У Тернополі відкрили виставку з листами без слів
Світлові інсталяції, відео та малюнки показали на виставці “Коли ти думаєш про дерева” Олі Михайлюк у тернопільському мистецькому просторі “Na пошті”. Роботи цієї експозиції, як зазначено у концепції, — це листи тим, хто вміє чути знаки.
— “Коли ти думаєш про дерева” — зокрема, й про те, що листи можуть бути написані будь-якою мовою, а можуть бути й без слів. Ці роботи — пошуки сенсу поезії через лінії, слова, інтервали та символи. Для вставки характерна свобода сприйняття і кожен глядач може обрати свій маршрут для її пізнання, — пояснює Оля Михайлюк.
“Коли ти думаєш про дерева” — частина «роздІлових». Відправною точкою цього проєкту-листування стала лірика Сергія Жадана, пізніше до нього та Ольги Михайлюк приєдналися музиканти-імпровізатори з Білорусі та Польщі, відеоартисти з України. Під час виступів Оля візуалізувала свої враження та переживання в авторській техніці action writing.
“роздІловІ” — проєкт агенції Artpole, чий аудіовізуальний матеріал став основою для сайту rozdilovi.org та інсталяції, що її демонстрували в Мистецькому арсеналі та Музеї Шевченка в рамках виставки “Століття української абстракції”.
— “роздІловІ” існують досить давно — їм близько восьми років, вони поєднують музику, поезію та візуалізацію. Цей проєкт постійно змінюється і часом його “гілки” живуть незалежно одна від одної, як ось зараз із “Коли ти думаєш про дерева”. Уже рік у нас із учасниками “РоздІлових” не було спільних сценічних виступів. Тепер ми працювали онлайн, частина групи в Україні, інша — в Польщі, решта — в Австрії. Проєкт “Коли ти думаєш про дерева” відкритий, незавершений, це своєрідний перехід. Його візуальні твори — своєрідний відхід, відщеплення, вони абстрактні. Хоча ми діємо паралельно: у новій збірці Сергія Жадана звучить: “поезія починається там де закінчується твій словниковий запас”... А “Коли ти думаєш про дерева” — слова із його вірша.
Серед робіт, котрі склали виставку, зокрема, ті, котрі Ольга Михайлюк малювала під час виступів “роздІлових”. Вони створені на півпрозорому папері, який накладається на скло, під склом — камера, і процес творення зображення транслюється на екран.
— Я не професійна художниця, якось на репетиції малювала й нотувала, музиканти побачили мої роботи й запросили до співпраці. Так усе й почалося з краплі та крапки, — пригадує мисткиня. — Відтак виникли літери, з них склалися слова, а далі ми гралися з нашаруваннями слів. У певний момент з’явилося слово “війна”... Довго шукала речовину, котрою було б доречно розповідати про її події — використовувала гранатовий сік і вино, в результаті обрала сік бузини. І нині продовжую використовувати його. Цього року потрапила на резиденцію в Карпатах, саме в час, коли плоди бузини достигли. Там створила абстрактні роботи, котрі представила у просторі “Na пошті”. “Коли ти думаєш про дерева” — гра зі знаками, проте без слів. Це прозоріша та абстрактніша версія, ніж “роздІловІ”, — розповіла пані Ольга.
До речі, “Коли ти думаєш про дерева” — проєкт, яким відкрили “Na пошті”.
— Мені дуже подобається, що виставковий простір розташований на колишньому поштовому відділенні, — каже Ольга Михайлюк. — Коли дізналася, у якому місці відбуватиметься експозиція, пригадала оповідання Хуліо Кортасара “Пошта й телекомунікації”, описана там пошта дуже дивна, персонажі обмазують листи медом, відтак додають пір’я і відправляють адресатам. “Na пошті” дуже пасує для того, аби показувати у ньому сучасне мистецтво. Тернопіль розташований на перетині різних шляхів, тож цей творчий простір може бути пунктом відправки листів і зустрічей.
Анна Золотнюк
Фото Ірини Безкоровайної