«Школа має позбутися радянщини», - Анна Зварич

Якщо приміщення шкіл Тернопільщини до занять підготували на 100%, то із підручниками – проблематичніше.

Утім, впевнені кроки освітянської реформи – уже незворотні, вважає заступник начальника управління освіти і науки Тернопільської обласної держадміністрації Анна Зварич. «Терен» поспілкувався із чиновницею про особливості 2016/2017 навчального року і не тільки.

unnamed (33)

В області цього року - 11,5 тисячі першокласників

- Із якими успіхами освіта краю підійшла до цієї дати?

- Насправді, новий навчальний рік і педагоги, і учні та їхні батьки чекали із нетерпінням і певною пересторогою. На те є причини, адже нині чимало розмов точиться про реформування освіти…

Звісно ж, в усіх школах до 1 вересня провели косметичні ремонти. До того ж, за кошти Мінрегіонбуду вдалося трішки покращити матеріальну базу шкіл, що діють у 26-ти об’єднаних територіальних громадах. Там і дахи перекривали, і котельні ремонтували, і спортивні зали лагодили. Вклали дійсно великі кошти. Подбали і про ремонт доріг до опорних шкіл, заради підвезення учнів до цих навчальних закладів. Це тішить…

- Скільки ж «першачків» цього року в області?

- За оперативними даними, вперше за парти мали сісти 11,5 тисячі першокласників. Це – трохи більше, ніж минулого року. Випускників цього року – близько 4,5 тисячі.

- Але ж кажуть, що 4 школи цього року взагалі двері не відчинять, а кілька – призупинять роботу. Чому?

-  Такі рішення прийняли органи місцевого самоврядування. Отже, напередодні нового навчального року стало відомо про закриття шкіл у Бережанському, Теребовлянському та двох - у Зборівському районі. Причина одна - нестача учнів. Окрім того, тимчасово призупиняють роботу два навчальні заклади: у Харитонівці Заліщицького і Осниківцях Лановецького району. У двох школах відбулося пониження ступеня: із І-ІІІ ступеня до І-ІІ. Тобто ці школи стали дев’ятирічками. Таку ситуацію зумовила лише складна демографічна ситуація. Причому дані – не остаточні ми знатимемо повну картину, коли отримаємо звітність із районів. Так, у нас є інформація, що держава не фінансуватиме малокомплектні школи, але їх може взяти «на себе» місцева громада…

П’ять «шкільних автобусів» доправлять протягом вересня

- Програма «Шкільний автобус». Чи вдається її виконувати? Адже без нових машин освітянська реформа «буксуватиме»…

– Чотири райони краю отримали нові автобуси «Богдан» напередодні навчального року. Ще п’ять «шкільних автобусів» обіцяють доправили в область протягом вересня. Це - машини, які купили цілком за кошти із держбюджету.

Окрім того, 31 автобус придбають на умовах співфінансування: із обласного і місцевих бюджетів - 30% вартості, із державного – 70%. Коли ми цю техніку отримаємо, то довозити дітей до шкіл будуть 147 «шкільних автобусів». Так, цього недостатньо. Але ми сподіваємося, проблема вирішиться упродовж 2016/2017 навчального року.

- Ще одна болюча тема - проблема із підручниками. Як буде цього року?

- Усі діти без винятку повинні отримати підручники. І ми над цим працюємо… Так, посібники для 4-7 класів купували уже не централізовано і на умовах співфінансування: 70% коштів - із держбюджету, 30% - із місцевої казни. Для 8-го класу усі 100% книжок друкували за кошти держави.

Оскільки цього року система замовлення і придбання підручників докорінно змінилася, ми зіткнулися із тим, що не всі розпорядники коштів – директори шкіл у містах чи завідувачі відділами освіти у районах і місцевих громадах – були готовими до новацій. Їм треба було здійснити передоплату, щоб видавництва могли закупити папір і до серпня надрукувати підручники. Хтось впорався, дехто – ні. Отже, приблизно 80% шкіл матимуть підручники, решта отримають книги із незначним запізненням.

Реформа на повну повинна запрацювати із 2018 року

- Позашкільна освіта. Ще торік пророкували закриття музичних і художніх шкіл. Що маємо зараз?

Інша справа – позашкільні заклади на місцях. Як на мене, децентралізація влади має сприяти тому, щоб громада зберегла цю мережу. Все залежатиме від органів місцевого самоврядування, а вони повинні дбати про дітей, майбутнє свого села і міста.

unnamed (34)

Зокрема, вчителі отримають більше самостійності. Вони самі визначатимуть кількість годин для вивчення тієї чи іншої теми. Обиратимуть порядок вивчення тем, зважаючи на те, які знання мають діти у тому чи іншому класі. Усі вже чули про простий олівець, яким діти починатимуть писати. Про заборону «червоних» ручок. У дітей уже не має бути почуття страху перед помилкою. Ми маємо розвивати особистість.

Я неодноразово чула від батьків: «Наші діти схожі на фаршировану знаннями рибу, яка не вміє плавати». Концепція нової школи має навчити дитину жити, а не просто дати якусь кількість знань. Тому і вчителям, і учням та їхнім батькам треба бути готовим до змін.

«Мусить хтось піти на заслужений відпочинок»

Фото автора і з відкритих джерел

Довідка. Наша співрозмовниця – педагог зі стажем. Прихильниця принципів, яких дотримуються у католицьких школах. Але разом із тим - педагог-новатор, який почав просувати новітні методи освіти, починаючи ще із 2006 року. Анна Зварич стояла біля витоків створення школи-ліцею імені Йосипа Сліпого у Тернополі. Вона ж - багаторічний директор колегіуму для дівчат «Знамення», що діє у Зарваниці. У квітні 2016-го відбувся черговий кар’єрний стрибок.

 
реформаТернопільщинаОДАосвітаТеренАнна ЗваричучительКонцепція нової школи