У Тернополі може зрости вартість проїзду в маршрутках
Перевізники Тернополя знову хочуть підвищити вартість проїзду. Кажуть, діючий нині тариф є нерентабельним. Грошей не вистачає не тільки на запчастини, а й на зарплату водіям. У міській раді зазначають, що з аналогічним тарифом працює більшість міст-сусідів Тернополя, тому приймати рішення на користь перевізників тут не поспішають.Не вистачає на зарплату
Нині проїзд у маршрутному таксі в Тернополі коштує 3 грн. Такий тариф не покриває витрат підприємства, тому перевізники пропонують підвищити його як мінімум до 3,5 грн. Хотіли просити більше, але розуміють, зробити такий різкий стрибок цін міська влада не дозволить.
Найбільша проблема, за словами перевізників, нині полягає у водіях. У Тернополі недостатньо кваліфікованих кадрів, готових працювати на громадському транспорті. А тих, що є, не влаштовує заробітна платня, яка в середньому становить близько 2000 грн. плюс премії, пише "Номер один".
За таких умов водії готові у будь-який момент кинути ключі і не вийти на роботу. Некоректну поведінку водіїв, на що часто скаржаться пасажири, керівники підприємств пояснюють недостатнім вихованням та тим, що ті не дорожать своєю роботою.
Вилучені в результаті зростання тарифу кошти перевізники обіцяють спрямовувати на заробітну плату водіям. Крім того, власники маршрутів скаржаться на підвищення вартості запчастин, паливно-мастильних матеріалів і відсутність компенсації за пільгові перевезення. І справді, станом на 1 травня держава заборгувала понад десять мільйонів гривень електротранспорту міста та більше чотирьох мільйонів - автоперевізникам.
- Держава замовила пільгові категорії і зобов’язалася здійснювати компенсацію, тобто закладати ці кошти в бюджеті. Але досі жодної копійки не закладено, - каже начальник управління транспорту міськради Ігор Мединський. - За каденції пана Негоди хотіли зберегти тариф. Дозберігалися до того, що втратили весь авто- та тролейбусний парк, який ми до сьогодні піднімаємо. Розумію, болючий процес. Але це як іти до лікаря. Доведеться трохи потерпіти, щоб потім було краще.
За словами керівника одного з автотранспортних підприємств міста Олега Горошка, минулого разу після підвищення тарифу підприємства змогли закупити нові колеса та запчастини. На цьому все.
- У містах, де минулого року було підвищено тариф, перевізники оновили до 30% рухомого складу. У Тернополі - 3-4%. А хотілося в рік бодай 10%. Утім тариф 3,5 грн. все одно нас не врятує. Не виключено, що через півроку проситимемо 4 грн., - каже Олег Горошок.
Нові зобов’язання
Варто відзначити, що нещодавно міська рада провела конкурс щодо перевезення пасажирів у маршрутному транспорті. У ході процедури було розроблено новий зразок договору, який мерія укладала з перевізниками.
До того ж, новим договором міська рада зобов’язала перевізників перевозити водночас троє пільговиків, а учасників АТО – в необмеженій кількості. Діти ж за половину вартості їздитимуть не з понеділка по п’ятницю, як було раніше, а протягом усього тижня.
Також у випадку запровадження безготівкової системи оплати за проїзд, перевізник бере на себе відповідальність самостійно встановити обладнання. Крім цього, у маршрутках заборонятимуть музичний «супровід» взагалі. Тернополяни чутимуть у транспорті виключно інформацію, що стосується безпосередньо маршруту, – назву зупинки тощо.
Чи не найголовнішою умовою договору є те, що перевізники протягом року зобов’язані придбати бодай один низькопідлоговий автобус. А протягом чотирьох років їх кількість має становити не менше 20% усього рухомого складу. Якщо упродовж першого року роботи перевізник не виконає зобов’язання, то договір з ним буде розірвано.
Шукають компроміс
Як реагувати на звернення перевізників, у мерії поки не знають. До підвищення тарифу тут поки не готові. По-перше, це посилить соціальну напругу. По-друге, є чимало моментів, які потребують додаткового вивчення. Зокрема, спеціальна комісія проведе власні розрахунки тарифу. З іншого боку, перевізники справді не отримують компенсації від держави, а погасити її повністю за кошти місцевого бюджету Тернопіль не в змозі.
Крім того, мерія має до перевізників ряд зауважень. Зокрема, протягом останніх п’яти років, на які було укладено договір із підприємцями, останні не виконали жодного пункту домовленості, який стосується інвестиційної складової. У зв’язку з цим, до проведення конкурсу про підвищення тарифу ніхто з них і словом не обмовився.
- У містах-сусідах тариф залишається на тому ж рівні. Луцьк – 3 грн., Рівне – 3 грн., Вінниця – 3 грн., - каже міський голова Тернополя Сергій Надал. – Чому там перевізники заробляють, а в Тернополі – ні?
Керівники підприємств виправдовуються, що в інших містах немає такого поняття, як пільгова категорія. Там усі платять за проїзд, а водії досі їздять на «Спрінтерах», що нібито здешевлює собівартість проїзду. У мерії з цим твердженням готові посперечатися, але водночас обіцяють з міського бюджету компенсувати частину витрат на перевезення пільгових категорій населення.
Начальник Тернопільської об’єднаної державної податкової інспекції Петро Якимчук пропонує провести спільну перевірку, визначити реальний дохід і з’ясувати, заробляють наші перевізники на зарплату водіям чи ні.
- Якщо виникає проблема з водієм, це означає, що він більше не може вкрасти, бо повинен ще щось дати на підприємство, тому такі кроки доцільно було робити кілька років тому, а не зараз, - каже Олег Горошок.
У мерії не зазначають, що, аби зберегти доходи, перевізники підвищили денний норматив для водіїв, тому й склалася така ситуація. Зараз уся надія на комісію, яка проводить власний розрахунок тарифу. Якщо підтвердиться, що тариф рентабельний, вирішувати ситуацію з водіями їм доведеться самостійно.