Тернопільська художниця Марічка Юрчак покаже всесвіти за вікном

Відкриється експозиція вже сьогодні, 18 грудня, в тернопільській каварні-кондитерській «Колєжанка». Початок о 18:00. А як аперитив до образотворчих страв — ось вам розмова з мисткинею. 

- Це — реальність нічних потягів, вечірніх вулиць і зимових ранків, побачена крізь шибку чи лобове скло таксі, — каже тернопільська художниця Марічка Юрчак про роботи своєї виставки «Неповторне і непотворне.

34810098_905337266339529_590344899807674368_n

У цій серії вона розглядає звичні речі під незвичним ракурсом і в незвичному світлі, переходить кордони традиційної предметності, аби виявити інше у звичному, зрештою, як то закладено у назві — непотворне й неповторне.

Остання твоя виставка, яку я пам’ятаю, була під час ДжазБезу кілька років тому. Тоді ти представила свої графічні роботи. Цього разу – живописні.

Ці картини – це зовсім не те, чим я зазвичай займаюся, а займаюся я ручною графікою – тобто, пишу тушшю на папері. Причому працюю в жанрі ілюстрації, плакату в напрямку, який можу назвати «символізм». Поява цих таких нетипових полотен – відповідь на внутрішню потребу зробити експеримент над собою, який я продовжувати не буду. Цією експозицією я закрию гештальт.

34818870_905337336339522_6467250149591613440_n

— Розкажи, чому саме ці роботи покажеш.

Ці полотна писалися у 2017-2018. Для мене дуже важлива підтримка моїх близьких. Мама колись попросила, аби я намалювала їй дощ. Пройшло багато років – і нарешті я це зробила. Не через прохання, а за власним бажанням. Ці картини вже бачили кияни на First Fine Art Fair на ВДНГ улітку цього року. Тепер дякую каварні-кондитерській «Колєжанка» за можливість показати роботи тернополянам.

34829454_905337233006199_134761226046537728_n

— А як думаєш, є в тебе є теми, настрої, персонажі, деталі, котрі ось з самого початку творчості й дотепер. Якщо так, то які це та чому вони з тобою?

Точно знаю, що ще рано говорити про «наскрізні теми моєї творчості» — для цього потрібен погляд здалеку. Але щось помітити можна вже: я не малюю котиків. Довговолосі жінки, ключі, вулиці – це те, що завжди зі мною.

34843991_905337293006193_6529397853918330880_n

— З того, що я бачила, я би виділила принаймні дві серії чи то пак підтеми – кольорова абстракція та, скажімо так, твори, де зображене скло.

Усе це не абстракція, а цілковита предметність. Кольорові плями, які насправді не хаотична гра барв, а реальність нічних потягів, вечірніх вулиць і зимових ранків, побачена крізь шибку чи лобове скло таксі.

— У мене скло взагалі асоціюється з якимсь лайтовим переходом між світами. А про що тобі йшлось, коли ти створювала ці роботи?

Зазвичай за моїми роботами стоїть певна соціальна ідея чи концепт, який хочу донести суспільству. Але тут його немає, це моя спроба відчути творчість не-раціонально. Єдине, що стоїть за цими роботами - міркування про мінливість і крихкість цього світу. Медитація на краплі, що стікає склом, миттєво змінюючи картинку перед очима. Спроба вхопитися пензлем за патьоки дощу, котрі відлітають геть з вітром.

— Взагалі – наскільки актуально тебе запитувати про якісь містичні накрути? Що для тебе живопис і його мета?

Я людина доволі прагматична і зважена. Живопис, з одного боку, для мене особисто – спосіб не бути прагматичною. З іншого – одна з мов, якою володіє людство, і шлях до порозуміння.

— Оці всесвіти зі світлом і аморфними формами. Звідки вони?

Ці всесвіти – у нас за вікном, за брудним боковим склом маршруток, за шибами наших домівок й офісів. Щоб побачити Космос не потрібно вирушати на орбіту. Весь світ в одній краплі.

DSC_6158

Запитувала Анна Золотнюк.

Фото авторки й надані Марічкою Юрчак.

ФоторепортажТернопільТеренМарія Юрчак