Відчуй себе депутатом: місцева ініціатива як інструмент участі громади в управлінні Тернополем
Що таке місцева ініціатива? Який механізм реалізації місцевих ініціатив у Тернополі? Наскільки дієво виносити пропозиції щодо покращення благоустрою міста через місцеві ініціативи? Які юридичні вимоги до місцевих ініціатив? Про це та інше у довідці.
Що це таке - місцева ініціатива?
Місцева ініціатива це спосіб впливу громади на муніципалітет. Тобто кожен тернополянин, який є суб’єктом виборчого процесу та бачить проблему у місті і шлях її вирішення, може, заручившись підтримкою громади, внести свою пропозицію на розгляд сесії міської ради. Так, «Положення про місцеві ініціативи в місті Тернополі» визначає:
«Місцева ініціатива – офіційна письмова пропозиція членів територіальної громади з питань, які належать до відання місцевого самоврядування та мають важливе значення для територіальної громади міста».
Слід зазначити, що сесія міськради 4 квітня 2017 року, за пропозицією депутата Андрія Шкули, внесла суттєве уточнення стосовно кількості підписів, які потрібно для підтримки місцевої ініціативи – «підставою для внесення місцевої ініціативи на розгляд Тернопільської міської ради є рішення зборів територіальної громади, підтримане підписами 300 членів громади».
Правовими підставами для реалізації форми народовладдя є «Статут територіальної громади міста Тернопіль», де визначено поняття місцевої ініціативи та сфери у яких її можливо застосовувати, а також «Положення про місцеві ініціативи», яке є невід’ємною частиною Статуту. Власне Положення містить інформацію про процедуру винесення ініціативи на розгляд міськради, особливості її розгляду та документи, які потрібні для оформлення ініціативи належним чином.
Як тернополянин може підготувати проект рішення на сесію – основні кроки
Спершу ініціативна група (не менше 5 осіб), яка працює над проектом місцевої ініціативи має подати повідомлення відповідного зразка (зразки документів є у Додатку до Положення 25.04.2018) у міську раду про початок збору підписів для підтримки місцевої ініціативи. Від моменту надання цьому повідомленні реєстраційного номеру у Книзі реєстрації місцевих ініціатив офіційно бере початок збір підписів на підтримку проекту. Після цього комісія, яка розглядає ініціативу, зобов’язана протягом 5-ти робочих днів надіслати відповідальному члену ініціативної групи листа, у якому визначається термін на збір підписів (не більше 30 календарних днів із дня реєстрації ініціативи) і порядок реєстрації місцевої ініціативи. Якщо термін збору підписів не дотримано, то ініціатива розглядається як колективне звернення громадян.
Під час збору підписів особа, яка підтримує проект, повинна вказати своє прізвище, ім’я, по батькові, дату підписання і засвідчити інформацію власним підписом. Представник ініціативної групи згідно документа, що посвідчує особу члена територіальної громади м. Тернополя, вносить у підписний лист дату народження, адресу місця проживання та реквізити документа, що посвідчує відповідну особу.
Після збору підписів, але не пізніше 30-денного терміну, ініціативна група подає пакет документів до міськради, який має містити:
- заяву відповідного зразка на ім’я міського голови про внесення на розгляд ради місцевої ініціативи, підписану всіма членами ініціативної групи;
- проект рішення, підготовлений у порядку місцевої ініціативи;
- пояснювальну записку до проекту рішення з необхідними аргументами та додатками, посилання на які містяться у тексті ;
- підписні листи, підтримані необхідною кількістю членів ї громади Тернополя та засвідчені підписами ініціативної групи.
Комісія, сформована міським головою (не менше 3-х осіб) очолювана секретарем міськради протягом 15 календарних днів з дня отримання пакету документів має перевірити подані документи і скласти акт у якому зазначити кількість дійсних підписів (вважаються недійсними підписи, які містять неповну або недостовірну інформацію, підписи осіб, які не є членами громади Тернополя, підписи поставлені більше одного разу тощо).
Після отримання акту, якщо виявилось, що підписів для підтримки ініціативи забракло, їх можна доповнити протягом 5-х днів підписами тернополян. Якщо ж це не вдалось зробити, ініціатива розглядається як колективне звернення громадян. За позитивного розгляду пакета документів та згідно акту перевірки секретар міськради реєструє місцеву ініціативу у Книзі реєстрації місцевих ініціатив, загальних зборів, громадських слухань у м. Тернопіль.
Особливості розгляду місцевої ініціативи
Розгляд місцевої ініціативи, обов’язково виноситься на розгляд сесії міськради за участю представників ініціативної групи. Протягом 5 днів із дати реєстрації місцевої ініціативи, секретар міськради скеровує проект на розгляд постійних профільних комісій, які у свою чергу, протягом 10 днів зобов’язані скласти висновки щодо проекту ініціативи. Навіть за негативних висновків профільної комісії проект рішення у формі місцевої ініціативи обов'язково виноситься на розгляд сесії міськради. Після обговорення міська рада може прийняти, відхилити або відправити проект на доопрацювання. Повторне відправлення проекту на доопрацювання не припускається.
Проект місцевої ініціативи тричі не підтриманий необхідною кількістю голосів депутатів не підлягає наступному внесенню до порядку денного сесії міської ради. Якщо ініціативна група незадоволена рішенням міської ради, то вона може ініціювати проведення місцевого референдуму, але, оскільки, із 6 листопада 2012 року, втратив чинність Закон України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», на підставі Закону України «Про всеукраїнський референдум», який не регулює процедуру місцевих референдумів, то, фактично, законодавчого механізму проведення референдуму на місцях немає.
Практика місцевої ініціативи в Тернополі
Попри дієвість механізму місцевої ініціативи, активності громадян у цьому напрямку немає.
– На мій подив та на превеликий жаль, після внесення змін, які «оживили» можливість тернополянам прямо впливати через місцеві ініціативи, в міській раді не було жодного проекту рішення від громади. Чому? Не знаю! Можливо процедура складна і «страшно братись», можливо просто більше розголосу потрібно, що така можливість є, можливо знаходяться простіші шляхи вирішення проблем та питань. З тим потрібно щось робити, бо інструмент є, а використання нема. Люди активні в електронних петиціях, які рідко приносять очікуваний результат, дуже активні в обговореннях у соцмережах, на які влада не завжди зважає, знаходять час на мирні зібрання й протести, але за інструменти прямого впливу, наразі, не беруться, – пояснює ініціатор удосконалення процедури прийняття місцевої ініціативи Андрій Шкула, депутат Тернопільської міської ради.
Таким чином, даючи оцінку місцевій ініціативі, слід відзначити важливість її, як важеля впливу на місцеву владу та можливість висвітлення проблем наболілих для громади Тернополя. Певна складність юридичного характеру, непроінформованість про переваги місцевої ініціативи, щодо інших форм звернення громадян, призводить до того, що такий механізм впливу не використовується.
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» - проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program». Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність - Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).