Зміни податкового законодавства, що вступили в дію із 1 січня
Податок на прибуток підприємств віднедавна сплачують по-іншому. Авансові платежі із податку на прибуток скасували. Діють нові правила щодо сплати акцизного і транспортного податків. І це – далеко не всі важливі зміни у податковому законодавстві, що вступили в дію із 1 січня 2016 року.
Нагадаємо, усі згадані вище нюанси передбачені Законом від 24.12.2015 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році». Докладно розповісти про це і пояснити все читачам «Терену» погодився начальник Головного управління Державної Фіскальної Служби (ДФС) у Тернопільській області Ігор Комендат.
- Ми знаємо, що часті зміни податкового законодавства не подобаються підприємцям, - каже він. – Весь час доводиться постійно звикати до нових вимог. Це дратує… Але повірте, це створює певні незручності і для самих податківців. Ми теж змушені «перевчатися». Усі актуальні поради і роз’яснення ви можете будь-коли знайти на нашому сайті. Там є як текстові повідомлення, так і відеокоментарі наших провідних фахівців із найгостріших тем.
Чимало змін ПКУ стосуються аграріїв
- Що варто знати про сплату податку на додану вартість?
- По-перше, скасували звільнення від податку на додану вартість (ПДВ) для операцій із постачання зернових і технічних культур, тобто з 1 січня операції із зерновими і технічними культурами оподатковують ПДВ у загальному порядку.
По-друге, відмінили таку причину анулювання реєстрації платників ПДВ, як присвоєння стану «9», тобто через «відсутність» за податковою адресою.
По-третє, уточнили базу нарахування ПДВ у випадку поставки власної продукції, послуг, які надаються самостійно. Відтепер договірна ціна на них порівнюватиметься не з їх собівартістю, а із звичайною ціною. Так, звичайні ціни для товаровиробників-платників ПДВ повертаються, і для їх визначення слід буде користуватися правилами пп. 14.1.71 ПКУ.
Окрім того, у 2016 році сталося багато змін, що стосуються аграріїв. Так, у межах спеціального режиму оподаткування запроваджена часткова сплата сум ПДВ до бюджету і на спеціальні рахунки. Розмір суми ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету і перерахуванню на спеціальні рахунки, залежить від виду сільськогосподарської продукції, що реалізується. Для забезпечення вказаних розрахунків із бюджетом і перерахування коштів на спеціальні рахунки сільськогосподарським підприємствам-суб’єктам спеціального режиму оподаткування Казначейство відкрило додаткові електронні рахунки.
До того ж, для сільськогосподарських підприємств, зазначених у п. 209.18 ст. 209 ПКУ (підприємств, які відповідають критеріям, визначеним ст. 209 ПКУ, але не обрали спеціального режиму оподаткування, і на загальних підставах вважаються платником ПДВ), також запровадили часткову сплату сум ПДВ до бюджету і на поточні рахунки за операціями із реалізації молока, худоби, птиці, вовни власного виробництва, а також з реалізації молочних продуктів, молочної сировини та м’ясопродуктів, вироблених у власних переробних цехах, у визначених розмірах.
Отже, із метою визначення сум ПДВ, що підлягають сплаті до держбюджету і перерахуванню на спеціальні/поточні рахунки платників, суб’єкти спеціального режиму оподаткування та платники-сільськогосподарські підприємства, які відповідають вимогам п. 209.18 ст. 209 ПКУ, суми податкових зобов’язань і податкового кредиту звітного (податкового) періоду визначають за кожним видом операцій.
Варто уточнити: у ст. 200 передбачили формування двох реєстрів на відшкодування ПДВ: для платників, що відповідають критеріям, визначеним для автоматичного відшкодування сум податку і для решти платників.
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюватиметься у хронологічному порядку, відповідно до черговості внесення заяв до кожного відповідного Реєстру. У свою чергу, ДФС щодня публікуватиме на своєму сайті реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень норма щодо запровадження реєстрів набирає чинності із 1 лютого 2016 р.
