Децентралізація і дороги: як справи? Кейс Тернополя
За останні три роки в Україні відремонтовано 7 000 км доріг – майже стільки, скільки за період з 2005 по 2015 роки. У чому причина.
Українські дороги з року в рік викликають нарікання всіх, хто ними подорожує. Найбільші скарги щодо їхього стану виникають навесні, коли після суворого температурного режиму та постійних опадів на дорозі з’являється безліч ям та тріщин, пише biz.liga.net.
За всю історію незалежності України на дороги, особливо регіонального значення, не виділяли достатньо коштів. Але останнім часом ситуація почала змінюватись. Уряд чи не вперше надав питанням розвитку та ремонту вітчизняних автошляхів першорядної ваги.
Суха статистика: за період з 2005 по 2015 відремонтували 7 500 км доріг. Найбільша частина була реконструйована під час підготовки до Євро-2012. Тоді як за останні три роки в Україні відремонтовано та збудовано близько 7 000 км доріг.
Яка причина?
Завдяки реформі дорожньої галузі, вона стала орієнтуватися на сучасні європейські стандарти якості будівництва та прозорості фінансування. З 1 січня 2018 року запроваджено децентралізацію та реалізовано інститут дорожнього фонду – незалежний інструмент фінансування сфери. Він дає можливість планувати витрати на кілька років вперед.
В результаті децентралізації місцеві дороги перейшли у розпорядження обласних державних адміністрацій. На Тернопільщині їхня протяжність сягає 3 500 км. Утриманням та розвитком трас державного та міжнародного значення, довжина яких складає 1 500 км, займається Служба автомобільних доріг у Тернопільській області.
Йдеться не просто про перерозподіл повноважень, а про більш чіткі підходи до перспективного планування всього спектру дорожніх робіт та їх фінансування. Сьогодні місцеві бюджети мають більше коштів, а також право самостійно визначати свої пріоритети.
Реформа в дії. Приклад Тернопільщини
Служба автомобільних доріг у Тернопільській області є яскравим прикладом того, як системні реформи змінюють традиційно неефективні процеси. Найперше, що сталося внаслідок змін – відмова від концепції «ямкових ремонтів». Сьогодні такі ремонти здійснюються виключно в критичних ситуаціях під час нинішнього перехідного періоду. Основний напрям діяльності сьогодні – це будівництво та капітальний ремонт доріг, які не потребуватимуть регулярного латання. Це амбітна, але цілком досяжна мета.
Тернопільщина належить до топ-5 областей за обсягами та темпами здійснення робіт на дорогах державного та міжнародного значення. Минулого року в Тернопільській області оновили 98 км дорожнього покриття – це рекордний показник.
Одне з найбільших досягнень тернопільської Служби автомобільних доріг – ремонт траси Тернопіль – Підволочиськ. Важливим напрямком роботи став ремонт північної частини об’їзної дороги Тернополя, яка входить до транснаціонального коридору GO highway. Також вона поєднує популярні автошляхи Тернопіль – Львів та Тернопіль – Кременець, якими щодня проходить велика кількість автотранспорту.
До капітального ремонту, кількість машин, що користуються цими дорогами, складала від 5 000 до 9 000 за добу. Після оновлення кількість автотранспорту сягає і до 40 000 машин в день.
Розвиток дорожньої галузі Тернопільщини став можливим за рахунок зростаючого фінансування з Державного бюджету. Якщо в 2017 році область отримала 682,5 млн гривень на реконструкцію доріг, то в 2018-му ці надходження склали близько 1,6 млрд гривень.
Інші джерела фінансування
Крім того, на Тернопільщину звернули увагу й міжнародні партнери. Наприкінці минулого року в Брюсселі було підписано договір про фінансування Європейським інвестиційним банком в розмірі 20 млн євро (630 млн гривень) будівництва першої черги східного обходу Тернополя. Ці кошти виділяються на безповоротніх підставах – держава не повертатиме жодних коштів та відсотків за ці інвестиції. Це перший випадок за всю історію незалежності, коли Євросоюз виділяє кошти для дорожньої галузі нашої країни на таких вигідних умовах.
Зацікавленість європейців – не випадкова. Підтримка дорожніх проектів в Україні свідчить про перспективу партнерства з ЄС та потенціал українських доріг в трансєвропейському транспортному сполученні. За рахунок цього гранту буде побудовано автомобільний шлях між населеними пунктами Шляхтинці та Смиківці, який з’єднає дві міжнародні траси на території нашої області – М-19/Е-85 та М-12/Е-50. Цей шлях стане частиною транснаціонального транспортного коридору GO Highway, який з’єднує польські порти Гдиня та Гданськ з українськими портами Одеси та Миколаєва.
Будівництво відбуватиметься за стандартами ЄС, які передбачають чотири смугу для руху транспорту та велику розподільчу смугу, шириною до 13 метрів. Якщо в подальшому інтенсивність транспортного руху на дорозі зростатиме, дорогу можна буде перетворити на шестирядну. Роботи на цій ділянці розпочнуться вже цього року.
Загалом, 2019-й стане роком справжнього «буму» у відновленні та будівництві автомобільних шляхів. Щороку в Україні зростає кількість перевізників та обсяги перевезень – як всередині країни, так і на міжнародному рівні.
Хороші дороги – це запорука розвитку економіки та шлях до європейських ринків. Тому гроші, вкладені в розвиток доріг та дорожньої інфраструктури, можна назвати хорошими інвестиціями в майбутнє нашої держави.
Фото з допису