Компромісу щодо ціни на транспорт у Тернополі ще не досягнуто
Масове обурення тернополян викликали нові ціни на проїзд, що почали діяти з 1 листопада. Вчора, 7 листопада 2018 року, відбулось засідання постійної комісії транспорту Тернопільської міськради. Комісія розглянула проблему подорожчання ціни на проїзд у міському транспорті. Участь в обговоренні взяли перевізники, громадські активісти, депутати.
Враховуючи невдоволення громади, мітинги та протести, мер прийняв рішення про «Визнання таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету», яке скасувало підвищення цін. Внаслідок цього тарифи залишилися старі, але перевізники оголосили страйк і відмовились здійснювати перевезення пасажирів. Щоб вирішити проблему та досягнути консенсусу зі сторонами конфлікту, міськрада ініціювала скликання комісії, де кожна сторона мала можливість висловити свою думку та шляхи подолання ситуації, що склалася.
– Комунальне підприємство «Тернопільелектротранс» на грані…Немає грошей на зарплати та електроенергію. Всі пільги перекинули на підтримку КП. Потреби тролейбусного парку – 8-9 млн на місяць. Я проводив переговори з перевізниками і просив відновити транспорт. Але тариф в короткому часі мають змінити. Жодних автоперевезень немає менше за 5 грн. Нижчого тарифу, як 3 грн. в тролейбусі, окрім трьох міст немає. В нас ще й є валідатори і тарифи найнижчі по всій Україні, – пояснив причини зростання цін керівник управління транспорту, комунікацій та зв’язку Ігор Мединський.
Перевізники скаржаться на великі борги, відсутність коштів на паливно-мастильні матеріали, малі дотації, які б покрили витрати, зростання цін на пальне. Теперішню ціну у 5 гривень вважають нерентабельною, хоча зізнаються, що вже близько року перебувають у кризовому стані, оскільки витрати перевищують прибутки. За словами підприємців, про можливість страйку попереджали начальника управління транспорту, комунікацій та зв’язку.
З метою систематизації даних про чисельність пасажиропотоку погодились на впровадження електронних квитків, але інновація проблеми не вирішує.
– Ця ціна була спеціально завищена владою з метою переведення оплати у транспорті на електронну систему. Насправді тариф 6 і 7 гривень. За нашими розрахунками при нульовій собівартості ціна квитка 7 гривень, – запевняють перевізники.
Розраховуючи кошти, які міська рада виділила на пільгові перевезення, представник водіїв пояснив, що виділені 1,5 млн гривень, які реально потрібні на місяць, вони розтягнули на три, тобто лише 50 % вартості проїзду пільговика оплачуються із бюджету, решта – за власні кошти підприємців. Максимально компенсація відбувається до 29 %. На думку перевізників потрібно або збільшувати фінансування або обмежувати кількість пільговиків. Хоча слід зазначити, що соціальна «Файна картка тернополянина» діє лише з 10 години, а вранці ці пільгові перевезення не діють.
Громадські активісти, які брали участь у засіданні комісії, виступають за перевірку достовірності інформації та даних, якими оперував начальник управління, визначення прийнятної для громади ціни на проїзд, відставку Мединського І. Г . Адже практика дотації громадського транспорту поширена в багатьох країнах і говорити про нерентабельність перевезень некоректно. Якщо керівництво не може вирішити проблему, то виникає питання про доцільність очолювати керівництво управлінням особі, яка не виконує своїх обов’язків. Не відповідає дійсності і середня кількість людей на маршруті 275 осіб, (саме таку цифру озвучив Ігор Мединський), і кількість транспорту задіяного у перевезенні, а все це призводить до неправильних розрахунків і маніпуляцій із дотаціями.
Обговорюючи невиїзд автобусів на маршрути і законність таких дій, Ігор Мединський, на запитання «За яких умов перевізник може не виїхати на маршрут згідно з договором?» відповів, що це регулюється законом про тарифи
– Перевізники вчора на нараді сказали – не виїдемо до того часу, поки не буде повернуте попереднє рішення виконкому. Далі заглиблюватися в борги не будемо. Вигідніше не їхати. Тролейбуси тріщать і ремонтуються вночі від перевантаження. Підніміть тариф і нехай люди їдуть нормально на роботу. В мене є прохання до виконкому переглянути тарифи. Не вина всіх нас тут, а центральної влади. Скинула компенсацію за пільгові перевезення та зарплати на вчителів і лікарів, – додав пан Мединський.
Підсумовуючи результати засідання, голова комісії запропонував продовжити засідання разом о 16:00 годині та розрахувати реальну собівартість ціни проїзду із врахуванням правильних даних про кількість пасажирів, частоту рейсів, цін на технічне забезпечення транспорту. На засідання комісії о 16 годині 7 листопада перевізники не з’явились. Із 8 листопада 2018 року рух маршрутних таксі відновлено за старими тарифами, наскільки вдасться зберегти цей тариф – невідомо.
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Ця стаття створена у рамках проекту «Центр громадського контролю «Дій!» - проекту чеської організації People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program». Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність - Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).