Додам, змінили і перерозподіл сум ПДВ для аграріїв (п. 2 ст. 209):
- за операціями із зерновими і технічними культурами - 85% до держбюджету 15% на спецрахунки;
- за операціями із продукцією тваринництва - 20% до держбюджету, 80% на спецрахунки;
- за іншими операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами - 50х50%.
Змінами передбачили і нові види фінансової відповідальності
- Акцизний податок – які тепер діють правила?
- Податковими змінами передбачили збільшення у півтора-два рази акцизних ставок: пиво - 2,48 грн/л (з 1,24), кріплені вина - 7,16 (3,58), шампанське - 10,40 (5,20), вермути - 7,16 (3,58), інші зброджені напої - 105,80 за 1 літр 100-відсоткового спитру (70,53), сидр і перрі - 0,95 (0,63) тощо.
По тютюнових виробах збільшилася специфічна ставка. Скажімо, для сигарет із фільтром вона зросла із 227,33 до 318,26 грн за 1000 штук, тоді як адвалорна ставка акцизного податку залишилася на рівні 12%. Мінімальне акцизне податкове зобов’язання зросло із 304,11 до до 425,75 грн за 1000 штук.
Щодо пального змінилися і ставки, і одиниці виміру. Так, для бензину було 202 євро/т, а стало 171,50 євро за 1000 літрів; для дизпалива (важких газойлів) фіскальне навантаження змінилося зі 100 і 132 євро/т до 95 і 125,50 євро за 1000 літрів.
Окрім того, для платників акцизного податку із 1 березня 2016 року новою ст. 232 ПКУ впровадили систему електронного адміністрування реалізації пального (далі – СЕАРП). Відтак розширили коло платників акцизного податку, а саме віднесли суб’єктів господарювання, які реалізують пальне (пп. 212.1.15 ПКУ). Ті особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб-підприємців, до початку здійснення реалізації пального.
У межах СЕАРП вводяться акцизні накладні, які діятимуть аналогічно за податковими накладними із ПДВ, складатимуться в електронному вигляді продавцями і надаватимуться покупцям. При ненаданні акцизної накладної, або порушення правил її складання, покупець матиме право подати скаргу на винну особу – продавця. До акцизних накладних за необхідності складатимуться розрахунки коригування. Зауважу, що акцизні накладні реєструватимуть у Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Змінами передбачили і нові види фінансової відповідальності. Так, здійснення суб’єктом господарювання операцій із реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому ПКУ, тягнуть за собою накладання штрафу на юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців у розмірі 100% вартості реалізованого пального (п. 117.3 ПКУ). Вводяться штрафи і за порушення строків реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до них в межах від 2 до 50%, залежно від порушення терміну реєстрації (ст. 1202 ПКУ).
Авансові платежі із податку на прибуток скасували
- Податок на прибуток підприємств. Що змінилося?
- У 2016 році для платників податку на прибуток повернули квартальний звітний період. Однак це стосується лише тих, хто має доходи понад 20 млн грн. І таких платників у нас стає все більше. На жаль, спричиняють це інфляційні процеси.
Авансові платежі із податку на прибуток скасували. Проте є виняток для сплати авансового внеску у розмірі 2/9 суми податку, визначеного до сплати у декларації за 9 місяців 2016 року. Цей авансовий внесок треба буде сплатити до 31.12.2016 р.. Робити це будуть, відповідно, лише ті, хто подаватиме декларацію поквартально.
Зауважу, що ставки із податку на прибуток залишаються на рівні 2015 року. При розрахунку об’єкту оподаткування за 2015 рік, а це новий п. 40 до підрозділу 4 р. ХХ Податкового кодексу України (ПКУ), за яким фінансовий результат до оподаткування у 2015 році зменшується на суму нарахованих доходів від участі в капіталі інших платників податку на прибуток підприємств, платників єдиного податку четвертої групи і на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що підлягають виплаті на його користь від інших платників податків, які сплачують авансові внески з податку на прибуток при виплаті дивідендів. Така ж норма (пп. 140.4.1 ПКУ) діятиме із 01.01.2016 року і для наступних звітних періодів.
