Великий пільговий колапс Тернополя – питання залишається відкритим

Досі не вирішене питання з пільговиками в тернопільському громадському транспорті. В Державному бюджеті не закладено жодної копійки на відшкодування коштів перевізникам. А задарма, як відомо, тільки сир в мишоловці, а не безкоштовний проїзд.

В Україні відсутній законодавчо підтверджений механізм відшкодування коштів перевізникам з місцевих бюджетів

Верховна Рада запропонувала місцевим бюджетам самостійно вирішити проблему, а саме – виділити кошти зі свого бюджету та розрахуватись із компаніями-перевізниками. Сказано – зроблено. Місцева влада вирішила не відкладати справу в довгий ящик і почала шукати шляхи вирішення гострого питання. Та як виявилось, не все так просто. Ситуація ускладнилась, адже в українському законодавстві відсутній прописаний механізм передачі цих грошей. По суті, при першій  перевірці з боку контрольно-ревізійних органів, тернопільській владі прийдеться відповідати за «розбазарювання коштів».

- Це не тільки в Тернопільському регіоні, ми спілкуємося з колегами також з інших областей. Дехто заклав в місцевий бюджет ці кошти, проте більшість боїться, - розповідає начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку Ігор Мединський. – Бо в результаті нам можуть «пришити» розбазарювання бюджету. Представники КРУ поставлять чітке запитання «Яким механізмом ми послуговувались при передачі цих коштів?», адже затверджено лиш зобов’язання держави, як замовника. Щодо місцевих бюджетів немає ні слова.

Представники міської влади вирішили перестрахуватись, тож направили до Верховної Ради та Кабінету Міністрів звернення в якнайкоротші терміни вирішити цю проблему.

Виходів з ситуації – декілька

Перше, що може зробити в цій ситуації держава, це таки продовжити виконувати власні зобов’язання перед населенням, як і прописано в Законі про Автомобільний транспорт та перевезення (zakon2.rada.gov.ua ). Але зрозуміло, що якщо кошти не заклали, то дочекатись їх тепер буде майже неможливо.

Наступний варіант – відмовитись від власних зобов’язань і відмінити категорію пільговиків взагалі. Проте на цей радикальний крок українська влада швидше за все не піде, адже останнім часом і так прийняла багато непопулярних рішень.

Третій і найочевидніший спосіб – прописати в новому законі та затвердити механізм виділення коштів для відшкодування перевізникам з місцевих бюджетів. Такий варіант виглядає максимально правильним. І міська влада отримає законодавчо підтверджений карт-бланш в питаннях перевізників, і пільговики продовжать користуватись заслуженими перевагами.

Україна в боргу перед перевізниками

Ще одне важливе питання, яке обов’язково потрібно вирішити – перевізники досі недоотримали відшкодовані кошти за попередній рік.

- Дійсно, в Казначействі зареєстровано кредиторську заборгованість за попередній рік, - каже Ігор Мединський. – На сьогодні ситуація є такою: найгірше все в галузі електротранспорту – тут не зважають на різницю між реально діючим та дійсно вирахуваним тарифом. Плюс, суми, що її виділила міська влада для підтримки (близько 1,5 млн гривень) – недостатньо. Ситуація стає критичною ще й через підвищення цін на електроенергію.

В 2015 році КП «Тернопільелектротранс» платив 250 тисяч гривень на місяць за використану електроенергію. Цьогоріч цифри значно зросли – 600 тисяч. А попереду ще й подорожчання – в березні та вересні. За попередніми підрахунками сума може наблизитися до 1 мільйона. Виникає питання про існування цього комунального підприємства взагалі.

Наразі ситуація не вирішена. Міська влада чекає на реакцію представників вищих владних ешелонів, перевізники все рідше безкоштовно впускають в салон літніх людей, а КП «Тернопільелектротранс» шукає можливості вижити в складний час, адже питання про підвищення тарифів, яке вони завізували в міській раді Тернополя, ще досі на розгляді.

Тамара КОБЛИК

Фото з відкритих джерел