Як зробити успішним малий та середній бізнес Тернопільщини?
Популяризація товарів власних виробників, реалізація реформ та співпраця з навчальними закладами – такі передумови, на думку експертів проекту агентства США з міжнародного розвитку USAID, потрібні для розвитку малого та середнього бізнесу на Тернопільщині. Київські експерти надали рекомендації щодо стратегії розвитку області тернопільським підприємцям під час зустрічі 25 лютого.
- Сильними сторонами області є географічне розташування, туристична привабливість та кваліфіковані кадри, - зазначив представник проекту Артур Ковальчук. – Ми спостерігаємо значну динаміку створення нових видів бізнесу в регіоні. Підприємці вміють вижити у складних умовах. Але важлива не тільки кількість підприємств, а їх активність та прозорість діяльності.
Вирішення проблеми експерти вбачають у розвитку власного виробництва. Адже більшість підприємств займаються торгівлею, а не виробництвом.
- Лише 4% підприємств є експортерами, 9,3 % - планують вийти на ринок ЄС, 5,3% - на міжнародний ринок, - каже представник проекту Оксана Кузяків. – Однією із основних перешкод розвитку підприємств є недостатні замовлення та недостатні обсяги реалізацій.
На Тернопільщині на тисячу осіб налічують 40,7 малих та середніх підприємств. Ця цифра більша, ніж цифра підприємств загалом в ЄС. Проте чисельність працівників на підприємствах нижча прийнятних середніх показників.
- Частка зайнятих становить 46,3%, а частка в обсягах реалізованої продукції – 47,6%, - додала Оксан Кузяків. – Це проблема прозорості діяльності. А кадровий аспект – важливий. І варто б почати тісну співпрацю бізнесменів із науковцями.
Катерина БОЙКО
Фото автора