- А які зніми сталися у сплаті транспортного податку?
- Нагадаю, що у 2015 році цей податок сплачували за легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мали об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см. Тепер, із 01.01.2016 року, транспортним податком оподатковуватимуть легкові автомобілі, із року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) і середньоринкова вартість яких становить 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Тобто – від мільйона гривень. Оскільки до податку було чимало претензій, ці зміни логічні.
Спрощена система оподаткування зазнала корекції
- Чимало чуток було про відміну спрощеної системи оподаткування. Хто ж залишився на цій системі?
- Зміни до ПКУ у частині спрощеної системи оподаткування стосуються третьої групи «єдинників», зокрема:
- ставки податку для них зросли з 2% до 3% для платників ПДВ і з 4% до 5% для неплатників ПДВ;
- річний обсяг доходу не повинен перевищувати 5 млн грн.
Також зросли, порівняно із попереднім роком майже удвічі ставки податку для «єдинників» 4-ї групи:
- для ріллі, сіножатей і пасовищ (окрім ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях, а також ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) і переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у т.ч. на умовах оренди) - 0,81;
- для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях, - 0,49;
- для багаторічних насаджень (окрім багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях) - 0,49;
- для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях - 0,16;
- для земель водного фонду - 2,43;
- для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) і переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у т.ч. на умовах оренди - 5,4.
- Є зміни у сплаті екологічного податку і рентної плати…
- Відразу хочу сказати, що екологічний податок і рентна плата не є особливо «дохідними» для Тернопілля. Але спинитися на них варто. Так, збільшили ставку за викиди в атмосферне повітря окремих забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення: азоту оксидів до 1968,65 грн/т (з 1553,79), ацетону - 738,45 (582,83), вуглеводнів - 111,26 (87,81), озону - 1968,65 (1553,79) тощо. Відповідним чином зросли і ставки податку за скиди окремих забруднюючих речовин у водні об’єкти.
Щодо рентної плати. Природний газ виключили зі складу плати за транзитне транспортування трубопроводами територією України. Знизили ставки рентної плати за видобуток газу:
- природного газу, видобутого з покладів до 5000 м, - з 70 до 29%;
- із покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 м, - з 55 до 29%;
- з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 м, - з 28 до 14%.
Водночас з’явилася рентна плата за видобуток бурштину - 25%. Крім того, ст. 254.4 збільшено ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, ст. 255.5 - ставки рентної плати за спеціальне використання води, а ст. 256.3 - ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів.
Окрім того, змінилися у бік підвищення і ставки рентної плати за транспортування, транзитне транспортування природних ресурсів територією України:
- 0 за транзитне транспортування 1000 куб. м природного газу за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,21 дол. США);
- 2,4 дол. США за транзитне транспортування 1 т аміаку за кожні 100 км відстані відповідних маршрутів його транспортування (було 0,56 дол. США).
Ставки за транспортування 1 т нафти магістральними нафтопроводами, а також за транспортування 1 т нафтопродуктів магістральними нафтопродуктопроводами залишилися без змін - по 0,56 дол. США.
Встановили єдину ставку єдиного соціального внеску
- Які новації стосуються сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ)?
- У 2016 році встановили єдину ставку нарахування ЄСВ у розмірі 22% до усіх видів доходів, на які раніше нараховували ЄСВ. Виняток становитимуть тільки спеціальні ставки нарахування ЄСВ для інвалідів (8,41%, 5,3% і 5,5%), які залишатимуться без змін.
