У скільки разів переплачують тернополяни за пальне

Незважаючи на чергове зниження світових цін на нафту, тернопільські АЗС поки не поспішають переписувати цінників. Так 15 лютого вартість бензину марок А-95 і А-92 у найбільших операторів із продажу пального у Тернополі – ВОГ та ОККО - була однаковою і становила 20,99 та 19,99 грн./л відповідно.

Журналісти «Номер один» вирішили дослідити, скільки мала б реально вартувати найпопулярніша марка бензину А-95 у нинішніх умовах. Ось що з цього вийшло…

Математика каже: не більше 10 грн. за літр

Для аналізу ми вирішили дослідити, як змінювалася ціна на бензин марки А-95 зі зміною вартості бареля нафти та курсом гривні за останні кілька років. Ще чотири роки тому ціна бареля нафти складала 111 доларів США, натомість на тернопільських АЗС за літр А-95 просили у середньому 10,20 грн. Враховуючи, що тоді за один американський «зелений» давали майже вісім гривень, то закупка одного літра для нафтотрейдерів вартувала 5,58 грн. Різниця між закупівельною ціною нафти і роздрібною ціною становила 4,62 грн. Тобто торгова націнка, транспортні послуги, електроенергія, зарплата співробітників АЗС, роздрібний акциз, ПДВ і програми лояльності та маркетингу складали 83 відсотки.

У наступні два роки ситуація на ринку нафтопродуктів практично не змінилася. Барель нафти не суттєво впав у ціні, гривню вдавалося втримати, відповідно і ціни на пальне для кінцевого споживача майже не змінилися. Але за рахунок 10-відсоткового зменшення ціни на барель нафти, вітчизняні оператори свої внутрішні витрати збільшили до 115-117%. Але з цим ще якось можна було миритися.

Однак те, що сталося в останні два роки, важко логічно пояснити. Барель нафти стрімко падає. Свого мінімуму він досяг наприкінці січня, коли зупинився на відмітці 28 доларів. Нині він трішки зріс і становить $32,72 за барель. Поряд з цим суттєвим зменшенням собівартості видобутку «чорного» золота, вартість бензину марки А-95 на найбільших тернопільських заправках (ВОГ і ОККО) сьогодні становить 20,99 грн. Тепер давайте порівняємо, багато це чи мало. Ціна бареля нафти скочила зі 111 до 32,72 долара, тобто у 3,4 раза зменшилася. Гривня за останніх чотири роки знецінилася в 3,27 раза (з 8 грн. до 26 грн. за офіційним курсом НБУ). Тобто величини майже співмірні – що падіння гривні, що падіння бареля нафти. В ідеалі на вартості бензину дані скачки не повинні були відбитися. Але насправді маємо зовсім іншу ситуацію. Якщо собівартість одного літра нафтопродуктів складає 5,38 грн., то, враховуючи нинішню ціну на бензин А-95 у роздрібній торгівлі, націнка становить 390(!) відсотків. Так, потрібно врахувати, що збільшилася вартість переробки палива на нафтопереробних заводах, постійно зростає мінімальна зарплата, ростуть витрати на утримання АЗС (та ж електроенергія значно подорожчала), збільшилися земельні податки, акциз та транспортні витрати, але ж має бути якась межа. Якщо чотири роки тому всякого роду націнки складали 83 відсотки і ніхто з операторів цього ринку не бідкався, що працює у збиток, то невже сьогоднішня майже 400% націнка є обґрунтованою?

Це питання потрібно піднімати на найвищому рівні, адже даний ринок є системоутворюючим, бо вартість нафтопродуктів впливає практично на ціну всіх інших товарів. Останні були б значно дешевшими і не лягали таким інколи непосильним тягарем для малозабезпечених мешканців Тернопільщини з їх найнижчими в Україні зарплатами, якщо б надбавки залишилися на рівні 83 відсотків. Тоді вартість бензину марки А-95 була б не 20,99 грн. за літр, а… 9,84 грн. Так, більшість можуть кепкувати з подібних розрахунків, щось ми не врахували, десь помилилися, але давайте подивимося, скільки вартує бензин тієї ж марки в багатій і ситій Америці. За галон, який дорівнює нашим чотирьом літрам, на автозаправках США у середньому просять 1,45 долара. Тобто літр американцям обходиться $0,3625 або 9,48 українських гривень. Як бачимо, розрахунки журналістів «Номер один» ледь не один до одного збігаються з реальними цінами в Америці. То чому зі значно вищим рівнем доходу американці можуть купувати дешеве пальне, а українці повинні за нього переплачувати втридорога?

