Як на Тернопільщині не посваритись через «межу»?

Як повідомляють представники регіонального центру з надання БВПД у Тернопільській області, на сьогоднішній день актуальним є питання пов'язані із правилами добросусідства, що стосуються «сусідніх» землевласників та землекористувачів, тобто всіх, чия діяльність може справити негативний вплив на інші земельні ділянки. В результаті чого виникають проблеми із визначенням земельних меж, оскільки хтось вважає цю межу неправильною, комусь заважає дерево на ділянці сусіда або сарай тощо.

Аби уникнути непорозумінь між сусідами законодавство України регулює права і обов’язки власника землі не лише щодо держави, але й стосовно сусідів. Ці норми називаються добросусідством. Оскільки не всі знають, що потрібно робити (чи не робити) щоби сумлінно виконувати свої обов’язки, між сусідами виникають спори та суперечки, вирішення яких іноді тягнеться роками.

Для регулювання земельних відносин добросусідства у Земельному кодексі України (далі – ЗК України) присвячена 17 глава, а також важливе значення мають загальні положення ст. 13 Цивільного кодексу України щодо меж здійснення цивільних прав. Зокрема, «не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах».

Однією з невід'ємних і істотних ознак земельної ділянки є її нерухомість, або незмінність місця розташування. З цим можуть бути пов'язані певні незручності у її використанні. Для розв'язання такої проблеми законодавець встановив обов'язок власників та користувачів земельних ділянок співпрацювати при запровадженні заходів, які не завжди можуть бути реалізовані одним власником, землекористувачем самостійно (раціональна організація меж та площі земельних ділянок, зберігання спільних межових знаків тощо).

Передумовою існування добросусідських відносин між власниками суміжних земельних ділянок і запобігання можливим конфліктам між ними є чітке визначення меж ділянок. Це досягається шляхом додержання певних правил.

Встановлення твердих меж не є обов'язковим для власників земельних ділянок, але власник суміжної земельної ділянки не тільки не вправі перешкоджати іншому власнику у встановленні твердих меж, а навпаки, зобов'язаний сприяти йому у встановленні межових знаків, відновленні останніх при зникненні або переміщенні. Таке сприяння має бути надане у матеріальному вигляді (допомога у відновленні межових знаків, наданні коштів тощо) і в інформаційному сприянні встановленню місця попереднього розташування межових знаків.

Межові знаки - це спеціальні позначення, які встановлюються землевпорядними органами на крайніх поворотних точках межі земельної ділянки і мають особливий правовий режим, визначений законодавством України. За знищення межових знаків настає адміністративна відповідальність згідно з ст. 56 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Але витрати на встановлення (відновлення) суміжних твердих меж і межових знаків несуть власники сусідніх земельних ділянок у рівних частинах, якщо інше не встановлено угодою між ними.

Відповідно до частини 3 статті 158 ЗК України органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

Земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви (ч.1 ст.159 ЗК України).

Для об’єктивного розгляду спору, необхідне зібрання доказів, участь зацікавлених осіб, розгляд спору на місці тощо. Строки, визначені статтею 20 ЗУ «Про звернення громадян», згідно якої звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, адже дія цього закону також поширюється на вказані відносини, оскільки регулює питання розгляду скарг та звернень громадян.

Кінцевим результатом розгляду спору у більшості випадків є прийняття рішення сесією відповідної ради, яка з питань земельних відносин скликається не рідше одного разу на місяць. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується у судовому порядку.

Інформацію надали представники Кременецького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в рамках загальнонаціонального право просвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО».

Єдиний номер системи безоплатної правової допомоги в Україні

0 800 213 103.

Фото з відкритих джерел

 

ТернопільщинаКременеччиназаконКременецьземляправаТеренпартнерські новиниземлевласникиземлекористувачіобов’язки