Скасовується утримання ЄСВ із доходів і визначення класу професійного ризику для роботодавців та відповідні перевірки з боку Фонду соцстрахування щодо правильності такого визначення. Максимальна величина місячного доходу, на який нараховується ЄСВ, становитиме 25 прожиткових мінімумів (раніше – 17), тобто:
- із 01.01.2016 р. – 34450 грн (25 × 1378 грн);
- із 01.05.2016 р. – 36250 грн (25 × 1450 грн);
- із 01.12.2016 р. – 38750 грн (25 × 1550 грн).
При цьому, якщо база нарахування ЄСВ не перевищує розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума ЄСВ, як і раніше, розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки ЄСВ (22%).
Також у 2016 році сума мінімального страхового внеску із ЄСВ становитиме:
- із 01.01.2016 р. – 303,16 грн (22% × 1378 грн),
- із 01.05.2016 р. – 319 грн (22% × 1450 грн);
- із 01.12.2015 р. – 341 грн (22% × 1550 грн).
Як і раніше, якщо підприємець-платник єдиного податку є інвалідом чи пенсіонером за віком і отримує відповідну пенсію або соціальну допомогу, він звільняється від обов’язку сплати ЄСВ (ч. 4 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 р. №2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).
Оскільки база для нарахування ЄСВ залишилася без змін, то у 2016 році:
- підприємці на загальній системі оподаткування сплачуватимуть ЄСВ з чистого доходу (різниці між отриманим доходом та понесеними витратами, відповідно до норм ст. 177 ПКУ). Якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник матиме право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ. Водночас сума ЄСВ, який сплачується, не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток) або приймається рішення про сплату такого ЄСВ при відсутності оподаткованого доходу;
- підприємці на єдиному податку сплачуватимуть ЄСВ на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Базовий розмір податкової соціальної пільги - 689 гривень
- І наостанок. Оподаткування доходів фізосіб теж відбувається по-новому?
- У 2016 році застосовуватиметься базова ставка 18% до усієї бази оподаткування, незалежно від її розміру (п. 167.1 ПКУ). Відтак відмінили обов’язок подавати річну декларацію фізособами, якщо протягом податкового року оподатковувані доходи нараховувалися одночасно двома або більше податковими агентами і при цьому загальна річна сума таких оподатковуваних доходів перевищує 120 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року.
Окрім того:
- якщо це передбачено окремими нормами розділу IV ПКУ, ставка ПДФО може становити 0%;
- для пенсій або довічного грошового утримання, розмір яких більше, ніж три розміри мінімальної зарплати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (4134 грн), до суми перевищення застосовуватиметься ставка ПДФО у розмірі 15%;
- для пасивних доходів зберігатиметься окрема ставка 5% для доходів у вигляді дивідендів, нарахованих резидентами-платниками податку на прибуток підприємств. Решта пасивних доходів (а до них належать, крім дивідендів, проценти, роялті та інвестиційний прибуток) оподатковуватимуться ПДФО за базовою ставкою – 18%.
Базовий розмір податкової соціальної пільги (далі – ПСП) зменшився до 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленого законом на 1 січня звітного податкового року. Відтак базовий розмір ПСП у 2016 році становитиме 689 гривень. При цьому, гранична сума доходу, яка даватиме право на застосування ПСП, не змінилася і дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень, тобто 1930 гривень.
Підприємці на загальній системі оподаткування сплачуватимуть ПДФО за ставкою 18%. Авансові платежі з ПДФО сплачуватимуть до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). При цьому авансові внески розраховуються фізичною особою-підприємцем самостійно, згідно із фактичними даними, зазначеними у Книзі обліку доходів і витрат кожного календарного кварталу. До змін такі платежі підприємець розраховував самостійно, але не менш як 100% річної суми податку з оподатковуваного доходу за минулий рік (у співставних умовах).
Авансовий платіж за 4-й календарний квартал не розраховується і не сплачується. Не сплачуватиметься такий авансовий платіж і, якщо результатом розрахунку авансового платежу за відповідний календарний квартал є від’ємне значення.
Віра ОЛЕКСАНДРОВИЧ
Фото із відкритих джерел і надані Головним управлінням ДФС у Тернопільській області