Хто винен у завищених цінах на пальне?

У коментарі «Номер один» голова Тернопільської ОДА Степан Барна зазначив, що ситуація з вартістю пального має об’єктивні і суб’єктивні причини.

– Об’єктивна причина та, що Кабмін постійно піднімає акциз. Суб’єктивна – наявність на ринку нафтопродуктів комерційних структур, які мають монопольне становище, відповідно вони не зацікавлені у зменшенні вартості ціни на пальне, – зауважив Степан Степанович.

Хто ж більше винен у високих цінах на бензин і дизпаливо – влада чи монополісти? Давайте розбиратися, і першим до слова ми запросимо представника АМКУ.

– Ціни на пальне ми не встановлюємо, а впливаємо на них опосередковано, – зауважила заступник голови Тернопільського обласного територіального відділення АМКУ Надія Чорномаз. – Наше завдання – контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції. Якщо виявляється порушення на ринках роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів, а це в основному два порушення – антиконкурентні узгоджені дії, тобто цінові змови на ринку, або зловживання монопольним становищем, тоді приймається розпорядження про початок розгляду справи за виявленими ознаками.

За словами Надії Євгенівни, обласним відділенням АМКУ розпочато розгляд справи щодо брендових товариств ВОГ і ОККО про визнаннях їх монополістами на ринку певних товарів у межах м. Тернополя із врахуванням 5-кілометрової прилеглої території. «На сьогодні всі матеріали по цій справі передано в Антимонопольний комітет України, де вони об’єднані в одну, адже аналогічні випадки мали місце в багатьох містах України. За нашою інформацією, – каже Надія Чорномаз, - ведеться активна робота з прийняття рішення по ній справі щодо цих двох торгових марок».

Пані Надія також повідомила, що на Тернопільщині на ринку пального мають монопольне становище суб’єкти господарювання і в ряді інших міст. Зокрема: в Борщеві – ВОГ і «Укрнафта», Кременці – ВОГ і «Зебріна», Теребовлі і Чорткові – ОККО.

Що стосується тернопільських суб’єктів господарювання на цьому ринку, то щодо них антимонопольники теж активно працюють.

– За 2015 рік розглянуто три справи по відношенню до ТОВ «Люкс» (смт  Підволочиськ), ТОВ «ВВА» (м. Тернопіль) та ПрАТ «Автотехсервіс» (м. Тернопіль). Вони визнані такими, що займали монопольне становище в певних населених пунктах поза межами Тернополя, безпідставно піднімали роздрібні ціни на пальне без врахування їх закупівельної вартості та залишків на день зміни ціни. На них накладені наступні штрафи: «ВВА» – 240 тис. грн., ТОВ «Люкс» - 30 тис. грн., «Автотехсервіс» – понад 60 тис. грн. Що характерно, останній суб’єкт на нашу вимогу в ході розгляду справи знизив вартість низькооктанових бензинів та дизельного пального,  – повідомив представник АМКУ.

При цьому Надія Чорномаз визнає, що деякі справи важко розслідувати, бо на території області є ряд суб’єктів господарювання, які працюють на одних і тих же заправках, але раз у півроку змінюють назву, в тому числі й засновників.

