Перший досвід і труднощі соціального замовлення у Тернополі
Наприкінці серпня 2018-го року Тернопільська міська рада виділила 100 тисяч гривень для надання соціальних послуг протягом чотирьох місяців онкохворим тернополянам IV стадії та інвалідам із дитинства (після 18 років). Було оголошено конкурс на освоєння цих коштів неурядовими організаціями. Перемогу здобули благодійний фонд «Карітас» та громадська організація родин дітей-інвалідів «Дитина». До цього конкурсу дані соціальні послуги за кошти міського бюджету не надавалися.
Минув перший місяць роботи “Карітасу” та ГО “Дитина”. Представники організацій-переможців та міська рада озвучили проблеми і труднощі, які виникли в ході пілотного проекту соціального замовлення. Спілкувалися під час експертного обговорення «Соціальне замовлення у Тернополі: перший досвід та перспектива», що пройшло у приміщенні Коаліції ГО “Тернопільський центр реформ” 30 жовтня.
«При тернопільському фонді «Карітас» успішно діє проект «Домашня опіка». Зростає кількість звернень від громадян про потребу в кваліфікованому догляді. Зараз до 11-ти осіб приходить соціальний працівник і здійснює комплексний догляд, — розповідає Аліна Муц, представниця БФ «Карітас». — Але, звісно, бракує коштів, потрібно долучати донорів, оскільки наявні ресурси не можуть забезпечити якісне надання послуги усім бажаючим».
На брак коштів, застарілу техніку, складнощі ведення бухгалтерії скаржиться також і представник громадської організації «Дитина» Надія Гуменна:
“За виділені міською радою кошти важко знайти працівників. Є ряд роботи, яка не передбачена проектом, але потребує виконання».
Громадські організації та міська рада покладають великі надії на іноземних благодійників, донорів та гранти.
«Але потенційні донори та грантодавці будуть зацікавленні у роботі, якщо Тернопіль матиме власну, затверджену міськрадою програму соціального замовлення, - зазначив Володимир Шевченко, представник ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики», коаліції ГО «Тернопільський центр реформ», член робочої групи з питань впровадження механізму соціального замовлення в Тернополі. - Зараз послуги, що надаються в рамках міського бюджету — пілотні. Уже за результатами чотирьох місяців, відведених на проект, експертна комісія визначить, чи потрібно ці послуги надавати планово, чи ні».
Під час проведення пілотного конкурсу на здійснення соціального замовлення за рахунок бюджетних коштів у Тернополі, заступник начальника Управління соціальної політики міської ради Петро Тимочко відзначив низьку активність громадських організацій. Пояснює це тим, що організацій спеціалізованого напряму мало, а ще менше таких, які мають досвід роботи із бухгалтерією, казначейством та відповідними звітами. Представники органу місцевого самоврядування розуміють ці труднощі, але змушені дотримуватися єдиних стандартів вимог та законодавства.
«Законодавство уніфіковане. Одна справа, коли звіт подає організація, яка має 100 працівників і має фахового бухгалтера. Інша справа, коли бухгалтер працює за договором, або його взагалі немає. А подача документів уніфікована, цього ми на місцевому рівні вирішити не можемо»,- пояснив Петро Тимочко.
Розповідаючи про успішний досвід Львова із реалізації соціального замовлення, яке здійснюють неурядові організації за кошти бюджету, представники обговорення звернули увагу на співпрацю із приватними підприємцями. Львівські організації практикують укладення договорів про надання послуг із фізичними особами-підприємцями, а не найманими працівниками. За такими угодами витрати на оплачувану відпустку, соціальні гарантії не передбачаються, тому це економніше. На жаль, законодавство не передбачає поділу підприємств, на такі, які заробляють, і такі, які забезпечують виконання соціального замовлення. Тому дотримання вимог угоди і ряд бюрократичних процедур лягає на самого підприємця.
Підсумовуючи результати експертного обговорення «Соціальне замовлення у Тернополі: перший досвід та перспектива» учасники погодилися, що дієвість та перспективу пілотного проекту соціального замовлення можна буде повністю оцінити лише наприкінці 2018 року. Тоді ж комісія вирішить, чи доцільно запроваджувати метод соціального замовлення через громадські організації, чи передати виконання соцзамовлення установам із великим штатом, кваліфікованим персоналом, професійною технікою. Адже малими частинами надавати послуги соцзамовлення неефективно.
Важливо, аби зросла активність громадських організацій не лише в плані виконання послуг, а й у залученні донорів, отримання грантів, оскільки ресурси міського бюджету обмежені. Громадським організаціям не потрібно зупинятись на досягнутому, а надалі розвиватись та удосконалюватись. Львів, Харків, Суми, Полтава залучають грантові кошти, тому, що ці міста мають цільову програму, затверджену сесією. Коли неурядова організація, яка хоче працювати з бюджетними коштами, звертається до донора, вона посилається на те, що місто має власну програму і послуга може співфінансуватися міським бюджетом.
Брак коштів, складнощі юридичного характеру, відсутність грантового досвіду — основні проблеми з якими зіткнулись громадські організації. На сьогодні питання полягає у тому, чи буде у Тернополі соціальне замовлення взагалі. Вирішення цього питання залежить лише від громадських організацій. Коаліція ГО “Тернопільський центр реформ” готова допомагати юридичними консультаціями, проводить навчання щодо правильного написання проекту на отримання гранту, здійснює заходи щодо підвищення рівня знань громадських активістів (семінари, тренінги, зустрічі з експертами). Тому організації, які функціонують у сфері підтримки соціально-незахищених верств населення, можуть звертатись за допомогою до коаліції, написавши на електронну-скриньку gctecr@gmail.com.
Учасники експертного обговорення:
Петро Тимочко – заступник начальника Управління соціальної політики Тернопільської міської ради;
Надія Гуменна – голова Тернопільської міської громадської організації родин дітей-інвалідів «ДИТИНА»;
Аліна Муц – PR-менеджер Тернопільського благодійного фонду «Карітас», соціальний педагог;
Володимир Шевченко – представник ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики», коаліції ГО «Тернопільський центр реформ», член робочої групи з питань впровадження механізму соціального замовлення в Тернополі;
Ірина Білик – представниця ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики», коаліції ГО «Тернопільський центр реформ», член робочої групи з питань впровадження механізму соціального замовлення в Тернополі.
Ця аналітична довідка підготовлена Коаліцією ГО «Тернопільський центр реформ» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цієї довідки є винятковою відповідальністю Коаліції ГО “Тернопільський центр реформ” i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Марія Карабин, Коаліція громадських організацій “Тернопільський центр реформ”