За словами правоохоронців телефонні афери, завдяки простоті схем, які використовують злочинці є найрозповсюдженішим видом сучасного шахрайства. Вирішальним тут є фактор несподіванки та гра на емоціях потерпілого. Зазвичай телефонні аферисти видають себе за слідчих та працівників поліції й телефонують ввечері або вночі. Коли людина знаходиться у розслабленому стані, їй важко критично мислити, чим і користуються крутії. Телефонний номер обирають, як правило, навмання. Якщо відповідає жінка, починається словесна атака, аби спантеличити потенційну жертву, не дати їй можливості прийти до тями. За ці кілька секунд аферисти вивідують інформацію про те, чи є у жертви син, чоловік, онук. Отримавши ствердну відповідь, «голос» у слухавці повідомляє, що даний родич затриманий працівниками міліції або потрапив у яку-небудь біду, сюжет може бути найрізноманітніший в залежності від акторської майстерності та фантазії шахрая. Коли жінка починає нервуватися, розпитувати подробиці, шахрай тріумфує – жертва «на гачку». Правоохоронці переконують, що аферисти – хороші психологи, вони не дають людині можливості вийти із стресової ситуації, провадять діалог таким чином, щоб підкорити нашу волю й підпорядкувати її собі. Інколи шахраї просять не класти слухавку, щоб людина не мала змоги перетелефонувати рідним та з’ясувати істину. У такому стані жертва слухняно виконує поради «доброго» посередника, щоб допомогти родичу. Особливо «обдаровані» шахраї здатні імітувати голоси і, телефонуючи потенційній жертві, представляються її родичами. Насправді це не настільки складно, адже людина розбуджена посеред ночі тривожним телефонним дзвінком, де на другому кінці слухавки хтось, представившись сином чи внуком, волає про допомогу, спросоння не здатна розібрати, чи це дійсно інтонації голосу її родича, чи ні. Незважаючи на різноманітні нюанси та сценарії обману, до яких вдаються телефонні аферисти, мета у шахраїв одна – виманити з вас гроші, які ви, щоб «врятувати» родича, повинні переказати на певний банківський рахунок або на вказану аферистами сім-картку. Щоб не потрапити на гачок до спритних телефонних шахраїв, поліціянти рекомендують дотримуватися наступних правил: 1. Не панікуйте і не поспішайте виконувати умови аферистів. 2. Ніколи не називайте своїх близьких на ім’я. Попросіть людину, яка представилася працівником поліції, назвати прізвище, ім’я, по батькові і дату народження затриманого родича. Практично у ста відсотках випадків злочинці не володіють такою інформацією, бо ваш номер набрали шляхом випадкового набору. 3. Уточніть, у якому саме відділенні міліції знаходиться ваш син, чи родич, після чого зателефонуйте у поліцію(телефон чергової частини «102») і перевірте інформацію, яка у вас є. 4. Спробуйте якнайшвидше передзвонити тому, кого вам пропонують «негайно рятувати», або тим людям, які в даний момент можуть бути з ним поруч і підтвердити або спростувати те, що трапилося. Збаразькі правоохоронці звертаються до мешканців району поширювати вищевикладену інформацію між своїми рідними, сусідами, знайомими, адже в більшості випадків жертвами телефонних шахраїв стають саме особи похилого віку. Будьмо пильними та поінформованими, адже розкрити злочин важче, ніж йому запобігти.
Наталка ПАРОВА