А тим часом питання вартості пального нещодавно підняв Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, який вказав на нелогічність стабільності цін на нафтопродукти в Україні на тлі падіння нафтових котирувань у світі. Він закликав Міненерго і Антимонопольний комітет обговорити з нафтотрейдерами питання відновлення втраченої логіки. Здавалося б, заперечити нічого, адже бензин роблять з нафти. Однак це не означає, що тільки з цін на нафту складається вартість палива. З січня 2016 року податкова складова в ціні бензину на українських АЗС перевищила «нафтову». На даний момент структура ціни виглядає так: 45% – акцизи (їх по суті два) і ПДВ, 40% – закупівельна вартість палива на кордоні, 15%, що залишилися,  – витрати і прибуток АЗС. Ще до нового року перші дві складові стояли у зворотному порядку, але після обвалу нафтових цін і підвищення акцизів у рамках бюджетного процесу вони помінялися місцями.

– Хитрість уряду полягає не тільки в поступовому підвищенні податків, а й у практиці їх встановлення у валюті. У підсумку 85% в ціні нафтопродуктів має валютну прив’язку, так як за імпорт розрахунок іде в доларах і євро, акцизи встановлені в євро. В євро з нового року буде нараховуватись податок із роздрібного обігу підакцизних товарів – 0,042 євро/л. Як бачимо, уряд себе чи не обділив – заробляє на торгівлі нафтопродуктами більше, ніж нафтовидобувні й нафтопереробні компанії, які видобули нафту для цього бензину і зробили з нього цей продукт. Що вже говорити про українських власників бензоколонок, яким дістається близько 10% від цього «пирога» або близько 2 грн./л. Між тим заробіток уряду становить близько 9 грн./л. Звідси запитання: у кого більше можливостей впливати на ціну палива? – констатує директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

Але і це ще не все. Основна причина, на перший погляд, нелогічної відсутності реакції українських паливних цін на втішні новини зі світових нафтових бірж - девальвація. Саме слабкість національної валюти заповнює простір для зниження гривневих цін на імпортні товари, якими на 85% є нафтопродукти.

– Вартість пального найближчим часом не впаде. Цього очікувати не варто доти, поки не стабілізується курс долара. До того часу позитивних змін на ринку палива не відбудеться, поки в нашій країні не буде політичної стабільності. Коли ж у державі врегулюється політична ситуація, тоді слід чекати фінансування МВФ, а отже, надходження грошей в Україну, стабілізації ринків, зокрема імпорту пального, а звідси й врегулювання його вартості, – зазначив народний депутат з Тернополя Роман Заставний.

Слова нардепа підтверджує і доктор економічних наук, професор, декан факультету аграрної економіки і менеджменту Тернопільського національного економічного університету Борис Язлюк.

– Падіння гривні в останні роки не дало українським автомобілістам можливості насолоджуватись зниженням цін на нафту в світі. Україна є імпортером нафти, так як компонент валют у вартості палива на заправках становить близько 80-85%. Відповідно три «обвали» гривні в останні два роки суттєво впливають на собівартість палива в країні. Черговий період девальвації, яка спостерігається з початку року, не допоможе здешевити пального найближчим часом. З самого початку року офіційна гривня знецінилася майже до 26 грн./$, і при нинішніх темпах та застосованих податках кожні 10 копійок у курсі валют - це додаткові 6-7 копійок у вартості палива. Тому сьогодні умови для зниження цін на паливо можливі лише через укріплення курсу гривні, – констатує Борис Язлюк.

Віталій Попович

ЦЕ ЦІКАВО

В Об’єднаних Арабських Еміратах на заправках 1 літр базового палива категорії «Special» (аналог А-95) коштує близько $0,4. При цьому 1 л газованої води обходиться вдвічі дорожче за бензин, а той же обсяг мінеральної питної води коштує вже у 5-8 разів більше.

 

Таблиця

залежності ціни на барель нафти і роздрібної ціни А-95

Рік

Середня ціна бареля нафти

Курс, $/грн.

Розрахункова величина закупки 1 літра бензину (1 барель = 159 літрів бензину)

Ціна реалізації А-95 на найбільших тернопільських АЗС

% націнки (включаючи податки, акциз і прибуток)

$

грн.

2012

111

7,9898

0,70

5,58

10,20

83%

2013

98

7,993

0,62

4,93

10,59

115%

2014

98

7,993

0,62

4,93

10,71

117%

2015

48

15,876

0,30

4,79

16,37

253%

2016

32,72

26,147

0,20

5,38

20,99