-98-42 або 095-166-39-29, e-mail: anatoliy.stoyan@gmail.com

транспортТернопільщинатернополянипорталпрес-конференціятранспортна системаАнатолій Стоян