Тернополянам на замітку: яких змін та нововведень чекає українська школа у 2022 році

У 2022 році на українські школи чекає ряд змін. «Освіторія» зібрала 10 головних нововведень для шкільних закладів та пріоритетні завдання, які визначило МОН України.

1. З нового навчального року п’ятикласники вчитимуться по-новому. НУШ перестане асоціюватися з початковою освітою, адже реформа «підросла» до рівня базової освіти. Подія не лише для родин, у яких діти йдуть у 2022 році в 5-й клас, а й для всіх, на кого це чекає в наступні роки.

Кожен навчальний заклад на основі типової програми затвердить власну освітню програму до початку навчального року. Вона повинна містити обрані школою модельні навчальні програми. Серед запропонованих варіантів є галузеві інтегровані курси, які об’єднують до трьох звичних шкільних предметів: наприклад, історію України та світу, або українську мову, українську літературу та зарубіжну літературу. А є й такі, що об’єднують предмети різних галузей, наприклад, «Робототехніка».

2. Оцінки будуть, але за новим принципом. П’ятикласникам обіцяють у першому семестрі м’який та поступовий перехід від рівневого до бального оцінювання. Скажімо, перевірку зошитів МОН радить не пов’язувати з оцінюванням, а натомість робити короткі письмові коментарі.

3. Учні щодня займатимуться спортом. На п’ятикласників очікує 31 година навчального навантаження на тиждень. Двадцять років тому, згідно з типовими навчальними планами, воно становило лише 26 годин на тиждень. Щодо фізкультури — передбачено три заняття на тиждень. Але у два інші дні теж має бути організована рухова активність: ранкова гімнастика, фізкультхвилинки під час уроків, активні перерви, години здоров’я тощо. Такі новації передбачено наказом МОН та Мінмолодьспорт, який набрав чинності 1 січня 2022 року.

4. Підручники матимуть електронні додатки. МОН вважає апробацію успішною, а ось вчителі, які працювали за новою програмою, ділилися тривогами в соцмережах. Переважно йшлося про проблеми із забезпеченням підручниками, методичною літературою для вчителів, яка певний час була лише в електронній формі. Тож вчителі та батьки побоюються, щоб така ситуація не повторилася для всіх шкіл. Підручники спочатку проходитимуть експертизу та отримуватимуть дозвіл МОН, а вже потім братимуть участь у конкурсі.

В Україні, як і в усьому світі, відходять від стереотипу, що підручник — це завжди паперові сторінки. Тепер розроблятимуть інтерактивні електронні додатки, з якими зручно буде працювати під час дистанційного навчання.

5. PISA вдруге та наслідки пандемії. У міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2022 Україна візьме участь 4 квітня — 20 травня. Як завжди, оцінюватимуть компетентності 15-річних учнів. Цього разу у фокусі уваги буде математика, а додатковою галуззю стане креативне мислення. Результати презентуватимуть у грудні 2023 року.

6. Дбатимуть про безпеку шкіл. Є й інші небезпеки, які доведеться враховувати у 2022 році. Зокрема, мають оновити та модернізувати пожежні системи у школах. Складніше за все подбати про безпечні умови для навчання та викладання, звісно, у прифронтовій зоні. Активно впроваджуватимуть положення Декларації про безпеку шкіл — це політичне зобов’язання щодо захисту освіти під час збройних конфліктів, яке взяли на себе вже 111 держав, у тому числі Україна. Для вчителів розроблять навчальний онлайн-курс на цю тему. Подбають про раннє попередження та евакуацію учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти, про алгоритм відновлення школи у разі пошкодження.

7. У МОН обіцяють до кінця року забезпечити кожного вчителя ноутбуком. Інтернет проведено вже в усі школи, але не скрізь він швидкісний, тож «не тягне» дистанційні уроки. За 2022 рік планується всі середні заклади освіти під’єднати саме до інтернету зі швидким доступом.

За 2022 планується створити кілька важливих онлайн-платформ. На одній буде інформація про всі олімпіади від шкільного до всеукраїнського рівня. На іншій — усі пропозиції для підвищення кваліфікації вчителів. А ще — дашборд освітньої аналітики та статистики.

8. Всеукраїнську школу онлайн розширять. За результатами національного опитування, ВШО посіла 5-те місце серед найбільш успішних проєктів за 30 років Незалежності. Значна кількість українських університетів уже розробили власні онлайн-платформи, МОН проводить детальний аналіз існуючих практик для того, щоб акумулювати наявний досвід.

9. У школах з’являться інтерни. Учителі, які вперше приходять до школи, матимуть протягом року наставників. Вони консультуватимуть, відвідуватимуть уроки та запрошуватимуть до себе, допомагатимуть за потреби в підготовці до занять.

Торік дистанційне навчання вчителів з пілотних шкіл проходило з травня по вересень. Вчителі сподіваються, що підвищення кваліфікації для тих, хто навчатиме 5-ті класи за програмою НУШ, пройде онлайн і до початку навчального року. А ось сертифікація цьогоріч знову стосуватиметься вчителів початкової школи.

10. Інклюзивна допомога відтепер більш структурована, вона має шість рівнів надання підтримки. З 1 січня запрацювали відповідні зміни до постанов Кабміну щодо організації інклюзивного навчання. Комплексну психолого-педагогічну оцінку проводитимуть у школах, де дитина почувається комфортніше, а не в інклюзивно-ресурсних центрах. Вони мають користуватися сучасними методиками раннього діагностування особливих освітніх потреб. Використовувати їх дозволять лише психологам, якій пройдуть відповідну сертифікацію. Для вчителів готують методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів для дітей з ООП. Директорів шкіл у 2022 навчатимуть менеджменту в інклюзивній освіті, створення безпечного освітнього середовища, практичного впровадження інклюзивної освіти. А ще цей рік має принести нам глобальний документ — Національну стратегію розвитку інклюзивної освіти до 2030 року.

Фото з відкритих джерел

ТернопільщинаосвіташколаТеренІнтернетнововведенняМОН