Демократія чи бюрократія: чому петиції недієві в Тернополі
В громадськості є безліч інструментів електронної демократії, завдяки яким, вони можуть впливати на роботу органів місцевого самоврядування та доносити свої потреби, думки і ініціативи до влади. Проте, деякі з механізмів є недосконалими або ж зовсім недієвими.
Петиції – це відомий та часто використовуваний інструмент, який дає можливість донести свої бажання та пропозиції до влади. Українське законодавство визначає електронну петицію як колективне звернення в електронній формі до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України чи органу місцевого самоврядування.
В Законі України «Про звернення громадян» передбачені певні вимоги до даного інструменту на місцях. Зокрема петиції мають розглядатися Органом місцевого самоврядування, тобто міською радою. Наразі петиціями займається лише виконавчий комітет ТМР. А питання, яке піднімає звернення, навіть не доходить до всіх тернопільських обранців. Доцільніше було б розглядали безпосередньо на сесії, адже саме вона є основним робочим органом Тернопільської міської ради. Для цього мають бути прописані відповідні норми в статуті територіальної громади. Багато ОТГ ігнорують це у зв’язку з відсутністю статутів, проте у Тернополя цей документ є.
Врегулювати ситуацію може положення про електронні петиції, яке буде невід’ємним додатком до статуту. Фактично, там залишаться всі норми, які є і зараз. Єдина зміна – те, що звернення будуть згідно Закону України направлятися безпосередньо до депутатів Тернопільської міської ради. А Виконавчий комітет в свою чергу готуватиме проект рішення по кожному з питань та пропонуватиме їх на розгляд сесії.
Проте, змінити необхідно не лише це. Актуальною проблемою є те, що є можливість «накрутити» голоси під петицією, тобто коли реальна кількість людей, які проголосували відрізняється від даних, зазначених в петиції. Так відбувається через велику кількість фейкових акаунтів, з яких голосують ті, кому вигідне звернення. Вирішити цю проблему можна також за допомогою додатку до статуту. Він зможе врегулювати те, щоб петицію підписували лише за допомогою електронної ідентифікації особи. Це унеможливить фальсифікацію голосів та зробить механізм більш прозорим.
Проблеми, які існують в Тернополі частково вирішені у наших сусідів, наприклад у Львові. Голоси, надіслані від однієї і тієї ж особи, або багаточисельні підписи з одного аккаунту, визнаються адміністратором недійсними та не враховуються при підрахунку голосів, про що адміністратор повідомляє автора петиції на його електронну адресу.
Виконавчий орган Львівської міської ради, який розглядає петицію, залучає профільну депутатську комісію, у разі необхідності, запрошується автора електронної петиції, фахівців, інших особи виконавчих органів Львівської міської ради чи інших державних органів, які здійснюють діяльність у межах територіальної громади міста. За потреби проводяться громадські слухання або консультації з громадськістю щодо петиції. Після отримання висновку від виконавчого органу ЛМР міський голова схвалює або скеровує на розгляд Львівській міській раді або виконавчому комітету Львівської міської ради пропозиції та висновки щодо петиції.
Тернопільській міській раді необхідно лише зібрати найкращі практики з усіх міст України та покращити механізм подання та розгляду електронних петицій в Тернополі.
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» - проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Європейського Союзу. Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність - Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).